7. 6. 2011

E3 2011 - SONY

Herná video montáž , alebo ako sa hovorí iba dve slová: mon-ta-ge. Pohľad na gauč , kde sedí Zeke a Cole z Infamous, studené pivo /v ich rukách/ a veľavýznamná poznámka. I love that part. Vygrcaný prúd hier, ktorý vás nesie zo sebou, ja to teda rád nemám, ale videl som tam jasne české Machinarium. Jackie poď na scénu, modrá kravata ako nejaký podprahový signál, ktorý som nerozlúštil, mu pekne ladí s drapériami za ním. Tento nervák ma nikdy nesklame, určite bude spotený už po pol minúte a brada sa mu bude nekontrolovateľne triasť.

Nesklamal. Cpt. Obvious. Len zlý rejža točí film rovnakým spôsobom. Scéna. Prichádza auto, ktoré zaberá pol obrazu. Naša postava vo filme povie - wow, prichádza auto. Jackie, jackie. Už začni brechať. Ponížené ospravedlenie za výpadok PSN. Zbytočne. V najbližších rokoch sa to dotkne úplne každého, a opakovane. Bude to bežnejšie ako prázdna fľaška vodky v Stalingrade. PS3 generuje 30% ziskov fy Netlix pri streamovaní mediálneho obsahu. Tieto veci ma nezaujímajú, ide o evolučnú psiu povinnosť, streamuje každý a všetko. Aj vaša ľadnička, ak ma aspoň pol palcový display.

Uncharted 3. Na rozdiel od MS konferencie, ktorý nás značnú časť svoje prezentácie srali s multiplatformovými hrami - SONY začína svojou vlajkovou exkluzivitou. Pamätám si ako niekto z ND dev tím povedal, že tá padajúca budova v Unacharted 2 a vy v nej bol iba začiatok. Mal pravdu. Video ukazuje na búrlivom mori sa opito kymácajúcu loď, a na jej pohyb inverzne reagujúcu animáciu Nathana. Dojem pohybu celej kompozície je dokonalý. Po následnej neúmyselnej "havárii" sa loď točí okolo svojej pozdlžnej osi ako nažratý pes na koberci. Voda to všetko zaplavuje, plní, tryská z každej škáry. Proste moderná TPS hra, kde bojujete okrem AI, aj s dynamicky sa meniacim prostredím. Technická poznámka. Video nie je úplne direct feed, vidím však značné zásahy do lighting enginu, colour bleeding, light bounce, light shafts, projikované, a realtime tiene, vylepšené SSAO, veľmi dobrá penumbra. Aby som to zkrátil, okrem iného to vyzerá na nejakú formu globálnej iluminácie, možno aj dynamickej, ale to by musel mať Drake v ruke nejaký svetelný zdroj. Technologická stránka hry je však aj v tomto builde famózna. Zrýchlené zábery rôznych prostredí, a situácii, tentokrát v 3D režime. Uncharted 3 bude opäť hrou, ktorú môžete pyšne ukazovať náhodným navštevám. Skutočne filmová prezentácia vo vyčerpávajúco špičkovej grafike.

Jackie zašveholil, že pár kopií toho určite predajú. To je však zásadný problem s ktorým PS3 bojuje od začiatku. Ani sebelepšie PS3 only hry sa nepredávajú tak dobre, a tak rýchlo ako priemerné sračky na xcrape. Uncharted 3 bude špičková TPS akcia/platformer s podporou pre vyladené MP, kooperatívne misie plus to 3D. Myslí si niekto z vás, že predajú 5 miliónov kópii za mesiac a dvihne to predaje PS3 aspoň o 10% na krátku dobu. Nie. Demograficky sú PS3 hráči v inej - konzervatívnej lige. Pracujúci, vyberaví, priliš špekulujúci sráči. Ja som pochopiteľne jeden z nich. PS3 stále nemám, súčasná herná úroveň hier mi proste nestačí.

Insomniac Games a Resistance 3. Ďalšia PS3 exluzivita so smutným osudom. V rukách drží ružový dualshock, bleh. Platí pre ňu to isté, čo pre Uncharted 3. Resistance 2 bola masívne kritizovaná, a odmietnutá ako príliš urýchlene na trh uvedený produkt. Treti diel to má napraviť a vrátiť sa ku poetike a kvalite prvého dielu. O ktorý si síce utrel hubu každý SONY hater, ale tak falošný to dnes svet je. Už na prvý pohľad vyzerá trojka ako svinsky technologicky vylepšená jednotka. Luxusné časticové systémy, postefekty. Hra na prvý, tretí, desiaty pohľad - lepšia, krajšia, obsahovo, príbehovo lepšia ako nudný a nevkusne preceňovaná Half Life 2 /na to mi stačí aj trojminutové video/. Každý z tých pokryteckých Valve debílkov čakajúcich márne na HL3, by si želal, aby to vyzeralo aspoň ako Resistance 3. Každopádne R3 bude iba ďalšou 86/100 položkou na metacritic, komerčne to snáď pokryje aspoň náklady do nej vložené.

Krátky kec o HD rimejkoch. God of War a Ico & Shadow of the Colossus Collections. Jeseň 2011, vyžobrané hráčmi. SONY 3D monitor, lacné 3D okuliare, "lacné" kombo pre PS3ku. Už sa opakujem, ale ten zúfalý tlak, ktorý týmto smerom SONY vyvíja je predčasný. Asi o nejaké 3 roky. Sú to toho času zle investované prachy a energia.

Cirka 9 miliónov predaných MOVE ovládačov /bob vie aká konfigurácia, iba jedna bambuľa, dve bambule, s navigátor, bez neho/. Nepodstatné. Je to objektívne ohromné množštvo, a predané de fakto bez hier. NBA on da move. Vyzerá to ako TV záznam basketu, kde ale po obrazovke lieta nejaký ružový zameriavač. Ovláda do Kobe Bryan, a to iba jednou bambuľou. Nič nechápem, a ani nechcem. Vraj je to tak dobré, až z toho má zimomriavky. Milosrdná lož. Pri 3D sa SONY trápi predčasne, pri MOVE zas volí úplne nevhodný typ hier. Medieval Moves: Dead Man's Quest. Ďalšia MOVE hra. Tri akcie v jednej - šermovanie, lukostreľba, a iné /vystreľovací hák/. Ovládané opäť iba jednou bambuľou, nedokážem spoznať ako je vlastne riešený pohyb, ako on-rail rubanica to nevyzerá /?/. Hra rozpoznáva vaše gestá /čo nahrádza voľbu zbrane/ a obrysy tela /možno jednoduchá skeletálna projekcia, udržavanie balancu nad priepasťou rozpaženými rukami/. Designovo a graficky vo vyzerá ako pixel perfekt klon inej MOVE hry - Sorcery.

Sucker Punch. Infamous 2. Môj názor poznáte. Ide o najlepšiu/jedinú akčnú platformer hru na trhu v sandboxe s grafikou triedy Uncharted. Starhawk od Lightbox Interactive v koperácii s bohmi Santa Monica. Warhawk je zabudnutý v pekle ako klasická nedocenená MP na presýtenom trhu. Starhawk ako ideový nástupca - lepší, brutálnejší, väčší. Informatívne CG video - ukazujúce celý herný koncept. Pozemné, vesmírne bitky, RTS elementy. CG tu však nemá čo robiť. Celá tá ukázka sa dala zložiť z herných sekvencií. Momochodom tie vesmírne, bežiace v reálnom čase sme ešte stále nevideli. Všetci verili, že sa tak stane dnes. CG je meh.

Sly Cooper: Thieves in Time /Sucker Punch/. PS3 exkluzivita. PS2 Sly séria ako iste viete je dostupná v HD forme aj pre PS3ky. Na PS2 sa úplne a neprávom stratila v žiare konkurenčnej dvojice Ratchet a Clank, Jack and Daxter. Je to tá pôvodná, komixová, tretia a silná PS2 TPS akčne-platformer-stealth séria, ktorá sa nevie dopracovať na slnko božie, aby sa jej dostalo zaslúženej pozornosti. Štvrtému dielu pre PS3ku želam naozaj iba všetko dobré. Sly hry suú čarovné, a štýlové. Hrajte Sly HD kolekciu, tak aby ste boli v roku 2012 pripravený na túto bombu. Kurva, a bežať to bude na famóznom Infamous 2 engine. Dysney grafika vodovkovej pixar triedy je zaručená.

CCP autori nudnej PC MMO textovky EVE Online prezentujú prekvapujúco Dust 514 ako PS3 exkluzivitu /s PC EVE online má byť prepojená, detaily ma nezaujímajú/. FPS Dust 514 je pozor, klon BF 2142 Titan, o ktorom na svojom blogu stále meliem. Balanc hry, a celá herná mechanika, je zatiaľ veľká neznáma. Technicky to vyzerá ako päť rokov starý BF 2142. Pragmaticky funkčná grafika, a pekný festivoval zubatých nevyhladených hrán. Jagfest. Určite unreal engine. Beta v tomto roku, hra v predaji na ten budúci.

BioShock Infinite /2K and Irrational Games /. Multiplatforma. Trochu pretekania sa s MS. Kto má viac krivý penis, a lepšiu /zmysluplnejšiu/ podporu pre svoj motion ovládač. Čo je aj prípad Bioshock Infinite. Inak na BD dostanete zadara aj prvý diel. Ku Bioshocku asi toľko. Jednotka bola dôkazom ako posrate psychopatické a tupé sú "renomované" herné sajty. Tých 10/10 hodnotení sa nedalo ani spočítať. Išlo pri tom o banálne jednoduchu, tunelovú fps s nulovou AI a čo je najhlavnejšie - herne to je totálny plagiát 10 rokov starej FPS Requiem. Pri dvojke už držali huby. Trojka by mala byť konečne dobrou hrou s vlastnou tvárou. V závere Ken Levine /šéf firmy/ trochu zfetovane blábolí o MOVE podpore pre Bioshock Infinite .. a len tak mimochodom vyťahuje z /veľkého, heh/ zadného vrecka NGP ako platformu pre nejakú ich novú hru.

Sólo na harfe pre MOVE v multiplatformách Saints Row The Third /THQ./. Star Trek / produkcia Paramount a fy Bad Robot/. Kooperatívna scifi akčná adventúra. Previazaná s nejakým filmom, nejaký iný Star Trek prequel, alebo čo .. tiež s MOVE ovládaním /PSN download/. Predávajte to do 10 dolárov, možno to niekto kúpi. Žartujem, sám som trekkie. Herne ten prvý spomínaný Star Trek vyzerá ako brat Mass defektu, graficky lepšie ako Mass defekt 3. Pre-alpha gameplay, 100% in-game footage. Kopa hrán, moje oko asi opäť vidí unreal engine. SSX - PS3 dostane ekluzívny level - Mt. Fuji, japonci sa potešia. Need for Speed the RUN - špeci obsah, 7 extra áut, a Veyron iba a len na PS3ke. Battlefield 3 - zadarmo BF 1943 na BD placke, najlepšia konzolácka verzia, asi len do príchodu Wee 2.

Na scéne je Kaz Hirai. Robi si srandu z modrej kravaty Jackieho. Okrem neho ju tam totiž nemá nikto. Ťažká neformálnosť. Rozopnuté gombíky, tričká nedbalo povysunuté. Aby sa deti-nerds-geeks v hľadisku necítili ako na výročnej schôdzi OSN. Kaz sa ešte raz ospravedlní za výpadok PSN. Ďakuje im za nich loajálnosť. Krátko brebtne o Playstation Suite - trojský kóň, softvérová penetrácia SONY medzi Androidy, pomoc a organizácia práce pre third party tímy.

PSP2 aka NGP aka Playstation Vita /PSV/. Krátko žvatlá o mesiace dobre známych HW fičurách. Dual analógy, dual touch screen, konektivita, sociálne funkcie, cross game chat atď. atď. AT&T ako exkluzívny mobilný 3G partner pre USA. Dav je zdá sa trochu rozladený, Kaz strúha grimasu, asi tam nemajú chlapci u nich doma v amerike dobrú povesť. Ani slovo o presnejších HW špecifikáciach /RAM, eh/, alebo dátumy uvedenia na trh podľa teritórií.

PSV hry. Uncharted: Golden Abyss - grafiku nebudeme rozoberat. Melee boj, kde namiesto QTE šaháte po obrazovke. Klasické ovládanie butónkami môžte nahradiť/spestriť nakláňaním celého PSV, dotýkanim, hladkaním, ťukaním /reload zbrane/ na touchscreen. Ruin /Idle Minds a Sony San Diego/ - akčné RPG s asociálnymi MMO funkciami. Diablo 3 design a grafika. Iným živým hráčom môžte pomáhať, alebo škodiť. Dokonalá kompatibilita s PS3 verziou. Skončite s hraním na PS3ke, a od toho istého miesta pokračujete v hre na PSV, alebo naopak. Mod nation Racer. Nejde o port z PSP. Vraj fungel "nový" titul. Editor sa plne spolieha na dotykové ovládanie. Svojim božským prstom nakreslíte trať, formujete povrch, šuchaním vyhlbíte dieru, alebo nasadíte stromky. Pohyb slnka. Ó mocný zeus. Vyzerá to pohodovo a zábavne. Kompatibilita s PS3 traťami. WipEout 2048 - crossplay s PS3 verziou. LittleBigPlanet- všetko čo čakáte, kamerka čo načíta textúry, PS3 grafika, luxusné ovládanie ako v Mod nation Racer. Street Fighter X Tekken - krstný otec SF série Yoshinori Ono je gay, to mi jasné, vždy keď ho vidím. Inak Ps3 grafika, a ovláda elektrického Colea známeho z Infamous.

Video montáž PSV hier. Uncharted, WipEout, Little Deviants, LittleBigPlanet, Sound Shapes, Project: Gravity, Hustle Kings, ModNation Racers, Super Stardust, Project: Ruin, Reality Fighters, Hot Shots Golf, Shinobido 2: Tales of the Ninja, Virtua Tennis 4, Dynasty Warriors, Dragon's Crown - viac ako 80 hier vo vývoji /aj Ridge racer/. Jackie ďalšou slovnou perlou boduje. Hovorí, že nebáť sa prepustenia, tak zakontruje slávnou hláškou Riiiiidge Racerrrrr, ktorou sa Kaz "prslávil" pred rokmi na E3ke počas predvádzania PSP. A konferencii je koniec.

Cena za PSV wifi model 249 USD/Euro. PSV 3G/wifi model - 299 USD/Euro

Komentár. SONY konferencia obsahovo porazila tu od MS. SONY bude mať uvedenín PSV na trhu 4 aktívne herné platformy /+ herný Android !!/. PS2, PS3, PSP, PSV, PS Phone - Xperia Play. SONY sa topí v exkluzívnych hrách. Mohli tam ďalšiu hodinu ukazovať PS3/PSP/PSV only hry ako FF type Zero, Journey, Twisted Metal, Sony Cambridge chystá určite ďalší Medievil. Šuškandy o novom Syphon Filter, Heavenly Sword. Nepodstatné. Na každu exkluzivitu xcrapu má PS3 aspoň tri svoje, možno päť. Kinedryl a jeho herná implementáciu je na šabľu. MOVE žiaden zázrak na tohoročnej E3ke, ale stále menšia bieda ako ten MS bazmek. Kde je Sorcery ?. Každopádne beriem oba motion ovládače iba ako hrubé nástroje s cieľom narušiť hegemóniu Weemote, čo sa darí bez väčších problémov. Pozičný boj. Ohlásenie novej ceny PS3 nečakám skôr ako na nemeckom Gamescome o 2 mesiace. PS3 sa predáva už celé mesiace najlepšie z konzoláckej trojice, 15 miliónov kópii za fiskálny rok 2010/2011 predali. Žiaden stres.

Hlavným hrdinom E3 2011 je jednoznačne PSV. Je zbytočne pripomínať jeho špičkové hárdverové vybavenie, najlepšie ovládanie, aké kedy mobilné zariadenie malo, záplava hier, sociálne-komunitné-online funkcie /cross game chat !!/. PSV je zničujúco lepší handheld než 3Ds /gimmick šmejd, HW kópia PSP/. Samozrejme toho času išlo hlavne o ohlásenie jeho ceny. Najčastejší tip znel na 299 USD za wifi verziu, 249 USD bol iba zbožný sen. Stal sa realitou. Táto cena v tejto chvíli hovorí nasledovné - PSV bude absolútnym komerčným úspechom, bude sa predávať ako kondómy v baráku plnom buzerantov s AIDSom. Všetci third party vývojári naskočia na tento vlak. Ak PSP predalo doteraz 70M kópii, PSV to dosiahne v ďaleko kratšom čase a 100M méta bude banalitou. Útok ktorý bude treba odraziť smeruje na PSV najmä zo strany 0.99 USD hier na moderných mobiloch. A tento problém sa týka aj 3Ds. Opakovať otrepané, že hry sú príliš drahé, už nebudem. Iba idiot nevidí tú dramtickú priepasť medzi Uncharted PSV za povedzme 49 USD a menej obsahovo nadupaným Gameloft klonom za 4.99 USD.