16. 2. 2014

The Forest


Herné žánre a chlieviky. God of War alebo Gears of Joke, či GTA - TPS rubačka. Witcher a Suckrim to isté. COD, Killzone, BF - FPS rubačka. FIFA, NHL, NBA, Madden, PGA Tour - šport. NFS, Dirt, Motorstorm - autíčka. Je to tak jednoduché, žiadne zbytočné reči alebo dlhé dišputy. Na konzolách sa dnes iné hry proste nerobia. Čo do pekla je však The Forest pre ZX Spectrum ? Simulátor orientačného behu !! Zaujimavé, najprv však o čo tu vlastne ide v skutočnom živote. Chlapík dostane mapu, na nej vytýčené kontrolné body, kde si musí tu mapu alebo iný kus papiera cvaknúť kódovaným cvakadlom /dôkaz že tam bol/. Jedinou povolenou pomôckou je obyčajná buzola, žiadne GPS, časomiera zapnutá. Takže dobré pľúca a zdravé nohy, nebeží sa po rovinke ale hore a dole lesnými cestičkami. Určite priam nedýchate od zvedavosti ako sa toto dá dostať do hry v roku 1983 a to na 8 bitovom hernom systéme s 48KB ram /to predsa nestačí ani pre váš radiobudík/. Jednoducho a dokonca to beží iba basicu. Neutekajte od hrôzy, technické spracovanie je brilantné, dokonca 3D, istým spôsobom.

Gamesa teda dorazila domov, rozbaľujeme. Pribalená mapa /ako inak/ znázorňuje asi 4 kilometre štvorcové krajiny "fínskeho typu" v merítku 1:10000 z celkovej výmery 5600 kilometrov štvorcových /75x75km/. Wow. Lesy, jazierka, fjordy, mestečká, kopce, je tu všetko. Manuál z ktorého mi vlasy stoja dupkom, neb je plný aplikovanej matematiky, trigonometrie a odhaľovania tajov navigácie. Rýchlosť, čas, uhly, paralaxy. Ak toto zvládnete preletíte aj grand kaňonom so zaviazanými očami.

hlavné pracovná okno - "first person" pohľad na krajinu a vygenerovaná topografia okolo vás v prehľadnom 3D náhľade z výšky

Hra simuluje tento šport skutočne verne. Pohyb po svete je možný slobodne v ktoromkoľvek smere. Sandbox. Rýchlosť pohybu sa mení podľa typu terénu. Myslí sa na všetko, takže keď "zakufrujete" a stlačíte klávesu M /veľké písmeno M - cez shift/ pre menu, tak tam vidíte možnosti ako - davaj kordináty, kde doprdele vlastne som, ukáž na pomocnej mapke typy terénu v okolí, pomocný skan, kontúrovanie, vykreslí skutočný 3D obraz okolia - tieto sa ale hodnotia ako podvádzanie a po dobehu sa vám to sčíta v horšom skóre. Hra dokonca školí aj vo vytváraní máp samotných, čo iste dobre poznajú veteráni pri mapovaní podzemných kobiek na štvorčekovom papieri. Len v našej hre je to oveľa komplexnejšie. Samozrejmosťou je vytváranie tratí pre iných hráčov. Program a engine vytvoreným jediným autorom Graham T. Relf. A táto práca nevyšla nazmar, o tri roky neskôr ho použil v ešte ambicioznejšom projekte Explorer. Stále pre speccy, to isté ako The Forest, len v lepšej aj animovanej grafike a vo scifi ladení. Takto sa niekedy vytvárali revolučné a inovátorské hry na smiešne výkonnom HW.