18. 3. 2014

Vojna konzol 8. generácie - prielom západnej fronty


Pomazaný spasiteľ TitanFail sa dovalil na trh a všetci napäto čakajú, čo to urobí s predajmi Xbone. EA má tiež od nervozity spotené gule, lebo keď ich s Respawn Entertainment /ex COD sráči, Jason West a Vince Zampella vlastne COD IP založili/ pred mnohými mesiacmi MS kontraktovalo, asi nikto netušil, že Xbone bude zaostávať za PS4 tak veľkým rozdielom, v tak krátkom čase. Skrátim dlhý príbeh. S najväčšou pravdepodobnosťou PS4 hravo /celosvetovo/  a opäť vyhraje ďalší mesiac napriek nástupu TF. Dokonca sú tu isté indície, že si SONY načasovalo zámerne dodávku veľkého množstva PS4 na podvýživený trh práve v predvečer štartu TF. Albion síce hlási takmer 100% nárast predaja XO /veľké percento, ale to číslo z ktorého vychádza je proklate malé/, SONY však kontruje cca 75% skokom v počte predaných PS4, v tom istom regióne a čase. Smola Bill.

Technická "off topic" odbočka. Stále na tému TF. Ližprdel MSbetter vo svojom slizkom pamflete tvrdil, že v akcii klesá framerate iba na "mid-30s" a nikdy nie na "single digit" framerate /to povedal Giant Bomb/. Ide o sprostú lož v oboch prípadoch. Ich vlastný fps histogram ukazuje pokles na 20 fps, menej už ich merak asi schválne nejde. Použijeme preto pomocný graf - koľko milisekúnd trvá jednému frejmu jeho vykreslenie. Ide v podstate o obrátenú funkciu. Hra na 30 fps potrebuje na jeden frame 33.33 milisekúnd /1000 deleno 30/, hre na 60 fps má stačiť na frame 16.66ms. Pri TF nám toto udelátko v najhoršej chvíli ukázalo 60 ms na frame /opäť - viac to proste neznázorní/ no a 1000/60 = niečo okolo 17 fps !! A hra pravdepodobne ide ešte nižšie, možno až ku tomu single-digit framerejtu. Ližprdel je čurák. A hra na príšerne starom Source engine s celou silou Azure MS cloudu beží proste o hovne. Xcrap 360 verzia bude iste 640p, 10-30fps rozplizlá grécka tragédia. Mimochodom Respawn v procese hľadania vhodného enginu pre hru vyskúšali a odmietli ako strašne nevhodné aj konkurenčný Cryengine a stále rýchlejšie sa lepšiace Unity. Frostbite od EA použiť nemohli, neb EA ho okrem vlastných hier z rúk nikomu nedáva /engine nelicencuje/.

Ostávame pri TF a pozrieme sa na ameriku. Analytici práve s ohľadom na TF upozorňovali SONY, aby im MS v USA opäť s xcrapom neutieklo. Smer západ /US+UK/ a prednostne tam umiestňovať maximum PS4 konzol a dosiahnúť minimálne paritu v počte predaných kusov v porovnaní s XO. Malému náskoku PS4ky sa pochopiteľne nikto nepohnevá. A hovoria to z pragmatického dôvodu. Amerika je jeden z dvoch hlavných herných trhov a prakticky diktuje tempo na mainstreamovom dudebro hardcore trhu. V prípade, že by sa PS4 v amerike presadila na úkor XO - veľkí multiplat hráči sa takmer okamžite priklonia na jej stranu /mínus tí, čo sú vazalskými zmluvami viazaný s MS/. SONY platforma by diktovalo podmienky so všetkými dôsledkami ala PS1, či PS2 generácia.

"Sony also used it’s own metrics in a meeting with EA last week and showed them what they would have sold on the ps3 and ps4. The money EA took from MS doesn’t even begin to cover it. The EA guys went over the math and agreed. EA is in full - We’re so f**king sorry, Sony mode currently."

A svete div sa, ono sa to naozaj asi deje. Známy insajder Pete “Famousmortimer” Dodd /inak zakladá, teda zbiera prachy na skutočne nezávislú hernú sajtu, nezávislú od korupcie alebo prijmov z reklamy, teda opäť iba korupcia/ zabrechal túto fámu. Údajne Activision, vidiac parný valec menom PS4, narozdiel od smutného EA - chce vsadiť na tú správnu kartu. A po Destiny aj COD franšíza nájde teplé miestečko práve na PS4ke. Obracanie kabátov a viac benefitov pre PS4 /od early access, cez trochu šachovania s DLC, až po technickú úroveň hry/, nie je to len o exkluzivite hry samotnej. V poslednej generácií bila bandu EA so SONY a Activision zas s MS. Tentoraz to vrcholový manažment EA asi neodhadol správne a naopak COD /na konečne vyvíjanom next gen engine - na mieru PS4ky ?/ bude asi previazaný práve s menom Playstation na roky budúce podobne ako klasické MGS, Final Fantasy, či Tomb Raider série. Aj keď ide o multiplat tituly - sú primárne asociované s PS značkou. Bolo by vcelku zábavné sledovať v prípade troch zo štyroch existujúcich SONY konzol, ich úplnú dominanciu na trhu /PS1, PS2 a eventuálne aj PS4/.