30. 7. 2012

Inovuj a panuj

Dnešný herný trh, teda tých zopár komerčne úspešných žánrov, je extrémne presýtený. Crysis 1 bol na PC iba zle hrateľným demom, napriek stovkám miliónom herných PC predali len smiešne množstvo kópii hry. Na konzolách vybuchli úplne, nepredáva sa však ani konkurečný MAG, Killzone, Resistance a desiatky ďalších minoritných FPS hier. Predáva sa HALO kvôli pubertálne mystickej atmosfére Máster Čífa. Predáva sa COD pre pozemské reálie a rambo teen akciu. US nacionalizmus. Hry pre 12-16 ročných idiotov. A potom tu máme Zombie subžáner. Je teraz vyslovene IN /viď zoznam/. Niekto by povedal, že už ide o otrepanú a vyčerpanú tému. A potenciál rastu je definitívne vyčerpaný. Absolútne s tým nesúhlasím. Mimochodom PS3 natívne zombárne stoja za prd.

Kľúčové heslo je totiž inovácia. Ten kto ten žáner uchopí za pačesy a urobí to tak ako sa to má urobiť /ja už nikomu radiť nebudem viď prašivá MGS, Kratos, Uncharted séria/ bude v balíku. Pri Last of Us /LoU/ som sa modlil, aby sa Naughty Dog konečne spamätalo a urobili krutú semisandbox /ev. kvázi MMO hru/, kde ide o prežitie a nie o debilné script vzťahy s tupou AI. Filmová atmosféra. Sračky. SONY, a to hovorím opakovane, nemá v tejto generácii jediný killer app, jediný čistý system seller. Ani stopa po inovácii.



Neprekvapuje ma teda úspech DayZ, ktorý ako keby spadol z čístého neba. Ide pritom o amátersky mód 3 roky starej českej hry - Arma 2. Predaje tejto gamesy práve vďaka nemu vystrelili na špičku Steam hitparády a jeho popularita je stále na vzostupe. Neprekvapí ma, keď si Bohemia do jesene polepší o ďalší milióm predaných kópii nových hráčov, ktorí si túto Zombie inováciu chcú vyskúšať. Podľa mnohých vyjadrení sa jedná o najlepšiu zombie hru všetkých čias. A to ide vlastne iba o alfa verziu vo vývoji a už sa aj opatrne hovorí o veľkej vyleštenej komerčnej verzii v spolupráci s materskou českou firmou.

Je to totiž "dokonalá" sandbox survival mini MMO zombie hra. Začínate na pobreží mora s hasákom v ruke a suchým rožkom v ruksaku. Dookola desiatky kilometrov štvorcových kilometrov plné lúk, lesov, kopcov, miest, vojenských základní a tisícok zombíkov. Nesmiete prestávávať dávať pozor na hlad a smäd /aj s vizuálnymi artefaktami a fatálnymi dôsledkami/, alebo obväzovanie rany s rizikom vykrvácania. Zbrane sú vzácne a náboje ešte viac, to isté jedlo. Pozor na zlomeniny. Lov na zvieratá. A pozor na ľudí, živých ľudí - hráčov. Herný svet je ich plný /limit je niekde okolo 50ky na jednu instanciu mapy, dnes už možno viac/. Samotári, svine, snajperi, gangy zlodejov, priateľské skupinky. Veriť sa však nedá absolútne nikomu.

A nesmieme zabúdať na zombíkov, ktorí samozrejme citlivo reagujú na hluk, hlučný beh, zvuk motora. A až si rozložíte prvý oheň, zlo ktoré príde nemusí mať práve krv u huby. Smrť v hre je absolútna, reštart zo save pozície nie je možný. Priemerné dĺžka prežitia do 10 hodín. Z tohto pohľadu je teda presun 10 kilometrov ďaleko skrze územie pokryté neopriateľskými formami života a to nielen AI, krajne nebezpečný. Noc vám pred inými hráčmi nepomôže, ľudský lovec má možno na očiach noktovízor a vašu mrtvolu okradne o všetko žrádlo a muníciu. Youtube je plný dramatických, niekedy priam hystericky neuveriteľných videí. Inovatívnych - niečo čo krajne zastaralý script LoU od ND v tunely nikdy nemôže ani len mdlo napodobniť.