22. 6. 2019

Procesorový výkon PS4/PS5 a "intel inside"


Na vianoce roku 2013 sa tu dovalila Playstation 4 s CPU na báze architektúry AMD Jaguar s pracovnou rýchlosťou 1.6GHz. Málo štavy. O tri roky neskôr prišla PS4 PRO so stále tým istým CPU, len trošku rýchlejším - 2.13GHz. Intel svoje vlastné osemjadro predstavil asi pol roka po tej základnej PS4ke, v lete 2014. Super špičkový model Intel® Core™ i7-5960X processor Extreme Edition /8c,16t, základná rýchlosť 3.0GHz, boost 3.5GHz, obrovská 20 megová L3 keška/. Určený primárne pre serióznu prácu. Cenovka od 1000 dolárov vyššie, TDP do 150 watt, prakticky žral to čo celá PS4 v bežnej hre.

jedno jaguar jadro je tak malé, že na plochu PS4 APU ich hravo vopcháte aj 32 !!

AMD Jaguar, nikdy to žiadne tajomstvo nebolo, je tragicky nevýkonné CPU,  v danej dobre ale AMD nič lepšie pre herné APU naponúkalo. Žiadna alternatíva, jediná možnosť. Teraz postavím toho šmejda zoči voči tej i7-5960X beštii. Konkrétne beriem AMD-Athlon-5350-APU-R3 s jaguarom na 2.1GHz a benchmark ukazuje, že ho intel poráža komfortne a aj o stovky percenta, ukazujem hlavne na singel core výkon.

PS5 dostane Zen2 CPU, kompletne nová vec, čo je tiež 8c/16t CPU ako ten intel 5960ka, pracovnú frekvenciu v prípade konzoly odhadujem do 3.2GHz, má to oproti intelu 2 krát väčšiu L1/L2 cache a obrovskú 32 megovú L3 kešku, TDP bude iste do 60 watt, skôr okolo 50ky /do termálneho budgetu 5960ky ho teda naskladáte tri krát, wow/. Cena nie je podstatná, bude to malý zlomok tej intel tisícovky. Vysoko pravdepodobne PS5 Zen2ka dokáže per jadro a megahertz ten intel poraziť. Technická - ten Jaguar v PS4ke, ak chňapnete po jaguar dvojadre v AMD Sempron 2650 APU, vás bude stáť tuším cca 25 dolárov. To aby ste boli zorientovaný aj v cenových reláciach.

PS5 CPU oproti PS4 CPU beží na dvojnásobnej rýchlosti,  minimálne o 100% vyšší IPC /inštrukcie za sekundu/ výkon na jadro a megahertz, 8 versus 16 threadov, AVX inštrukcie /cough 512 cough/, oveľa vyšší FPU výkon, omnoho väčšie kešky, rýchlejší prístup do RAM atď. atď. Triezvy odhad mi hovorí, že to bude mať celkový výkon cca 4 až 5 krát lepší než to čo máte v základnej PS4ke dnes. Vzhľadom na stagnáciu v hertz rýchlosti /už veľmi dlho sa medián motá okolo 3.5-4.0Ghz/ je to solídny nárast výkonu a PS5 bude mať lepšie CPU ako ten tisicdolárový intel, ktorý je ešte aj dnes a dlho bude parádný procák aj pre gamesy. Pri multiplat hrách, ktoré museli brať ohľad na pomalý Jaguar sa totiž omoho výkonnejšie "PC CPU" ledva pretáčali.

A takto som si sám nahral na smeč, či nás teda v ďalšej generácií čaká viac 60fps a menej sub 30fps hier ? V otázke zároveň nájdete aj odpoveď. Je veľmi ťažké herne vyťažiť 8c/16t Zen2 na 100%. Vaša hra by musela byť niečo extrémne, bezprecedentné unikátne čo v teréne čistokrvnej PS2 hrateľnosti v 99% dnešných a blízko pripravovaných hier je málo pravdepodobné. Bottleneck /úzke miesto/ teda naďalej ostane na tričku GPU. Heretic demo na Unity engine ponúka pravú "next gen" grafiku a na PS5ke v tejto filmovej IQ /!!/ kvalite pôjdete okamžite na 30fps /VRR-variable refresh rate do toho zatiaľ zaťahovať nebudem/. GPU výkonu zjavne nie je nikdy dosť, CPU naopak prebýva, lebo "PS2 hry". Well, well.