5. 7. 2012

RAM

Zábava graduje. Na SONY a MS je z každej strany vyvíjaný neprestávajúci tlak s cieľom dostať ich hardvér na maximálnu možnú úroveň. Crytek, Epic sa okázalo predvádzajú svojimi technologickými "next gen" ukážkami. Obe firmy, pridal sa aj DICE, vidia vysnívané parametre ďalšej generácia konzol na úrovni NV680 s aspoň 4 gigabajtami RAM. Nepohnevali by sa aj ôsmym. Internetom letia šumy, že značná časť pamäte xcrap 720 bude vyhradená neherným aplikáciam a operačnému systému. Samo PSV rezervovalo presne na tento účel závratných 256 mega. Square sa bojí, či to málo čo ostane bude napríklad ich hrám pre konzoly stačiť.

Áno, spomenul som zmrdov z Square Enix. Ich demátko Agni’s Philosophy bežalo na jednej NV 680 /ako inak/ a na nešpecifikovanej možstve RAM, pričom medzi riadkami naznačili, že tam bolo minimálne 8 giga. Square sa tiež pred chvíľou veľmi hlasne a jasne nechal počuť - pevne veria tomu, že PS4 a xcrap 720 bude vybavené veľkou kopou pamäte. Ak teda SONY zvažovala nejaké 2 gigabajty, týmto im bolo pohrozené vztýčeným prstíkom. Paradoxne SONY s týmto názorom nijako nebojuje, avšak technické problemy /hustota pamäťových čipov, zbernice, cena/ može poriešiť už iba sám čas /tzv. vyhnitie/. Znamenalo by to príchod PS4 až na jaro roku 2014 !! Sranda je, že SONY doslova utopilo rok 2013 v PS3 only hrách - napríklad The Last of Us, FF14, God of War, Beyond, veríme, že aj The Last Guardian a FF13 Versus. Plus obludné množstvo third parties. Ako keby ani koniec sveta a PS4 nemalo nikdy prísť. Rok 2013 bude spolu s cenou PS3 pod 200 USD určite tým komerčne a herne najlepším ročníkom. Nezabúdajme, že vo svetle nadchádzajúceho streaming hrania tu bude PS3 vegetovať viac ako 10 rokov a to isté čaká aj PS4. Pri troche štastia tu teda bude PS4 až v roku 2014, vyladená na 15 ročný maratón, opäť dokonale future proof.



FF movie /CG - 2001/ versus FF tech demo /realtime - 2012/

Ešte sa vrátim ku Square. Napíšte im mail. A nech je tam toto. Vráťte sa do dňa, keď PC prvýkrát dostalo 512 mega ram. Porovnajte grafiku tých PC hier s Uncharted 3, Lou, Beyond, GT5, God of War 4. Vidíte rozdiel niekoľkých tried v prospech 512 megovej PS3. Ešte pred príchodom PS3 som odhadol jej možnosti takto - postavy z prvého FF filmu zvládneme v reálnom čase, prostredie sa bude musieť šikovne zredukovať. A tieto slová sa dnes naplnili. Square v roku 2008 povedalo - táto generácia uff, to bude chcieť viac času, než to zmákneme. A vypustili strašnú FF13 bez miest, lebo "HD towns" sú tak hrozne náročné na človeko-čas /prachy !!/. Dnes zrazu už ten čas našli a žiadajú 8 giga ram pre PS3 a dokonca im je málo 100 gigová BD placka /BD XL až 128 giga/. Takže si to zhrňme. Chce to PS4 v roku 2014 a 4 giga ram. A hravo zvládneme prvý FF film v reálnom čase, pričom laik rozdiel oproti CG verzii nespozoruje.

Updejt: Niekoľkokrát som tu písal o nadchádzajúcej technológii "3D stack" čipov. Ak sa pozriete na klasickú matičnú dosku PSone uvidíte GPU, vram, systémovú ram, IO pekne vedľa seba, ako naporcované kurča na panvici. Borci z chipworks však urobili jeden zásadný objav. Playstation Vita používa "stacking" a v priestore kde laik vidí iba jeho štvorjadrové GPU, je v skutočnosti 5 rôznych čipov nad sebou. Nejde ale o pravú 3D stack technológiu. Chýba tu TSV /through silicon vias/ zbernica, čo sú vlastne spojky prenikajúce kolmo skrze ten sendvič. Avšak ide podľa mňa o absolútne jasný náznak toho, čo nás čaká pri PS4. Nielen veľkosť pamäte je dôležitá, potrebujeme aj desiatky /lepšie stovky/ gigabajtov prenesených za sekundu. A veľmi by ma prekvapilo ak by jeden z hlavných PS4 procesorov /CPU, GPU/ nebol riešený práve týmto najmodernejším spôsobom.