17. 3. 2014

Playstation 4K


Ližprdel MSbetter a s ním celé digital foundry /DF/ už pred hojným časom, po sérií neuveriteľných kopancov a do oči bijúceho nadržania MS bazmekom, stratilo akúkoľvek relevenciu. A mienkotvornosť. Dnes, keď čítate tie smutno-sopľavé pamflety, už nehodnotíte ich informačnú hodnotu ale čo sa tí hajzlíci pokúsili zatajiť, umelo vylepšiť /v prospech MS, samozrejme/ alebo si to vôbec nevšimli. Niekedy čiste zámerne - popľuvať PS3, PS4, PSP, PSV a všetky tie novšie sony šmejdy.

Najnovšie faux pas  - debílek nezbadal, že The LEGO Movie Videogame na PS4 nebeží v natívnom rozlíšení 1920x1080 /rovnako ako Xbone/ ale v 1920x1280. Našťastie toho blbečka jeden odporný sony fanboy na beyond3d.com opravil. Ližprdel teda updejtol svoj bezcenný pamflet, nezabudol však obratom ruky bagetelizovať tento nepodstatný PS4 počin. Ide pritom asi o prvú známu PS4 /next gen vôbec/ hru používajúcu supersampling. Interne teda renderuje hru vo vyššom rozlíšení ako v natívnom. Prečo by to tá hra však vôbec robila ?

Supersampling je jeden z najjefektívnejších /a systémovo najnáročnejších/ spôsobov ako získať dostatočne množstvo kvalitných vzorky /samples/, proste pixely. K čomu je zas totok dobré ? Nuž sa to hodí práve ku veľmi kvalitnému antialiasingu. Jeho základným princípom je vlastne zjemňovanie zubatých hrán, generujete extra pixely pre tie plynulé prechody "do stratena". Ak hru vypočítate vo veľmi vysokom rozlíšení, napríklad 4K, tak pri zmenšení framebuffera do 1080p získate kopu pixel vzoriek a vlastne antialiasing fantastickej kvality. Niečo podobné, len v malom robí aj ta Lego hra na PS4ke. Ližprdel ale nič z toho nezaregistroval a pridám ešte jednu megaton bombu, o ktorej sa len môžem domievať, že nám to nezatajil úmyselne.

To 4K rozlíšenie som tu totiž nespomenul iba tak náhodou. Ktorá PS3 hra /áno, na PS3ke !!/ beží interne v tomto režime s downsajzom na full 1080p/30Hz s 4xMSAA a 16 x anizotrópnym filteringom v 16:9 móde plus veľmi sofistikovaný kód pre zlepšenie rozlíšenia textúr, to jest ich upscale ? Okami HD. Sám som tomu nechcel veriť ale Hexadrive, ktorý si zobral tu konverziu pôvodne PS2 hry /Clover Studio, 640x360 v 4:3 alebo tak nejak/ na starosť, práve toto všetko urobil - 3840x2160 pixelov nadčasovej grafiky japonských vodoviek.


Takto ste zároveň dostali elegantnú odpoveď na otázku, či PS4 časom aspoň teoreticky zvládne sem tam nejakú tú hru v 4K rozlíšení. Absolútne nepochybne, len musíte pustiť k vode 10 000+ shader kalkulácií na pixel a uspokojiť sa s viac štylizovanou "tisícovkou" PS3 triedy. A DF už ignorujte, stal sa z neho iba detinský a hlúpučký nástroj politického boja vojny konzol 8. generácie. Lži, polopravdy, zavádzanie - diverzná jednotka v službách MS so stereotypným, opileckým hulákaním o skvelom hernom PC, ktoré upgrejdujú každých 6 mesiacov.