28. 5. 2011

Textovka

Beštiálne obtiažne akčné hry, letecký simulátor P-51D Mustang s 500 stránovým manuálom, adventúry nehrateľné aj s návodom. V minulom storočí bolo menším zázrakom prejsť nejakú hru a ešte sa pri tom bez väčšej frustrácie aj pobaviť. Dnes sme rozmaznávaný krátkymi, ľahkými pre amerického pologramotného bombardéra ušitými hrami. Kráľovský žáner - adventúry/textovky, o ktorom bude v tomto krátkom článku reč sú oficiálne z pohľadu komerčného mainstreamu klinicky mŕtve. Samozrejme aj ja chodím na adventuregamers. com, registrujem a prešiel som rimejky Monkey Island 1-2. Tieto hry sa však stále spoliehajú na zabehané postupy: pixel hunting, alebo kombinovaniu všetkého so všetkým /moderné české adventúry Machinarium a Samorost sú skôr zbierkou puzlátok/. Málokto to hraje, ešte menej to aj prejde, aj keď si pomôžu so vševedúcim gamefaqs.com. Jedinečnosti adventúr sa pritom nič nevyrovná pri ich silnom dôraze na naráciu, postavy, dialógy, pomalší tok "akcie", magické svety a interakciu s nimi, aj keď nascriptovanú. Space Quest, 3 Skull of Toltecs, Indiana Jones And The Last Crusade, Lure Of The Temptress, Dark Seed. Nekonečne dlhý zoznam a spomenul som tu iba najviac otrepané tituly. Zastupené to máte každé prostredie - scifi, fantasy, horror, western, stredovek.



8 bitové grafické textovky: predchodca LA Noire /"sandbox" mapa, zoom detaily/ a Hobbit

Z desiatich správ na n4g.com bude aspoň v jednej z nich vyjuchané tvrdenie o blahodárnom šírení pravej viery /hranie hier/ medzi neveriacich /kazuálov/. Tým rajským jablkom v hube pytóna sú aj nové gimmick motion ovládače. V poriadku, zarobiť treba, peňazí nie je nikdy dosť. Čo však ta druhá ignorovaná polovica - náročnejších, a starších hráčov ? Zhrozených dnešnými absurdne povrchnými sračkami pre puberťákov - od Mass defektu po Generic Warfare 3. Pre nás sa tu nenápadné chystá veľký návrat adventúrneho žánru. V modernej podobe.

Heavy Rain a LA Noire sú vlastne prvé dva vlastovičky. Obe majú "prekvapujúco" výborné predaje /HR cez 2 melóny - údaj starý tri mesiace/. Ten druhý menovaný trochu klamal telom, a hráči čakajúci viac adventúrnejšie GTA boli iste sklamaní. Obe hry, celý tento "nový" žáner zároveň potrebuje do budúcnosti vyriešiť dve základné problémy. Bod číslo jedna /inak de fakto nepodstatný/ a to kvalita scenára, réžie, dramaturgie, prekreslenia a vývoja postav, dabing, dialógy. Teda vlastnosti, ktoré sa vyžadujú pri dobrom filme, čím zároveň naznačujem, že očakávam skorý vpád filmových štúdii do tohto segmentu. Tento problém sa dá hravo vyriešiť najatím profesionálov /myslím, že scénar 95% dnešných hier napíše každý trochu častejší návštevník bijáku, alebo čitateľ komixov/.

Bod číslo dva je zásadnejší. Ako vlastne zadefinovať hernú zložku týchto adventúr nového typu. A toto objektívne je dosť veľký problém. Viď LA Noire. Celé to GTA mesto je zbytočné, obsolentné, neinteraktívne - potemkinovská dedina. Kulisa, ktorú po pár hodinách radšej preskočíte stlačením trojuholníku, aby ste sa dostali ku "hre", ktorou však je čo ? Správne - veľmi stereotypná obhliadka miesta čina, výsluch je maškárada, dej si vás aj tak nasmeruje tam, kde to potrebuje. Samotné akčné scény ako nahánačka autom, a streľba do zvlčilých zločincov je biedne zrealizovaná. Hlavný hrdina je navyše chmuľo a gay, a čerta starého vám záleží na tom, čo s ním /ne/bude. Pri Heavy Rain sa spŕška "opravnenej" kritiky zniesla najmä na QTE sekvencie.

Som však optimista, cesta je prešlapaná, a tieto problémiky sú riešiteľné. Skutočne čakám, že v budúcej hernej "grafickej novele" zažijem ako ticho s vypnutými svetlami prídem k domu podozrivého a počkam, kým sa zhasne svetlo v spálni. Narazím klobúk do oči /herná fičúra/. Preskočím plot, vyskúšam či nie je otvorené okno do pivnice. Prebehnem cez záhradu, rozbijem pohár s mliekom v kuchyni. Skutočne na doraz a intuitívne využijem vylepšený MOVE 2 ovládač Všetko v hre, ktorá stála 150 melónov a naozaj ponúka aspoň nejaké to reálne vetvenie podľa mojich rozhodnutí v kľučových bodoch hry. Zoberte si remake Monkey Islandu do takého to systému. Do tých súbojov na meče /v skutočnosti - súboj v nadávkach/ zamontujeme trochu pohybu s ovládačom, ožraté člnkovanie /MOVE ovládač/. Kradnúť lopata sa bude stealth spôsobom, keď pri stole vrazíte do časníčky s pivom a kým ten bordeľ budú pratať, ukradnete z kuchyne guláš. Takúto hru je možné urobiť a trh si to žiada !! Po hre Heavy Rain pracuje Cage na ďalšom herne podobnom /dúfajme lepšom/ titule a predané milióny La Noire tiež nenechajú R* na pokoji. Teda o takých 5-6 rokov a dve diely nekôr - môžme definitívne privítať na scéne herne a obsahovo vyladeného, vymazleného nástupcu starých adventúrnych hier /proti ktorým samozrejme nič nemám/, zásadný dôraz kladiem na využitie motion ovládania triedy playstation MOVE.