13. 6. 2019

Game Over - insert coin to continue


Situácia je kritická a tesne pred výbuchom. Ako dopad meteoritu na Yucatán a smrť jurského parku. Zbohom Argentinosaurus /100 ton/, Brachiosaurus, Patagotitan. Beštie, ktoré za deň spapali jednu tatrovku žrádla a srali hovná do výšky dospelého človeka. Definitívny koniec veľkých hier, vitajte malé, sprosté sliepky, pseudo T.Rex pakáž. Veľká hra = bombastická výprava, obraz, zvuk, dobrý profesionálny, scenár, Kevin Spacey vo vedľajšej úlohe, inovatívna gameplay, fyzika a tieto veci. Škoda.

Asi viete, že 8 bitové ZX Spectrum je o rád „multimediálne“ menej kompetentné ako Amiga 500. Paradoxne sa však práve speccy aj viac ako 30 rokov po smrti doslova topí v záplave nových hier. Bezpredentne úchvatné, nové programovacie techniky, ktoré každému vyrážajú dych. Na Amige sa objaví "sem tam niečo" a amigisti sa oprávnene na to aj sťažujú a pýtajú sa prečo speccy áno, a my nie !! Nuž je oveľa jednoduchšie vytvárať grafiku, animáciu, audio pre jednoduchučké spectrum ako pre stále komplexnú Amigu. Obrázok, dvoj-frejmovú animíciu s 16 farbami zvládnem rychlejšie ako 64-4096 farebný HAM mód amigy s dvojcifernou animáciou. Lepší HW, viac práce, oveľa viac práce, viac rizík. Čas je veličinu, ktorá sa kúpiť nedá. Veľmi málo nových hier pre Amigu, Atari Falcon, Megadrive. Smutné, no.

Grand Theft Auto na PS2ke. Hral a prešiel som všetky tri - Liberty City, Vice City, San Andreas. Trikrát udrel blesk na jedno miesto. Šmejd s 32 megami RAM čo to streamuje z prašivej DVD mechaniky. Ak by ste sa ma vtedy spýtali, ako by sa mi páčilo GTA na systéme s 6000 megami RAM, moderným GPU a streamingom z HDD, tak poviem, že veľmi.
PS2 - 3:0 - PS4

Playstation 4 však oslávi o chvíľku šiesty rok existencie a doposiaľ vlastné GTA nedostalo a vysokopravdepodobne už ani nedostane. To je niečo neuveriteľné. Rozhodne sa tu natíska paralela s ZX Spectrom a Amigou. A rozhodne už PS4 nedobehne PS2ku s jej troma GTA hrami. Celý ten výkon PS4 je nám k ničomu a GTA proste PS4ku "preskoči". Nebude. Ohromuje ma táto predstava. Čím lepší HW = tým menej mega AAA hier.



Cyberpunk 2077 – teaser trailer máte vyššie a je z januára-leden 2013. Nedávno konečne oznámený dátum dokončenia tohto GTA scifka. Budúca jar 2020. Teda sedem rokov od prvého videjka. Dnes na tom robí vyše 400 ľudí, dokonca dostali aj štátnu podporu - nejakých 7 miliónov USD. Monštruózne množstvo energie, človeko-dní, 7 rokov na to aby dokončili veľkú bombastická hru - výprava, obraz, zvuk, scénar od maturanta po fláme, Keenu Reeves vo vedľajšej úlohe, bez inovatívnej gameplay, srať na fyziku a tieto veci. AAA hra pre triviálny HW na úrovni i3 CPU na 2.0Ghz s 1.3TFLOP GPU s 5400 rpm HDD.

A teraz mi povedzte či je na svete firma, mafiánsky holding čo potrebuje preprať peniaze a môže dať aspoň pol miliardy eúr na vývoj základného enginu a hry, ktorá dokáže vyťažiť HW, v ktorom SDD sype do systému šialených 5 giga dát za sekundu, čo je doslova veľkosť celej pracovnej RAM PS4. Každú jednu sekundu !! Len prácne získanie know-how ako naprogramovať dostatočne robustný mainframe bude trvať večnosť, prilepiť na to hru ďalších „7 rokov“ ako pri Cyberpunku. Jedna GTA hra raz za desať rokov nám bude musieť stačiť !!

Definítivne sme v bode, keď je HW /celý balík od CPU po SSD/ až príliš výkonný, operených firiem schopných do toho vraziť čas a peniaze strašne málo. Ešte menej tých, čo by to riziko na seba zobrali. Podobný herný projekt musí byť od začiatku absolútne odkázaný na úspech. Vývojarský mainstream, chudoba ježišova teda bude PS5 používať skôr iba ako "naturbenú" PS4 s nastavením herných detailov na „extreme“. Ako neviditeľná ruka trhu vyrieši tento problém, to si rád pozriem a prvé diely seriálu začínajú práve teraz.