25. 7. 2012

Shelby - ETK/STK

Uplynuli štyri roky a to znamená jediné. Idem sa popasovať s úplne novou stanicou emisnej a technickej kontroly postavenej v priemyselnom parku za našou dedinou. Som inteligent, takže som včera zabehol za chlapíkom na "príjem". Strkám mu pod nos techničák a kladiem jednoduchú otázku, či to vedia omachrovať. Suverénne odpovedá, že hej. Tož dnes ráno zbavujem toho amerického bastarda aspoň hrubej špiny, mušiek a trochu oprášim motorový priestor. Nevysávam, nemám ho po ruke, kamienky, travku a hmyz zametám pod značkovú shelby podložku. Presne o 10:00 vchádzam dnu. Von som vyšiel až po 2 a pol hodine.



Prikotúľaj sa ku mne postarší pán tesne pred dôchodkom, čo berie 460 evra čistého a robil hlavne dízely a najmä tiráky /tieto a ďalšie spravodajské informácie som z neho aj ďalších postupne vytiahol, prišlo aj na liečbu, rady a diagnózy/. Kurva doktor si proste pripravuje terén aby všetko išlo hladko a v rodinnom prostredí. Nie moje shelby nejazdí na naftu, ďakujem za opýtenie.

Začíname s ETK, bez ktorej vás nepustia na STK. Zabudol som povedať podstatnú informáciu. Žil som v tom, že sa čas štyroch rokov ku prvej STK sa ráta u US dovozu od času uvedenia auta do našej evidencie a po homologizačnej prestavbe. Za minulý rok ma zastavili poliši asi 3 krát, 2 krát sa pýtali či mám už urobenú prehliadku. Hovorím, reku - nové auto, ešte ani nie je 4 roky, ajhľa nálepka na skle /tie homolog. kraviny a test originality/ z leta 2008. Vždy múdro pokývali hlavou a išiel som ďalej. Skrátim to. Jazdil som ako pirát cca 3/4 roka bez platných papierov, tie 4 roky sa rátaju od výroby auta !!!

No nič. ETK. Vypnite motor. Hľadáme konektor diagnostiky. Máme ho. Pripojíme kábel. Bosch mašina hľadá, hladá a nachádza moje auto. Super. Dokonca to ukazuje čisla a vyzerajú dobre. Dedo túruje mašiny. Test dopadol OK. Neprešiel však do centrálneho počítača. Niečo sa postralo a výsledku nikde. Dedo asi neuložil. Vypnúť motor. Diagnostika. Čiselka. Stále dobre. Výsledky prešli do počítača. Čakám či prejdu aj do centrálneho registra asi v Blave. Dedo sa vracia. Test bol zlý, ma byť ukončený pri otáčkach 2500 rpm. Mali sme 2460. Vypnúť motor. Diagnostika. Zapnúť . Čísla OK. Motor začína podráždene brumlať. Len tak na okraj - všade /hlavne ich zamestanci, vedúci/ otravujú čumilovia a chcú vidieť a počuť všetko.

Po úspešnej ETK ideme na STK. Svetlá. Svietim, blikam, brzdím, cúvam, striekam. Všetko ako má, až príde otázka, ktorej som sa bál. Hmlovky /myslel zadné, predné nemám/. Bez mihnutia oka odpovedám, že nemám. Veľký error v matrixe. To proste musím mať, vyhláška jada ja dada. Ide sa poradiť či mám v papieroch dajakú výnimku. Jasné, že nemám a niečo mu tajím. Totiž pri predávaní auta pred štyroma rokmi mi ten chlap niečo veľmi sugestívne hovoril o tom ako tie hmlovky do auta dali, a že za žiadných okolností nemám zabudnúť ako ich správne používať. Heh. Nemám ani šajnu, čo mi vtedy povedal, chápete ten stres z novej káry a tak. Na palubnej dosky vedľa hlavných svetiel proste pribudol čudlík. Svetla sa testujú pri vypnutom motore, no a keď som ten čudlík doma zmáčkol tak sa nerozsvietili zadné hmlovky ale celé auto /celé - všetky svetla, palubovka, rádio, stropné svetla !!!/ začalo divoko blikať. Prisahám, že som štyri roky rozmýšľal čo mi to ten človek vtedy vravel. V noci a v zlých podmienkach nejazdím, tož so túto fičúru nepotreboval.

Dedo sa teda radí s vedúcim a ja čumím na odstavené, vypnuté auto, so stiahnutým oknom. Rozmýšlam. Nikto okolo mňa, srať na tom, zmačknem to. A neuveriteľne - svetia zadné hmlovky, nič nebliká. Nechápem čo sa deje. Rychlo ho volám nazad, kým to funguje. Ďalšia položka odfajknutá. Záznam kilometrov, hovorím 9200km. Ó tak to nie. Jak nie. Šetrím ho, málo chodím. Krajne nedôverčivý, pretáčam kilometre heheh. A toto na kapote ste si tam dal vy /bezpečnostné spony a nasávač vzduchu/ - nie od výroby. Ó ta to nie, jak nie. Tak. A tie kurva veľké výfuky. Od výroby. Hehehe. A tak to išlo po celom aute. Základná výbava v poriadku. Nedajboh aby bola lekárnička po záruke.

Svietili sme, ale svietili sme dobre ? Davaj kontrola. Pán vodič dajte tam polohu svetiel nula. Nemám manuálne nastavenie. Také auto nemá, neveríme. Nič nenašli, pomačkali a pohýbali všetkým, ako sa neskôr ukáže - malo to svoje dôsledky. Inak mám automat na nastavenie výšky. Ale naša mašina chce polohu nula. Reku posuňme auto bližšie ku testeru. Bingo. Ľavé však svieti nižšie. Hľadáme aretačné šruby. Zelené. Vravím, keď máte šrubovák, ta nastavíme. Mali, nastavili sme.

Brzdy. Najprv bod varu brzdovky /má byť aspoň 150 stupňov celzia, čím viac tým lepšie/. Odšrubujem veko. Problém. Je tam nejaká kurva hrubá plastová sieťka či čo. Čidlo nepadne na spodok, nevadí podržím ho, nech ma bazmek namočenú papuľu. Výsledok - 270 stupňov, také dačo ešte nevideli, ani ja. Ideme na bubon. Nervózna chvíľa, bo sme z neho dvakrát vyleteli. Dvakrát zdochol motor. Narátal som asi 10 štartov na baterke za sebou, blížime sa k bodu, keď už nedá ani iskru. Neštartuje, ja stojím vonku. Dedo sa snaži, ja radím. Nič. Sadám ja bo, viem, že auto pri istých okolnostiach nepustí šťavu do systému /manuál o tom niečo píše, viem to však náhodou/. Naštartujem. Brzdy sú OK. Ešte pod auto, nič nekvapká ani ochable nevisí. Decibely netestovali.

V tom vybehne z kancelárie šialený vedúci. Chlapi, šak to auto má 2 izolované vyfukové systémy a 4 lambda sondy. Musíte urobiť ETK na obidva výfuky. Boha jeho. Celú ETK od znova. Prešiel som. Zaplatil som /42 evra/ a s bozkami a mávaním som sa rozlúčil. Teraz idem aspoň hodinu pošeférovať a dobiť baterku. Som na výpadovke, pustim CD. Kurva fix. Display rádia je kaput, kurva boha aj palubovka a všetky kontrolky. Úplne dead. CD však hraje. Odstavím na boku, vyjdem vonku, auto svieti. Sadnem dnuka, prepínam svetla, ambient kontrolu vnútorného svetla jak hluchý. Nič. Reku asi sme niekde vyrazili poistky. Prd milé deti. V tom sa mi totiž z povedomia vydrala spomienka na volič intenzity osvetlenia /interierových sračiek/ má 2 krajné polohy. V jednom vám budú svietiť stropné svetla aj keď sa postavíte na hlavu /s tým som svojho času bojoval vám poviem/ a v druhej polohe vypne všetko. A chlapci to vypli. Uf. Skutočne mi odľahlo. STK stanica inak funguje podľa predpisov, len sme s mojim autom trochu maturovali /aj kopa ďalších banalít, čo som tu menovite nespomenul - zle navolený typ exhalátovej sondy testera atď. atď./.

Post scriptum - moje hmlovky svetia ako majú a neblikajú /celé auto !!/ vtedy ak na hlavnom voliči svetiel sú zapnuté aspoň parkovačky. To je kľúčová informácia. Keď totiž na STK skúšate funkciu svetiel, tak ich zapnete a vypnete a idete na ďalšie. Nejakým omylom som mal zapnuté parkovačky a vtedy hmlovky idú perfekt. Bol to boží zásah. Alelujá.