12. 3. 2011

Stlač správny gombík

Toť minule som v poslednom článku o ZX81 skuhral, že už niet čo hrať. Rok 2011, koniec videohier. Jeden herný tip, navyše výsostne aktuálny vzhľadom na situáciu v zemetrasení postihnutom japonsku, vám však teraz naservírujem. Pozdrav zo vzdialenej minulosti. Simulácia manažmentu jadrovej elektrárne zasiahnutej zemetrasením. Na toto mimoriadne komplexné, mnohovrstvové veľdielo nám postačí 8 bitové Atari. Odporúčam prečítanie tohto manuálu, bez neho skutočne v programe napísanom v obyčajnom ATARI basicu nedáte ani ranu. Respektíve - ono vám to pod zadkom s radosťou vybuchne, potom sa však môžete presunúť na C64 ku hre Černobyľ.


Hra SCRAM /v dvoch verzii pre 16 a 24KB RAM/. Platforma Atari 400/800. Manuál vo formáte PDF má pre zaujímavosť 17 megabajtov a číta sa ako napínavá detektívka. Celé to uvádza Enrico Fermi s jeho prvým úspešným testom uranovo-grafitového jadrového reaktora na svete /2.12.1942/. Mimochodom tu piecku si postavilo v podzemí bývalého športového štadióna chicagskej univerzity. Experiment sa podaril. Letmo opísané sú aj prvé bezpečnostné mechanizmy /lano-sekera-tyče z kadmia pohlcujúcich rýchle neutróny a zastavajúce reťazovú reakciu/. Celá záchranná akcia sa mala v prípade kritickej situácie spustiť príkazom SCRAM - start cutting right away, man !!

"The more water in direct contact with heat, the more heat you can collect in the water. The higher the pressure, the higher the boiling pint."


Náš program napriek hárdvéru, na ktorom beži nie je žiadna chudinka a poriadne vás potrápi. V "jadre" vlastne ide o profesionálny výučbový program. Začínate výstavbou reaktora, ktorému modelom stal americká atomová elektráreň postavená v štáte Pennsylvania a nesúca meno ostrova na ktorom jej základy ležia. Three Mile Island, americké synonum pre ruský Černobyľ. Do vzduchu to amíkom vyletelo na jar roku 1979 a inšpirovalo to aj vznik našej hry SCRAM /1980/. OK. Naša herná atomovka teda stoji a pokračujeme brutálnym tréningom, ktorá z vás urobí operátora tohto kolosu.

Manuál je v tejto časti desivý, ako ľadnička bez piva a dom bez klobásy s chlebom. Musíte to prežuť, pochopiť a o polnoci zo seba sypať čo-prečo-kam-ako funguje primárny/sekundárny/terciárny okruh. Ako vlastne tie tekutiny v systéme lietajú dokoola, vzájomné vzťahy. Všetky ventily, pumpy, pracovné teploty, vyrovnávacie nádrže, kondezátory, už spomínané záchranné tyče z kadmia, HPI, RSC, PPI, PWR, PRV, chladiaca veža. Dostanete aj základy termodynamiky a čo robiť, keď tlak klesá/stúpa, čo s priehratou parou, kde energiu/teplo presmerovať, keď sa začnu veci kaziť.


Po zvládnutí toho šialenstva /pripomínam ide 16 kilový program v basicu !!/ pristupujete ku záverečným skúškam. Udržanie chodu elektrárne zoči voči kritickej situácii /9 stupňov obtiažnosti/. Napijete sa teda rannej kávy, zatiahnete zips na gatiach a v tom udrie zemetrasenie, počujete zvuk nejakého systému odchádzajúceho na večné pastviny ku nebeským bizónom. V niekoľkých ďalších sekundách musíte identifikovať problém a poslať tam robošov. Hej, pod svojím velením máte 80 obetavých bezmozgov, ktorý na váš pokyn vyrazia na miesto nehody. Ak ste sa pomýlili, strácate čas a tá päťka ide pod sprchy, lebo protiradiačné zákony o dĺžke pobytu v zamorenom pásme sa musia dodržiavať. Hra je puntičkársky zákerná. A nezabudnite, že cieľom hry je vyrábať energiu, aby počítač na ktorom to teraz píšem mal dosť štavy. Pochopiteľne, skôr či neskôr sa vám nohy podlomia, roboši sa "minú" a reaktor sa začne taviť. Čas na profesionálne - havaríjne odstavenie reaktora. Nie iba jedno tlačítko na to stačiť nebude a potrebujete dosiahnuť teploty vody v primárnom okruhu menšiu ako 200 stupňov farenheita /pod 93 stupňov Celsia/.

Až si celý spotený vydýchnite, prečítajte si posledné stránky v manuále. Perfektná štúdia toho, čo presne sa v tom Three Mile Island reaktore posralo. Napísané v jazyku, ktorý už teraz vy - kvalifikovaný operátor jadrovej elektrárne hravo pochopíte. Asi každy z nás si vie predstaviť nekonečný potenciál tohto konceptu na dnešných strojoch. V jadrovej ponorke, na kozmickej lodi smerujúcej na mesiac. Môžte to vylepšiť o problémy s kyslíkom, vodíkom, akčné vsuvky, MOVE 3D ovládanie, v tme, iba s baterkou, s 1000 metrami vody nad sebou a bez hluku od stojacej lodnej skrutky vašej klesajúcej ponorky. Až mám sliny v hube. Dovtedy iba táto cena útechy. Atari emulátor + romky. Tutorial, ak sa neviete s emulátorom pohnúť. Samotná romka hry - SCRAM.