30. 3. 2011

Patentka

Asi druhý rok tu bubnujem a púšťam dymové signály o tom, že SONY sa vo veľkej tichosti chystá zásadne zmeniť svoj imidž z herného hárdverového giganta na ešte väčšieho softvérového multiplatformového HW agnostického kolosa. Nestane sa tak v plnom rozsahu dnes, či o tri roky. Ale vo veľkom predstihu pred microsoftom a nintendom, konajú patričné kroky. Som známy ako absolútny sonyboy, nie z pýchy, alebo obyčajného tupého fanboyizmu ako tie vygumované hovädá čo stoja vo fronte na nové 3Ds s ikstým Mario Kart recyklátom, alebo platia 60 dolárov ročne za zlaté LIVE MS konto. Stojím vždy na tej správnej strane, strana víťaza a inovátora.

Hovoria vám niečo skratky - DLNA, Collada, Ultraviolet, Cairo, OpenColorIO, Alembic, Field3D, OSL, PSGL. Dam ich tu ešte ďalšich desať. Majú spoločný jeden menovateľ - SONY. Tú odpornú fašistickú firmu, čo zákerne bojuje s "dobrými" hackermi a nedovolí nám inštalovať homebrew na svojich herných zariadeniach, alebo Linux naspäť na PS3ku. DLNA, Collada, Ultraviolet, Cairo, OpenColorIO, Alembic, Field3D, OSL - drvivú väčšinu z nich vyvinula/podporuje práve SONY a všetky sú známe ako open-otvorené-voľné projekty, programy, platformy, formáty slúžiace pre vývoj, tvorbu, grafiky, tvorbu kódu, výmenu dát, streaming dát, zápis dát atakďalej bez ohľadu na platformu. Je to neuveriteľné bohaté a dlhé roky diskrétne vytvárané podhubie/ekosystém. Voľne ponúkané firmou SONY pre všetkých s jedným jediným a hlavným strategickým cieľom. Trójsky kôň.

SONY ako obrovský, softvérový dom po vzore filmových štúdií širiacich svoj softvér na všemožné zariadenia /mobily, tablety, handheldy, konzoly, TV boxy/ a za svojich podmienok. Zotrvávanie v pozicícii klasického výrobcu hárdveru - konzoly/handheldu a spoliehanie sa na to, že to nejak dopadne je už presne dva roky cesta do pekla zatratenia. Toho roku predstavená SONY aktivita - PS Suite je vám iste povedomá. Ide o hlavne o šírenie herného softvéru pod ochranným dáždnikom SONY na všetky Android systémy vrátane PS Phone /Xperia Play/ a NGP /PSP2/. Stále ma prekvapuje, že sa nájde dosť blbečkov aj medzi nemenovanými šéfredaktormi tuzemských tlačených herných plátkov, ktorí si myslia, že ide len o banálnu distribúciu PSone hier na mobiloch. SONY Pub je zas podpora /granty/ pre gárážovu tvorbu hier iba pre PS stroje. Multiplatformový SONY engine Phyre. Nad tým všetkých však stojí dlho vyvíjaný a masívny SONY framework s názvom - SNAP.



Sieťovo orientovaná vývojárska platforma /SDK, nástroje, dokumentácia + všetky tie hore spomenuté open formáty/ určená najmä pre open source - 3rd party komunitu/firmu za účelom vývoja softvéru /doslova čohokoľvek/ pre akúkoľvek HW platformu /vrátane navigácie v aute a BD prehrávača/. Myšlienka vzišla s GNUstep hipisáckej bandy, ešte predtým z OpenStep štandardu, ktorý je zviazaný s revolučným konceptom NeXT computer. Na úplnom začiatku stojí GNU Project /1983/. Otvorený operačný systém, zadarmo a bez drakonických obmedzení.



Idiot povie, že kompletne pred celým svetom svetom uzatvorený, autistický LIVE toho priposratého DVD billšmejdu je ta pravá revolúcia. Nintendo kreténi rovnako hovoria o nintendo gimmickoch - nepoužiteľný analog stick pri N64, dve obrazovky pri NDs, zúfalo nefunkčné Weemote a život ohrozujúci, polovičatý, občas fungujúci 3D efekt pri 3Ds. Medzi tým SONY maká na základnej matrici budúceho matrixu všetkých zariadení pripojených na sieť, ako tumor alebo nervová sústava, ktorú neodstránite z tela v jednom celku bez zničenia tela samotného. Trpezlivo pracovať na dosiahnutí veľmi vzdialeného cieľa je typická japonská vlastnosť, nintendo ju stratilo, microsoft ešte nenašiel. Celý tento článok múdremu veľa napovie o tom, čo vlastne SONY zamýšľa s NGP a PS4. Hlavne po stránke vývoja softu pre nich, a ich integrácii do všeobecnej sieťovej datasféry /alias WWW/.