23/07/12

JRPG - smrad zdochliny

Západný typ RPG /WRPG/ dnes zažíva druhú mladosť, aj keď daňou za to je jeho premena na duševne prázdnu TPS rubačku, kde príbeh alebo postavy nehrajú vôbec žiadnu rolu. Nechválim sa ale po prejdení prvej stovky JRPG som ich prestal počítať /na všetkých platformách od Gameboya, cez Megadrive, SNES, PSone, N64, PS2/ a teda viem presne prečo WRPG nehrajem a ako má vlastne JRPG vyzerať - jednoznačne ďaleko viac emocionálne košatejšie, priamočiarejšie, prehľadnejšie hry. Hry neutopené v číselkách, štatistikách, bez balastu a s jasným dôrazom na "človeka". WRPG sa viac stará o "meč sila +10" a koľko krát za sekundu to buchne do blbej NPC, grinding, leveling a plná špajza "itemov". Hrdina z Diabla 3 nemá meno, ksicht a final boss je radový červený Satan.

Dobré JRPG je teda definované excelentnou nehernou a pokiaľ možno variabilnou hernou zložkou. Vysvetlím. Neherne vyžadujem silu, ktorá ma bude hnať dopredu. Žiadna nuda, napätie, ohromenie, zvedavosť. A teda príbeh a postavy. FF7, Xenogears, Grandia. Herne však nestačí mať iba použiteľný bojový systém /manažment Exp, triedy, prachy, atd./. Inak je to obrovský problém ako si neskôr ukážeme a v ukážkovej FF7 ich máte od začiatku dokonca asi 700-800 pri bežnom prejdení. Chce to aj intímny styk s krajinou a teda prítomnosť worldmapy a početné prostriedky dopravy. Opäť viď FF7 : motorka a skateboard, chocobo, pozemná bugina, loď, vrtuľové a prudové lietadlo /Highwind/, ponorka. Všetky sám ovládate, väčšinu práve na worldmape. Od základu položeného v FF7ke sa trebalo odraziť do výšin, stal sa samozrejme presný opak.

Square už po FF7 dobrú JRPG hru /nielen ďalší FF diel/ neurobil. Niekto sa čuduje, kde je konzolácka verzia Kingdom Hearts 3 /prvé 2 diely ako nové IP mali na PS2 obrovský úspech/. Kde je veľké 3D pokračovanie Parasite Eve 3 /prvé 2 diely na Psone su absolútna špička, PE2 pokorí akýkoľvek Resident Evil 1-5/. Remake FF7 odmietol Square so slovami, že bude - až sa im podarí urobiť rovnako dobrú hru, inak by im totiž FF7 HD zlikvidovali žáner. Ľatka by bola postavená príliš vysoko.

A to je toho času nemožné. Ak čítam akékoľvek intervijú z tej doby - autori tam zdôrazňujú s akým detským nadšením, entuziazmom a energiou sa na hre pracovalo. Neopakovateľné. Square je dnes všivá veľkovýrobňa hier, kde duch viac neprebýva, zomrel. Ak som na začiatku povedal, že kvalitná JRPG /FF/ potrebuje aspoň 2 základné prvky - príbeh a postavy plus bojový systém. Všetky FF diely po FF7 práve v tomto narazili hubou o dlažbu.

FF8 - gay prostredie, gay postavy. Snáď okrem Bieber Justin generácie sa ťažko niekto so ženštilým Squalom stotožní. Ďalšie postavy sú výrazne viac schematické a generické v porovnaní s FF7 /a aj tam to už bolo na hrane/. Príbeh nemá ťah. Hlavný záporok a jeho pomocníci sú iba do počtu. Bojový systém je nefunkčný, nefunguje, zle balancovaný a často značne otravný. Je nemožné pre mňa túto hru opäť zahrať. Hra má worldmapu, oproti FF7ke však takmer neponúka priestor na vyžitie. FF9 - návrat ku steampunk fantasy koreňom po vzore FF4-5-6, ktorý sa nevydaril. Ide o jasne lepšiu gamesu ako FF8. Postavičky sú lepšie, avšak stále hlboko pod FF7. Tí čo to hrali vymenujte z FF9 /FF8-FF10, FF12/ aspoň sedem postáv. Aj ja s tým mám problém, nie však v FF7. Hlavný záporok - mdlá slabota. Príbeh nemá ťah. Bojový systém je extrémne zjednodušený niekde na úroveň 16 bitovej FF6, ale nie je hnusne lepkavý ako v FF8. Hra má worldmapu, ale de fakto už len zdržiava a stratila zmysel.

FF 10 - worldmapa bola úplne vypustená a hra sa po prvýkrát v FF histórii zmenila iba na jeden dlhý tunel, séria pospájaných "izieb". Príbeh nemá ťah /ak so mnou nesúhlasíte zahrajte si Xenogears tiež pd Square a vráťte sa nazad/. Postavy su umelé, vrcholne generické /silný chlap, poplašené dievča, tajomný chlap/. Hlavný záporák je iba inventárna položka. Bojový systém prišiel o ATB a zmenil sa na príšerne nudnú kolovku ala 8 bitová FF1 !!. Hra - fiasko. FF 12 - prvý FF diel čo som nedohral. Hra je objektívne príšerne nudná, story nemá ťah, vôbec. Proste nič, nada, zero. Postavy sere pes a za prvých dvanásť hodín som záporaka /asi/ nevidel. Na porovnanie v FF7 máte v prvých asi 5-6 hodín hneď niekoľko skutočne silných cieľov na strach, nenávisť a odpor /Shinra, Turks, Sephiroth, Jenova/. Bojový systém je "MMO štýl + programovateľná autoakcia" .. niečo, neviem to inak nazvať. Hnus. Worldmapa tu opäť nie je, proste štýl FF10 alebo Monster Hunter. FF13 a spol. Tie som pochopiteľne nehral, ide o PS3 hry. Ale verne kopírujú "štandard" FF10ky, teda odpad smrdutý.

Padne asi otázka prečo to Square robí ? Pod "to" sa myslí to kurvenie žánru, stagnácia a produkovanie mora sračiek. Square sa totiž zmenil na manažérsky vedenú firmu, kde už talent nie je potrebný, stačí rutinérska výroba množstva hier uprednostnená pred menším počtom tých špičkových, epických veľkých a teda drahých. A toto riziko Square odmieta prijať. Má u rite naše skuhranie. Až na jednu výnimku. Fáma. Pravdepodobne zrušená FF13 Versus ako debutujúci projekt Nomuru /v FF7 dizajnoval postavy/ mal byť návratom do čias FF7 aspoň z technického pohľadu - vracia sa worldmapa, kde sa dá "niečo" podniknúť, lietanie v "higwinde" a ku dobrému bojovému systému. Kombinácia voľného pohybu po bojovej mape /zo strechy budovy až na zem, využívanie prostredia ku svojmu výbušnemu prospechu/, ATB, extrémna dynamika prebratá z Kingdom Hearts. Ok. Hra je vraj pasé a všetky prostiedky sa presunuli na vývoj FF15ky /FF11 a FF14 sú MMO diely/.

Paradoxne to čo z technickej stránky mal ponúkať FF13 Versus - teda bojový systém, worldmapa /akčné lietanie, dokonca taktické boje bojových divízií na nej !!/ atakďalej ponúka do bodky mobilný a programátorsky parádny FF type Zero pre PSP !! Príbeh a postavy sú síce o hovne ale ten zdravý herný základ tam je. Square sa teda chválne týmto fičurám, ktoré hardcore FF hráči vyžadujú - vyhýba a snaží sa cielene FF diely pre veľké konzoly zjednodušiť a hodiť do vôd simplexného mainstreamu. Avšak konkurenčné WRPG, ktoré nehrajem, ich predsa len trochu rozhýbali.

Ako som už spomenul, údajne je už 4 rok vo vývoji FF15 s viac ako 200 členným tímom. Herný design a bojový systém, vrátane útočenia na jednotlivé časti tela /viď Vagrant Story/ má evolučne vychádzať z FF 12 /sterilne nudná sračka/. Hra má mať otvorený sandbox charakter prostredia ako starý Poblivion alebo novší Suckrim ale s ešte väčšou mapou. Obrovské mestá zaplnené davmi ľudí ako Assassin's Creed. A konečne - hra má podľa nich prekonať kvalitu FF7 ako komerčne, tak aj duchovne.

Poviete si, ale JRPG hry predsa nerobí len Square !! Samozrejme, ale ten zvyšok produkuje bezcenný tzv. Ultra Generic JRPG shit s budgetom Psone hry v grafike PS2. Práve preto boli do PS3 only FF13 Versus vkladané také nádeje. Návrat ku dizajnu nastolenému v FF7, postavy neoblečené do farebných hadríkov, korálky v ušiach, pierko vo vlasoch. Trend je však zjavný. Klasické, komplikovane nepriestrelné WRPG je mŕtve, nahradila ho TPS rubačka pre teen zastranov. Klasické bombastické JRPG je mŕtve /generických bastardov ignorujem/ a zdá sa, že Square chce okopírovať do bodky západný štýl podobne ako to urobil Capcom s Dračou Dogmou. JRPG žáner vlastne prestal zrušením FF13 Versus - existovať. Tak je to.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****