17. 8. 2012

Japan Studio

Európska SCEE robí čo môže, americká SCEA neozaostáva. SCEJ /Japan Studio/ je nehanebný bastard. Holding so 400 zamestnancami neschopný sám o sebe vyprodukovať jedinú, veľkú zmysluplnú hru. A to čo s božou pomocou third party tímu dokončí - pochová bezpohlavným marketingom. Fiasko s The Last Guardian prinútilo SONY ku zásadným krokom. Jedným z nich je nový šef tohto chlieva - Allan Becker /je v tejto funkcii zhruba rok a nejaké drobné, dosť času na to aby sa stihol rozkukať/. Exšéf Santa Moniky /SM/ !! Dokončenie Gravity Rush pre PSV po 6 rokoch trápenie je aj jeho zásluhou. Podobne Rain a Puppeteer, menšie hry, predstavené na Gamescome 2012 sú prvými kukačkami odkojenými jeho naliatými ceckami /tiež Soul Sacrifice v spolupráci s Marvelous pre PSV a dúfajme aj dokončenie TLG s pomocou ninja progišov z SM/.

Chcem sa však pozrieť na iné hnilé jabko. Jeden by povedal, že japonská divízia SONY musí utopiť svetový PS3 trh v JRPG hrách. Po prečítaní mojho staršieho článku v predchádzajúcom odkaze však už viete, že tento žáner je mŕtvy. WRPG definuje - nulová kvalita postáv, scenára, dialógov, dramaturgie, hlavného záporáka, nulový drajv. Má však dobre rozpracovanú exploratívnu zložku v rozľahlej krajine a nepríčetne stereotypný grinding a leveling s primitívnym a teda prístupným bojovým systémom /Poblivion, Suckrim/. A to sa dnes od hier tohto typu vyžaduje. Aj od JRPG. Práve preto už Level 5 zahlásilo, že aj oni "majú" na hru podobného "západného" typu a Capcom už dokonca jednu takú aj urobil. Dračiu dogmu.

Ja vám však chcem ukázať tento problém s väčším, intimnejším priblížením. Smutná story a kalich horkosti vypitý do dna. Ku koncu života PS3 ste určite zaznamenali JRPG hru - Rogue galaxy od LEVEL 5 + SCEJ. Epická hra galaktických rozmerov. Konkurent pre zabehané série Dragon Quest a Final Fantasy. Hra však vybuchla. Wild Arms od Media Vision/SONY Contrail/SCEJ - slušne zabodovala na Psone, vyhasínala na PS2, vybuchla na PSP /Wild Arms XF - Mesia Vision/SCEJ/. Legend of Legaia od SONY Contrail/SCEJ. Prvý diel vcelku OK. Dvojka pre PS2 jasný výbuch. PoPoLoCrois stále to isté. Veľmi obľúbený na PSone, prepad na PS2ke, zánik na PSP /asi kvôli warezu/. Arc the LAD /SCEJ/ bez zmeny, po príchode série na PS2ku bol rozprávke koniec. Dark Cloud /SCEJ/ - jedna z prvých JRPG pre PS2, dvojka však prepadla. A ďalšie veci od SCEJ ktoré spolupublikovala - Okage The Shadow King, Dual Hearts, Tsunganai: Eternal Blue, alebo pre PSP - Coded Soul, Brave Story, Monster Kingdom: Jewel Summoner, Blade Dancer, Jeanne D'Arc. Neúspech, priemer.

PS3. SCEJ urobilo ešte jeden pokus, opäť s LEVEL 5, ktorý sa tak strašne snaží dotiahnúť na SquareEnix. White knight chronicles. Trilógia, ktorá skončila rozpačito a komerčne neúspešne už druhým dielom a PSP verzia ako vždy totálne prepadla. Dokonca som pred nástupom WKC povedal, že ak bude WKC bomba hra - SONY s Level 5 bude "biť bandu". WKC však sklamalo, bombovo. Mizéria SCEJ sa však ešte neskončila. Katastrofa roka bola za rohom.

Japan studio to totiž nakoniec dokázalo.
Spolu s From Software stvorili pre PS3 dnes kultové /J/RPG - Demon's Souls. Ideovo ide o voľn0 pokračovanie série King's Field /klasika hlavne na PSone v štýle stredovekých dungeon crawlerov/. Dokonale a totálne však posrali marketing, neodhadli skutočnú kvalitu/silu hru a na US/EU brehy sa dostávala iba v malých množstvách šedým importom. Dokonca ani o oficiálnej anglickej verzii neuvažovali. Dodnes si šéfovia v SONY za tuto výslovnú stratu súdnosti sypú popol na hlavu. IP ako také našťastie vlastní SONY. From Software však neváhal a úplne "novú" značku Dark Souls tentoraz už bez SCEJ, ale s Bandai Namcom šíri ako vírus HIV po všetkých platformách vrátane DVD billšmejdu a mrtvého warez PC.

Ak sa ma teda teraz niekto spýta, ako je pravdepodobnosť toho, že uvidíme pokračovanie Legend of Dragoon pre Psone /SCEJ, 1999/ - odpoveď znie nula percent. Pôvodný dev tím vrátane slávneho šéf dizajnéra je roztratený po celom japonsku. Klasické JRPG ma de fakto nulový komerčný potenciál /chce to aspoň 10M predaných kópii/ pri nesmierne vysokých nákladoch. Jakž takž prežíva a robí nam hanbu Square so svojou FF13-x. Nedarí sa ani iným legendarným postavám. Sakaguchi sa vo vlastnej firme Mistwalker trápi ako kóň /je známa aj jeho stará hádka s Kutaragim, nemá preto rád SONY/.



Vrátim sa teda na začiatok. Chcem aby Allan Becker urobil aspoň jeden pokus o naplnenie mojich túžob. Stačí tak málo. Zobrať veľký sandbox svet Shadow of the Colossus a zaplniť ho hrou v tak žiadanom štýle anglosaských RPG ako Suckrim. Do bažin, ruín a lesov napchať postavičky, druidov, atmosféru krajiny mŕtvych Tir na Nog. Vieme, že Santa Monika, ktorej šéfoval pracuje na sandbox engine. Nepotrebujem nákladnú grafiku. Stačí mi ešte raz zopakovať zázrak ako s Demon's Souls len s viac otvoreným svetom a trochou tej japonskej DNA /postavy, príbehy, dráma, atmosféra/. Boje na koňoch, kooperatívne rúbanie do chlpatých makovíc čierneho zla. Poďme.