15. 6. 2019

Tip na víťaza


Dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš. Banálne porekadlo a pritom životne dôležitá rada pre konateľa každej firmy. Vyhrať a potvrdiť víťazstvo. Myslíte si, že niekto predpovedal ZX Spectrum jeho ohromný úspech alebo že Amiga 500 je vlastne bodka za spoločnosťou Commodore. Nebol zdrvujúci úspech nováčika PSone nepekným prekvapením pre SEGA a Nintendo ? Búrlivé časy, keď sa s vami zahráva šťastena a po jednom úspešnom cykle nemáte istotu, že príde ešte jeden a ďalší alebo už je čas založiť papier do tlačiarne s návrhom na osobný bankrot.

Rieka meandruje, výška hladiny vody sa mení, brod sa posúva. Neustále čelíte výzvam. Konzola má byť lacná, spoľahlivá /RROD/, programatorsky prístupná, vstriecna voči third party vývojárom, kvalitné first party hry. To by sme mali. Čo ďalej ? Božinku, online infraštruktúra, subskripčné modely, refresh HW uprostred generačného cyklu. Už mi dáte pokoj ? Nie.

Virtuálna konzola ala Google Stadia. Streaming hry z datacentra, streaming hry z konzoly do blízkeho okolia. Komplexný a globálny systém dostupnosti vášho konta, hernej knižnice kdekoľvek po svete. Ďalšie náklady, investície. Nielenže neustále máte reagovať na prichádzajúce „hrozby“. Správne ich máte predvídať aspoň 3 až 5 rokov dopredu. Prognózy, vízie, strategické rozhodnutia. Phil Spencere bol šokovaný tým, že Google Stadia je minimálne o 12 až 18 mesiacov pred ich vlastnou alternatívou xCloud.


Tabuľku som si požičal od jedného z armády analytikov, ktorý skúšajú odhadnúť, kto by to mohol vyhrať v nadchádajúcej generácii a prečo. Veľa zelenej je super, veľa červenej nie je super. Tencet vám nič nehovorí, po kliknutí na odkaz zistíte že je to čínsky gigant väčší ako SONY, Google a Amazon dokopy a má pod palcom všetko od hier, herného HW, sociálnych sieti, AI. Proste všetko. Bob s nami.

Kritéria, ktoré si analytik vybral: súčasná členská základňa, množstvo predplatiteľov, "hry ktoré musíte mať", adherencia third party vývojarov ku vašej platorme, sentiment a nadupané datacentrá. Až na posledný bod je SONY all-green, navyše otvorene rokuje s MS o tom, že sa priživí na ich AZURE /cloudová platforma/, takže je všetko poriešené a SONY to jasne vyhraje.

Vidím to skôr na Pyrrhovo víťazstvo a práve tie datacentrá vidím ako nášlapnú mínu. Rozhodne predpokladám, že ešte dlho bude hrať prim lokálna, fyzický prítomná konzola s doplnkovým šírením mediálneho obsahu do okolia a nemusia to byť len hry /PS Remote, PS5 ako server, viď strana č.5: H265 HEVC kódovanie až do 4K60 v reálnom čase/. PS Now sa sa tu zatiaľ iba motká a živorí.

Všetky tie "predpoklady" vyššie sú na môj vkus príliš relatívne, volatilné, "málo isté".  Spoliehať sa na sentiment, že SONY hry budú vždy komerčne úspešné, neodolateľné, že MS alebo čiňan nekúpi "silou" vývojára z tretej strany /Tencent spoluvlastní Fornite a PUBG !!, má podiely v Epic, Activsion Blizzard, Ubisoft a jeho obdoba služby STEAM je samozrejme raz tak veľká/, že niekto nepotiahne do boja s dumping cenami pri službách ako MS Game Pass. Množstvo zákerných obchodníckych techník. V láske a v obchode je všetko dovolené.

Nintendo stále ešte môže stavať na sentimente a na tých zopár IP čo má. Online služby, celé to moderné sociálne, cloudové rošambo ide úplne mimo nich, jej základňa to toleruje. SONY je však jediné z toho zvyšku čo tie "datacentrá" nemá, a je odkázaná na milosť konkurenčných hráčov. Vojak sa stará, voják sa má. Silný, pekný, nezávislý. SONY je závislé na AZURE. Taktické viťazstvo SONY je možné ale strategicky to nevidím ružovo, nepredpokladám, že SONY začne investovať v miliardách a bude poučné sledovať ako vyriešia tento najnovší problém.