1. 3. 2014

Do králičej nory


Neslýchaný incident. Šialená červená kráľovná ruka v ruke s Alicou bez ohľadu na to ako rýchlo a dlho bežali, stále zostávajú na jednom mieste. Alica nad tým prejavila isté znepokojenie, kráľovná jej však odvrkla, že v ICH svete je to úplne normálne, ak sa totiž chcete udržať aspoň na jednom mieste, musíte utekať z celých síl. Ak sa však chcete  dostať niekam úplne inam, musíte utekať minimálne dvakrát tak rýchlo !! Moja nesmierne obľubená kniha - Alica v krajine zázrakov. Večný to zdroj inšpirácie pre filozofov, matematikov, fyzikov alebo evolučných biológov. Hypotéza /Efekt/ Červenej kráľovny. A SONY v oblasti manažmentu svojich vývojárských tímov nešprintuje, dokonca ani neuteká, s úsmevom idiota skáče samovražednú šipku do prázdneho bazéna z piatich metrov. Veci, ktoré sa tu dejú sú skrátka neuveriteľné. Len neviem či neuveriteľne: hlúpe, naivné, tvrdohlavo ignorantské ?

 

Mnohí na tomto blogu mi hovoria, že tu opakovane šírim falošné, poplašné správy /ako je aj tento príspevok, čo čítate/ a som iba zatrpknutý nehrajúci chmuľo. Na svoju obranu môžem povedať, že som sa v iks článkoch /chatboxe/ mnohokrát venoval nižšie spomenutým firmám. Roky dopredu som predpovedal ako skončia, ak nezmenia nastolený kurz a dokonca im radil aké sú skutočné trendy a čo sa od nich vlastne očakáva. Dnes už len, bez škororadostnosti, sledujem naplnenie týchto "veštieb", ich postupný kolaps a "odchod zo scény". 

Polyphony Digital: hrozné zlyhanie posledného dielu série - GT6ky, násilná terminácia online komponenty GT5, navyše žiadne sľubované pravidelné, mesačné updejty pre GT6ku, ten luxusný "sandbox" editor trati, či trate nové, opravy banálnych chýb, o novom audio engine ani nehovoriac. Absolútne nič. Aktivita prázdnej sifónovej bombičky. Všetci fanúšikovia zúria, PD s nimi navyše nijako nekomunikuje /Yamauchi sa asi považuje za boha/. Na gtplanet aj neogafe sa otvorene hovorí o bojkote PD bez časového ohraničenia, niečo podobné sa ešte v dlhej histórií GT nestalo. PD stratilo kontakt s realitou, nesleduje trendy, má katostrofálnu produktivitu práce. GT6 je vlastne GT5 na ktorej sa už robí viac ako 7 rokov a stále sa to iba "dorába". 

Santa Monica: zlyhanie posledného dielu série God of War /GOW:A/. Platí pre nich do bodky to isté čo pri spomenutom PD. Svet je niekde úplne inde a AAA tunelové rubačky s veľkým budgetom sú dávno mimo záujem mainstreamu. Pokúsili sa teda o nové IP, ktoré by ich do hry opäť vrátilo. Scifi TPS akcia v sandboxe, iste aj malé RPG prvky, nejaký ten vehikel. Celý projekt však bol zastavený a sú tu silné indície, že išlo o problém kvality. Ups. Tá hra proste HERNE nebola dostatočne dobrá a navyše sa zdá, že konceptovo kolidovala s podobnou Destiny od Bungie, ktorej SONY vyslovene drží stranu a mojká si ju na prsiach. A keď už hovoríme o ex HALO vývojaroch. Okamžite sa tu tlačia impotenti z holandska.

Guerrilla Games.: zlyhanie .. a v podstate sa iba pri KZ 1 a 2 dá hovoriť o akomsi prejave talentu /problém nie je na strane výkonu HW, ako sa to chvíľu zdalo na PS2ke/. KZ3 a KZ:SF sú druhotriedne hry, nemilované, neredefinujúce žáner. KZ:SF drvivá väčšina hráčov zapichla niekde v polovici, okolo 5. levelu, MP servery sú ľudoprázdne. SONY dnes v pozadí a v tichosti radšej rokuje s Respawnom, vidiac /veriac/, že ich TitanFail má väčší potenciál, než nimi dlhé roky rozmaznávané GG /škoda tých prachov/.

Insomniac: potupná a úplná strata tváre. Medzi nami dievčatami - prastarý žáner SHMUP /raketkové vertikálne či horizontálne 2D strieľačky/ bol neskôr nahradený FPS hrami a tie dnes smerujú skôr ku vysoko hrateľnému MP módu alebo ku FPS-mini RPG hybridom v SP režime. Insomniacs tento trend nezachytili a Resistance MP /1-2-3/ dnes neznamená nič, nekoncepčný chaos a motanie od 16-60 hráčov, kooperatívny mulťák pre 8 hráčov proti desiatkam AI NPC. Všetko sľubné, nič dotiahnuté do konca. Neskoro sa tiež spamätali pri fakte, že 3D platformery ako Ratchet sa presunuli do niche zabudnutia a aj keď im svet ponúkal šancu rýchlej transformácie Ratcheta na modernú TPS scifi ako Mass Defekt, oni sladko spali. SONY sa ich radšej zbavilo.

Naughty Dog: týchto "borcov", čo sa nevedia dostať ani "s najlepšou grafikou" na svete vysoko cez hranicu 5M kópií  som už prebral minule a len dodám, že RAD ide presne v ich šlapajách. Bezmocná a otrocká kópia Uncharted/TLoU, hra na istotu a ďalšia zastaralá hra bez ambícií v 5M klube.  Ak som napísal aspoň 100 krát na iných miestach, že väčšou šancou na veľký úspech je pokus o inováciu /dokonca lacnejšou cestou/ ako to neustále leštenie hovna, tu to platí dvojnásobne. V SONY však niet takéhoto víťazného typu.

Sucker Punch: určite viete, že Microsoft má vlastné IP podobné Infamous a to franšízu Crackdown /dva diely pre Xcrap 3600, pravdepodobne treti chystajú pre XO/ ale dali si slovo, že sa v trojke pokúsia o niečo viac ako len priemernú TPS skákačku v sandboxe, ktoré nemá až taký drive ako by sa žiadalo. Ešte prísť na to, ako to urobiť /nepochybujem o snahe, niečo vymyslieť s MP/. Nuž, toto príliš Suckers netrápi, všetky doterajšie ukážky Infamous pre PS4 sú vernou kópiou toho, čo sme videli na PS3ke. Nielen ja som z toho v rozpakoch. Ďalšia forgettable hra.

Media Molecule:  nemáme ani poruchy na čom pracujú /PS4 projekt/, tie odrobinky čo ukázali nás smerujú na super Minecraft klon. Boli by aj načase, lebo takmer každý sa čuduje, prečo veľká štvorka /EA, Ubi, Activision, em .. T2/ sa o nič podobné nepokúsili. Nevadí, zostane viac pre Mojang, a tí o chvíľku predajú 40 milónov kusov ich JAVA /to je takmer ako BASIC, preboha/ originálu. Mimochodom Tearaway pre PSV - skutočné každý chcel akčné RPG ala zelda, ale niekomu z MM to asi zabudlo SONY povedať. MM sú snílkovia žijúci v alternatívnom vesmíre, musíte ich viesť za ručičku. A to sa nestalo.

--------------------------------------------

Osobne mi je šumafuk /a SONY svojim spôsobom tiež/ aké hry si chlapci robia, ak majú v portóliu trhák. A ešte jeden a držia tempo a kvalitu aj v ďalších rokoch. To tu tam ale nevidím, Nikto v SONY nevie na PS3ke /PS4, časom/ predať 40M kopií ako Mario Kart, 20M ako GTA, 10M ako COD. Nie - tá obligátna "päťka" je maximum čo dokážu. Všetky tie úpravy čo v súčasnosti SONY robí sú regresívne, nie expanzívne. Killzone 3, Infamous 2, GT6 na PS3ke len tak koktavo habkali, žiaden šprint či beh. KZ:SF, Infamous Next, Driveclub, Disorder je/bude iba ďalšie prešľapovanie na mieste. SONY však chce byť raz tak silné, aby mohli kúpiť aj Apple /citácia !!/. Nikde na školských taškách, šiltovkách, tričkách, sklenených pohároch však nevidím žiadnu SONY franšízu. Nezmyselná poznámka ? Kdeže.

Skylanders od Activision. Táto zdanlivá trápnosť začala ako reboot hernej značky Spyro. Áno - toho Spyra od Insomniac pre PSone. Ani sa nepýtajte ako o to IP SONY prišlo /a kde je dnes Crash/. Niekto tu proste mal viac filipa. Toho sa japončíkom zjavne nedostáva. Chcete ďalšiu moju predpoveď ? Dnes je to so SONY a jej oslami na "levačku", moja chlpatá veštecká guľa však obrat ku lepšiemu nevidí. Čo vidím zreteľne sú dve hlavné, budúce problémy /týka sa to aj sveta mimo SONY/ - kde zohnať talenty schopné urobiť komerčne /ak bob dá aj hodnotovo, inovátorsky/ fakt dobré hry a za druhé, ako to zafinacovať. Na neuverenie, vlastne som sa opäť dostal ku aktuálnemu problému - kríza AAA hier. Do detskej pedoprdelky, ale gamebiz je práve o hrách, softe, službách, skvelý HW dnes vie urobiť každý čiňan za 24/7 bežiacim pásom so 14 ročnými deťmi.