20. 7. 2012

Krok, klus, cval, trysk

"Stlač SHIFT pre beh ty čurák !!" Tak toto budete ako nováčikovia počúvať v BF 2142 denne ak sa nejakým omylom dostanete ku pilotovaniu mecha /nečekáte u bojového stroja funkciu - beh/ a máte na palube ako druhého strelca nejakého veterána. Veľká palebná sila a vysoká priechodnosť je kompenzovaná doslova slimačou základnou rýchlosťou. A aj keď bežíte, hravo vás predbehnú kolesové džípy, BVPečka alebo pásové tanky. Beh a chôdza, alebo odolnosť voči zraneniu pri páde z väčšej výšky je v BF 2142 vyriešená ideálne. Máte tu extra STAMINA merak, ktorý sa pri behu zmenšuje pomaly a pri skákaní skokovo rýchlo. Merak je ďalej modifikovaný aj kvalitou neprestrielného brnenia /váhou/, ktoré na sebe vláčite. Heavy armor skráti vašu výdrž veľmi razantne. Ľahší síce beháte ako zajac, ale menej toho vydržíte. Klasickou bavkou je teda bleskové plánovanie - kade bežať a čo preskočiť, aby mi "akčné body" nevypršali na polceste. Celé toto riešenie je báječnou taktickou črtou tejto série.

Čo na to hovorí detinská konkurencia, kde váš avatar behá rýchlosťou naftového mopedu, bez známky vyčerpania ? Vyzerá to totiž tak, že herná chôdza proste zomrela. Prince of Persia - defaultne tam beháte, voliteľne chodíte. Napríklad ak chcete prejsť cez pascu, ale sa príblížiť ku hrane a spustiť sa dolu. Lara croft - defaultne behá, voliteľné chodí. Hra vás pri chôdzi automaticky zastaví na hrane útesu. Avšak stlačenie skoku /omylom/ počas chôdze znamená elegantný skok s parakotuľom do prázdna a smrť. Sly Cooper - defaultne je tam niečo ako rýchly krokobeh /sneak režim/, voliteľne beh, ten však skôr priláka pozornosť stráži. FF7 - defaultne chôdza, avšak každý bez vyčerpania behá. A ftipne je to okomentované v známej a ovladateľnej pasáži, kde po schodoch /60+ poschodí !!/ váš avatar - Cloud fičí smerom hore bez zapotenia, ale NPC postavičky kolabujú a sťažujú sa na vaše tempo. Golden Sun - iné RPG. Pohyb po worldmape je tak bolestne pomalý, že vás hra núti stále bežať. MGS - plížite sa pomaly, ale neopatrný dotyk analógu a postavičky skáče rybičku alebo beží. V ďalších dieloch premapované na D-pad. Assassin's Creed - defaultne chodíte, lebo beh občas priláka pozornosť stráži. L4D - neustály beh, zranený ste však pomalší. GTA - defaultne chodíte atď. atď. atď.



QAOP - ako ďaleko s podobným ovládaním dohrajete Gears of Joke

Osobne mi je zle z dnešných takmer fotorealistických FPS/TPS, platiť to bude hlavne pre ďalší next gen, s defaultne nevyčerpateľným behom. A to isté platí aj pre excesívne lezenie bez hraníc. Viď prijateľné riešenie z Shadow of the Colossus, kde grip /ak visíte na skale alebo na titánovi/ spustí bežiace stopky a ak nebudete mať za desať sekúnd pevnú pôdu pod nohami - spadnete a zabijete. Schopnosť túto vlastnosť vylepšiť podlieha RPG pravidlám. Kto hral ten vie. Pochopiteľne nechcem mojou osobou navrhované - otravne drakonické ovládanie pohybu do všetkých hier za každú cenu. Mario, Ratchet alebo Batman pre deti si môžu nechať komixovú klasiku. Keď však Assassin hore vo videu prehopká, prelezie, prešprintuje celé benátky bez mihnutia oka - strácam o podobnú hru záujem. Kto raz zažil taktizovanie pri behu a skákaní v BF 2142 už inak nemôže.