12. 8. 2008

ATARI suckz

Ako presvedčený spektrista som nepochyboval o tom, že vlastním najlepší 8 bitový herný systém pod slnkom. Legendárny gumák, všetci na kolená. Bolo mi jasné, že som technologicky svetelný rok za neprekonateľnými automatmi s ich skvelým zvukom, ovládaním a sugestívnou grafikou /pri akčnej hre to všetko znamená polovicu zážitku/. Ale nebral som si to až tak ku srdcu, predsa všetky domáce mašinky mali tento problém. V tomto omyle som žil, kým som konsternovaný nepočul úžasný zvuk a nevidel grafiku istej strielačky na neschopnom Atari 800. Moje spectrum s jednobitovým beeperom v tom čase bolo buď ticho, alebo vydávalo iba smiešne opilecky chrľavé pazvuky.

Pamätám si dobre aj iný deň. Deti revolúcie, mládež leninova oslavuje 1. máj, mávame tými farebnými papierovými metlami a zdravíme súdruhov na tribúne. Na konci ulice ulice máme fajront, pozahadzujeme sväté obrázky a utekáme na parkovisku pred obchoďák minúť československú menu práve v kapitalistických automatoch. Míňali hlavne starší, my zasranci sme boli jednak švorc, druhák mi fyzické násilie o hlavu vyššieho výrastka bránilo sa ku hre vôbec dostať. Ten deň to však bolo trochu iné, už pri vstupe do prepoteného vydýchaného karavana som totiž celkom jasne počul Bachovu "tokátu a fugu v D minor". Krvi by sa vo mne nedorezal. Ta hra vyzerala a hučala rovnako ako na tom Atari.


Vskutku geniálny Gyruss. Jeden z predstaviteľov vesmírnej strieľačky typu Tempest /tube shooter/. Určite poznáte GALAGU /letíte smerom hore/, R-type /horizontálny bijec/, Robotron: 2084 /jedna obrazovka, osem smerová paľba/. Gyruss je kvázi 3D strielačka, kde enemáci vylietávajú zo stredu obrazovky, zmenou veľkosti sprajtu vytvárajúc ilúziu perspektívy. Vy beháte dookola po obvode, a hasíte požiar. Odpálením každej vlny útočníkov sa prebíjate od Pluta /dnes už iba planetoid/ smerom ku Zemi. Jednoduchá a nesmierne chytľavá záležitosť. Súzvuk vývážených ingrediencií. Obtiažnosť je skvele nastavená, neumierate po dvoch krokoch, akcia frenetická, rytmus hry je dokonale vyvážaný a "synchronizovaný" s hudbou. Aspoň pre mňa je alfou a omegou v tomto prípade práve ona. Heroicky ma naladí, a zhypnotizovaný fičím v kontrapunkte ako pri klopaní metronómu. Nie nadarmo sa hovorí, že Bach - to je je zhudobnená matematická rovnica.

Gyruss existuje asi na každom systéme, ktorý má aspoň 128 bajtov pamäťe. Počnúc Atari 2600, cez C64, NES, GBA po XBOX HD. Na olympe je však miesto iba pre dvoch /hej, sú tám dvaja/. Originál od KONAMI, a verný port na osembitové inferiórne ATARI 800. Speccy verzia je skutočne PRÍŠERNÁ. Verte mi, stále nemôžem dostať z hlavy ten typický zvuk automatu v Atari verzii, a mám ho tam už viac ako 20 rokov. Hneď na druhý deň som ponížený začal zháňať zvukový čip na gumák. AY-3-8912, ale to je úplne iný príbeh.

Inak, automat na ktorom Gyruss bežal nebol žiaden chudáčik. Dvakrát CPU : Motorola 6809 /8-16 bit hybrid/ na 2Mhz, plus Zilog Z80 na 3.07MHz, zvuk riadila ďalšia Z80ka na 3.579MHz spolu s i8039 na 533.333KHz a kombo piatich AY-8910 na 1.789 Mhz. Aspoň viete, čo "robilo" ten obrovský rozdiel oproti lacným domácim systémom. Všetko to bežalo v rozlíšení 256x224 bodov /teda v lepšom ako na spectre- 256x192, atari, alebo C64ke - 160x200/.