17. 5. 2012

Labutia pieseň

Ukážka bežiaca na Unreal 4ke úplne zatieni Samaritana na Unreal 3.x engine". Silné slová. Video z UE4 síce nemáme, ale na všetkých fórach sú z tej úžasnosti sklamaný a konštatujú, že Samaritan vyzerá na statických obrázkoch minimálne lepšie. Paradoxne Epicu to úvodné tvrdenie verím, a tuším, že tam majú hlavne nový a komplet prepracovaný lighting GI model so šírením a odrazmi svetla počítanými v reálnom čase /pravdepodobne aj WYSIWYG editor/. Unreal 3 to zvládne iba ako statické predpočítané "lightmapy" pomocou Lightmass pluginu. GI = globálna iluminácia. Epic zároveň v poslednom čase veľmi agresívne vystupuje ako diablov advokát a tlačí na SONY a MS, aby do next gen konzol dostali čo najlepší možný hárdver. Otvorene vám poviem, že by išlo o smrteľnú chybu a som úplne presvedčený, že niekto z klasickej trojky ďalšie kolo neprežije.



Unreal 1 /1998/ a Unreal v súčasnosti /2012/

Kvalita herného hárdvéru /myslím hlavne jej výkon/ a kvalita grafiky /AI, fyzika/ bude totiž v ďalšej generácii dokonale nepodstatná. Na 18. až 31. mieste dôležitosti. To si len Epic hreje vlastnú polievočku a jeho záujmy nám môžu byť ukradnuté /staručké ATI demátko pozdravuje/. Všetci analytici sa zhodujú, že pre nintendo, SONY a MS bude veľký problém zopakovať predajné čísla tejto generácie. Hovoríme o nejakých 100M kusov pre Wee, 110+M pre PS3 /prognóza/, 85+M pre xcrap /odhad/. Kupná sila obyvateľstva nie je nekonečná. Nie je proste možné predpokladať, že ku novému a módnemu smartfounu a tabletu si všetci priložia ešte aj konzolu /handheld/. Mobily, tablety a streaming OnLive/Gaikai hranie značne poškodí klasický trh konzol a biznis model vôbec. SONY, MS a Nintendo si v žiadnom prípade nemôže dovoliť high-end konzolu podľa predstáv Epicu. Ak PS3 stále pri štarte 599 USD a výrobnú cenu odhadli takmer až ku 900 USD - niečo podobné v ďalšej generácii by znamenalo definitívny stop. Apple sa už teraz vyhráža super lacným iPadom pod cenou aktuálnej PS3ky. A boj o percentá na trhu bude o 5 rokov ešte brutálnejší. Pripomínam, že iba SONY má v ruke kompletnú "postupku" - konzola, handheld, mobil. Bude iba na nich ako ich zladia do jediného ekosystému a zarobia na tom.

A to nie je všetko. Nielen hárdvér je pasé, čaká to aj hry. Všade panuje obrovské napätie, lebo nikto netuší ako prefinancovať budúce AAA megablockbustery s rozpočtom nad 100M USD. Ubisoft sa oprávnene znepokojuje, keď tvrdí, že ich Assassin 3 /na vývoji pracuje 6 tímov-spločností !! , stovky ľudí/ potrebuje aspoň 8.5M kópii na to, aby neutreli papuľu o tvrdú zem. Optimálne aspoň 10 melónov. Veľká časť vývojárov vidí hernú budúcnosť čiste ako F2P model. Teda hra zadarmo a dokonca považujú v tomto PC ako ideálnu platformu. V každom okamihu máte predsa k dispozícii stovky miliónov herných jednotiek, na rozdiel od konzol, kde sa začína vždy od znova. A to je neúnosné. Aj preto ten najnovší pokus MS s xcrapom ako akciovým mobilom za "korunu" plus mesačný paušál. Ak teda bude hra zadarmo, ak prísť ku obrovským peniazom, ktoré Ubisoft potrebuje ?

Lžou a klamstvom. Mikrotransakcie, spomienkové predmety /PSN HOME/, "trička a plagáty", množstvo nepotrebných ale "nevyhnutných" platených služieb ako COD ELITE, DLC a ešte viac DLC. Cieľom bude totálne vyžmýkať zákazníka /pozor už nehovoríme o hráčovi/ po troškách, po kvapkách o kurva veľké sumy. Tak veľké, že sa mu bude zdať tých dnešných 60 USD za hru ako smiešny bagateľ. Ostatne ten "lacný" xcrap bez HDD na splátky je výrazne drahší ako PS3 s HDD a MOVE dokopy. Ako som povedal - lži, klam, podvod, zavádzenie, rafinovaný marketing a reklama na blbých a slabých. Z herného sveta sa definitívne stáva iba ďalšia "priemyselná" položka. Poľnohospodárstvo, ťažba, oceliarstvo, výroba automobilov, ruleta a hry. Tak vulgárna, surová a odosobnená budúcnosť nás čaká. Držte si pevne peňaženky.