8. 6. 2019

Virtuálna realita - súdny deň


VR's dead. Zed's dead. Drogy som nikdy nebral. V hube ani len nezapálená cíga. Som úplna panna čo sa týka týchto vecí. Samozrejme ultra sofistikovaný doping na plné gule, ako inak myslite, že utiahnem ironmana alebo 4 dni po sebe veľkú etapu s 1000+ výškovými na bajku a vzápätí po dojazde s okamžitým presunom na polmaratón. Ale nie o tom som chcel. Ak chcete vedieť co je rezať fet triedy heroín zaroveń s "VR prilbou" desiatej generácii, tak čítate Neuromancer od W. Gibsona. Čítam to minimálne 2 krát ročne už vyše 20 rokov. VR vám to predá, aj keby ste boli slepý a hluchý bazmek. Čistá energia, pudovo výbušné. Takže mi kurva nejaký mileniál čo žije v detskej izbe mama hotela nebude bliakať, že VR nemá budúcnosť. Budúcnosť sa rovná VR ale bude treba vyriešiť veľa čiastkových problémikov.

 "ale lidé jim říkají šediváci. Propadli superviznímu kroužku a nemohou bez něho žít.

Ergonómia. Alfa a Omega. VR prilba musí byť bezdrôtová. V žiadnom prípade nepredpokládam významnejšie rozšírenie, kým sa tento bod nesplní. Hodiť to na hlavu má byť tak jednoduché ako nasadenie bejzbalovej šiltovky. Rozumiem potrebe spojenia s extra nízkou latenciou a veľkou priepustnosťou. Inak to však vážne nepôjde. Ovládače vieme poriešiť, firmy majú desaťročia skúsenosti s joypadmi a myšami. 3D snímanie hráča v priestore necháme high-end uživateľom, s tým plebs čas strácať nebude.

Optika. Na toto nikto nemyslí. Toť nedávno som pozeral na nejaký industrial model VR za veľa tisíc USD, proste nočník na šičke v cene auta. Samozrejme som nebol prekvapený, keď gro tej ceny tvoril poplatok za šošovky. Dotyčný tester a recezent sa išiel potrhať, uchvátený z toho čo mal pred očami pri porovnaní s Oculus a spol. low-endom. Každý kto nosí okuliare vie o čom je reč. Čočka pred očami so sebou nesie úžasné množstvo artefaktov a to VR chúďa má na starostli ešte komplexné planárne a iné zakrivenia a konverzie. Ak chcete objem artfaktov zmenšiť, musíte platiť. V headsete za 249 USD však šošovky za 2499 USD ťažko nájdete. Neplačme však viď pokrok, ktorý v tejto oblasti urobili mobily.

Grafika. Vraj ta herná "predáva". Zjednodušene môžme povedať, že na hypotetickej PS1 VR by ste to mali v kvalite ako na nejakej akcelerovanej amige /flat shaded polygóny/, fujky. Na PS2 VR v trochu lepšej grafike ako na PS1 atakďalej. PS4 VR dnes ponúka grafiku ako na lepšej PS3ke. Proste s VR ste vždy s grafikou cirka o /pol/generácie pozadu. Našťastie už SONY prešlo na model upgrejdu mašiny v polovici cyklu, takže čiste natívna PS5 Pro hra o 7 rokov bude neodolateľne "bardzo pjekna". PS6 je level AAA CG filmu a sme za vodou.

Výkon. Ten ktorý potrebujeme je sakra vysoko /cez 50TFLOPs/ avšak bližší cieľ dosiahnuteľný už v blízkej budúcnosti je utiahnutie 4K zobrazovadla na frekvencii 120Hz. PS5 Pro by ho mala pokoriť v hrách triedy PS4. Posledný Killzone: Shadow Fall s lepšou interakciu so scénou vďaka CPU, ktoré v PS5P bude už frekvenciou blízko 4Ghz/16 threadov, strašný to odskok od 1.6Ghz jaguára. Ak by sme išli ešte hlbšie, tak posledný PS3 Killzone by mala PS5P utiahnúť bez slovo na 4K/240fps. Ako demonštrátor to môžu predvádzať na výstavách. Súčasťou nových GPU je kopa optimalizačných postupov na zníženie záťaže GPU ako VRS alebo FR s ET. O tom viac, ak by to bolo aktuálne pri PS5 VR.

Cena /a obsah/. Klesá keď sa produkt dostane do skutočne masovej výroby. VR headset kupujete s príslušným počítadlom, ktoré to kŕmí dátami. Jedna položka + druhá položka = dosť veľa peniažkov. Potrebujete teda nosný obsah, vybudovať imidž, pracovať s psychológiou zákaznika. Hry, VR filmy, apps ako domáca architektúra, meditačné blbosti. Čokoľvek. Imerzia. Každý imbecil dnes musí mať dokonale nepraktické a nepotrebné SUVko. V meste, na parkovisku pred tescom, medzi panelákmi. Ako predávať eskimákovi sneh. VR sa tiež musí naučíť. Aj ja prudko konzervativny heterosexál teraz počúvam ostro gay duo "Mullet and Mustache" .. lebo GTA Vice City. Tak som sa "predal".