19. 2. 2014

The Disorder: 1886


Poznáte to, keď idete na fakt dobrom aute a nejaký začmudený inbred z osady sa pýta, že "koľko vám to dá" ? Táto otázka ma pri hernom HW vždy veľmi zaujímala a hlavne, kto z toho vytiahne najviac a ako. Hyper optimalizácie alebo komplet nové, revolučné programovacie postupy. Ready at Dawn /RAD/ sú nepísanými kráľmi špičkového programovania pre PSP  - "výkon na úrovni PS2". Posledným dielom God of War pre PSP ho aj tej mašiny vytiahli. Technologický zázrak. Už vtedy dosť pyšne povedali : "keď vidíte, čo sme dokázali s týmto handheldom, predstavte si, čo by sme vydolovali z PS3". To sa však nikdy nedozvieme, lebo ako PS3 tak aj PSV proste preskočili a vrhli sa rovno na tvorbu super PS4 enginu /a vlastnej hry/ nezaťaženého žiadnym past gen balastom.

RAD Engine 4.0 je výsledok mnohých rokov tvrdej práce aj s technickým poradenstvom zo strany Santa Monica /najlepší kóderi 7. generácie konzol/. Celé veky som prakticky denne lozil na ich stránku, aby som zhliadol aspoň niečo z toho úžasnosti. Nič však z toho nebolo, iba ukážka pre pozvaných za "zatvorenými dverami" na minuloročnom Gamescome. Odrobinky, čo prenikli vonku. Excelentný materiálový systém pre prácu s povrchami /textúry, svetlo a všemožné interakcie/. Ich vlastná fyzika ABEL /biblia - Kain bol prvý narodený človek, Abel zas prvý zavraždený človek/. Základnou vlastnosťou ABELA je aj next gen knižnica vlastnosti materiálov. Všetky tie srandy okolo deštrukcie /drevo, ohýbanie železa, búranie múrov/, soft body fyzika /šaty, vlajky, mäso/, interaktívny vietor, nadnášenie telies vo vode atď. atď. V tom hrateľnom deme si proste herní žurnalisti dobre zablbli a všade lietali triesky, črepiny a kusy tehál. My ostatní sme iba slintali a čakali. A kolesá hype kombajnu sa divo roztáčali. Nakoniec sme sa po neznesiteľne dlhom čakaní dočkali hernej ukážky z pravej next gen hry.



A je to strašné sklamanie /hra je inak v ostrom vývoji už od roku 2010/. Všetko čo sme vo videu videli zvládne bez zadýchanie PS2 alebo PS3. Generická TPS tuneloidná strielačka, cover@shoot podtyp. Proste ďalší Gears of War alebo pretextúrovaný Uncharted či The Last of Us. Triviálna akcia, žiadna fyzika široko ďaleko, hlucho-slepá AI, rozplizlé textúry a smiešne "vetviace sa" QTE pasáže požičané z Heavy Rain plus neustále prerušenia hry integrovanými "enginovkami", čo nám má jasne naznačiť prísne "story driven" script hru. Prezentované demo malo aj veľké problémy s framerejtom, audiom, animáciou alebo prechodmi animačka-hra /to citujem chlapíka čo to hral, my sme videli len pár sekúnd/. Herní novinári a ja s nimi však neboli rozčarovaní najviac z tejto nepodarenej demonštrácie, ale z faktu, že Disorder je vlastne :

"The Order: 1886 seems to be a fairly ordinary third-person shooter at its core."

Po 10 minutách hry bolo konštatované - nezažili sme ani sekundu niečoho, čo by sme nevideli mnohokrát predtým. Skaza je o to horšie, že v hre bude /tak to vyzerá/ absentovať akákoľvek online komponenta. Žiaden multiplayer, lokálny splitscreen, či kooperatívná kampaň po sieti, nedajboh beštiálny horde mód /ktorý naopak MS už teraz mohutne propaguje pre Gears of War next/. Disorder 1886 je zjavne a nepokryte to, čo Uncharted 1 na PS3ke. Nemyslím si však, že tento dnes zastaralý a prvoplánový pohľad na vec má na konci roku 2014 väčšiu nádej na úspech.

Fundament tejto franšízy má pritom potenciál minimálne z pohľadu komplexnosti tohto fiktívneho univerza. Steampunk, neo-viktoriánsky Londýn. Všemožné udelátka, žiadne obmedzenie iba nejakým parným pohonom. Do príbehu môžu dostať všetky tie fantastické reálie nielen zo skvelých Vernoviek. Ponorky, motorové vzducholode, lietajúce stroje ale aj rádiovy prenos, bleskomety, noktovízory a mutantov. To je dôležité. Tvar, množštvo, diverzita hlavného nepriateľa je bez akýchkoľvek limitov. Príbeh sa môže rozvíjať ľubovoľne šialeným smerom. Veď aj rytieri jedi čo tam pobehujú s menami rytierov ohrúhleho stola už žijú celé storočia, majú brady, auto health regen a namiesto krvi - naftu zmiešanú s asfaltom. Mimochodom v roku 1886 zaniesol Benz do kníh patent na prvý dízlový motor na svete.