31. 12. 2008

Dobrý let

Klasické horizontálne 2D skrolujúce, jaskynné, vesmirné, podvodné strielačky ma nikdy priliš nebavili. X-out, Project-X, Zybex - stovky ďalších čo mi prešlo rukami. Bieda a zmar. Vždy som inklinoval ku "reálnejším" arcade akciám. Aj R-type som prešiel hlavne z povinnej úcty ku ľudom čo majú na svedomí jeho fantastický port na prťavé 48 kilové spektum. Jedna hra tohto typu ma však nakoniec aj tak dostala, paradoxne to bola veľmi ranná záležitosť z roku 1983 inšpirovaná bitkou o Faklandy /kde sa kolmo štartujúci Sea Harrier v 1982 ukázal ako mimoriadne výkonná zbraň/. Programátorsky jednoduchá /kód ma iba 9 kilobajtov, asi ako váš avatar v každom druhom fóre/, ale cizelérsky precízna, a niesla pečať dotyku génia. Mike A. Richardson.



prepočty a návrh sprajtov z rúk majstra

Harierr Attack. Pozrite si tu nádheru. Blankytne modré nebo /99% percent týchto hier na spektre tam má čierno čiernu čerň/, sýta farba oceána sčerená vlnami s penou na povrchu. Vzlet z vlastnej lietadlovej lode, ktorú môžte aj okamžite vybombardovať, potom sa však nemáte kde vrátiť, a po vycucaní nádrže sadáte na vodu. Paráda. Zatiaľ však letíme, sledujte ako sa harrier skrýva ZA mrakmi /pozor, nepriateľ to robí tiež/. Všade nepriateľké krížniky, protiletecké raketové silá, a flak. Vidíte tie mňamózne obláčiky dymu po výbuchoch !! Minimalistický zvuk, až na praskot kanónov, a nejaký ten výbuch. Žiadna hudba. Pekelne blikajúce sprajty, a trhavý skroling po 8 pixloch. Už som však nad mestom, a bombardujem ako šialený, domy horia, protiletecká obrana ide na 120%, a vy manévrujete ako blázni. Záverečné úspešné pristátie - aj s frajerským vysunutím podvozku. Hra mala päť levelov, a päť obtiažností. Hralo sa to na body, tedo kto to za koľko preletí. Mimoriadne chytľavé, vybalancované a prekvapujúco realistické.

Toto však nie je ďalší retro článok, aj keď to tak vyzerá. Skôr prísľub veci budúcich. Každý Majkov projekt na 8 bitoch bol malým klenotom. Combat Lynx - 3D verzia Harriera, ale s helikoptérou a letí sa "do obrazovky". Magická Scuba Dive - potápač v obrovskom podmorskom svete. Thanatos - technicky fantasticky spracovaný mini adventúrny "harrier", ale tentoraz s nádherne animovaným drakom, odrazom mesiaca na vode, a paralaxným skrolingom. Turbo Esprit - 3D "Driver" na osembite, aj s fungujúcimi semaformi. Ten chlap má chorý zmysel pre funkčné detaily.

Koniec kecov o minulosti. Mike A. Richardson nezomrel. Firma Durell Software, pre ktorú pracoval však áno, v roku 1989. Maiky naštastie nestratil chuť ďalej pracovať na nových hrách. Chviľu sa motal od od buka k buku, nejaké kóderské fušky pre 3DO, alebo PC. V roku 2007 však zakladá spoločnosť Durell Games Ltd., a uvádza sa na PC druhým dielom zachovávajúcim koncepciu jeho slávneho Harrier Attacka. Oficiálne pokračovanie. Ak chcete počuť jej charakteristiku dvoma vetami, tu je. Arkáde 3D simulátor stále - pohľad z boka, kombinujúci akčnú, taktickú, strategickú zložku do jedného ohromného balíka, zaťaženého postupným ziskavaním nových skillov, vzdušných manévrov a nočných misií. Nezabudnite na nosnosť, kopu zbraňových komplexov, model poškodenia, riadenie wingmana, a bojové kombá ako v Tekkenovi. Až si to budete sťahovať, stále si opakujte - toto nie je bohapustá strieľačka na desať minút. Je to veľmi dobre hrateľná hra so skutočnou hĺbkou, do ktorej Maiky natrieskal všetky vylepšenia, ktoré ho za tie veky napadli. Obe diely od seba delí 24 rokov !!

V intervijú pre game4anything poskytol aj tieto, pre nás hráčov, zaujímavé odrobinky informácii. Veľmi rád by robil hry iba pre konzoly. Konverziu HA2 ako PSN/XBLA hru nevylučuje. Všetko však stojí, a padá na finačnej podpore bohatého mecenáša-distribútora. Trochu problém, pri dnešnom masovom prepúštaní, a rušení celých študií. Jeho snom sú pokračovania na motívy starých peciek ako Thanatos, a Scuba Dive. Turbo Esprit by už asi uviazol na plytčine pre drahé licenčné poplatky pri použití značky Lotus Esprit. Ďalšou hrou, opäť pre PC, budú závodné autíčka - Slap Trak ako "žiadne druhé". Slap je označenie pre facku. A ešte jedna moja vlastná vtieravá myšlienka. Práva na kultovú 8 bitová ninja dvojsériu Saboteur vlastnil predsa starý Durell Software, hehehe.