07/11/09

HOME - čo ďalej


"Na počiatku stvoril Boh nebo a zem. Zem však bola pustá a prázdna, tma bola nad priepasťou a Duch Boží sa vznášal nad vodami." - Genesis, 1. kapitola. Stvorenie sveta.


Prvé čo som si predstavil, keď SONY ohlásilo projekt HOME bol malý, biely kamrlík a nahý Avatar v jednoduchej grafike so scvrklým pinďúrom stojaci v strede. Úžasné slovo, to scvrklý - šesť spoluhlások. Takže som čakal kutloch, bunku, cimru, ktorú si zariadite ku obrazu svojmu. Nič komplikovaného. SONY to však pojalo veľkoryso, a prostredie s panduľákmi dnes vyzerá lepšie, ako každá druhá retail hra. Tiež už asi rok vedie, že na zablšeného somárika naložili príliš veľký náklad a more nekonečných možností, ktoré HOME prináša je problematické využiť, časovo zvládnuť, vyladiť, zmanažovať. Z hľadiska biblie sa HOME motá niekde okolo druhého dňa stvorenia sveta.

Som absolútne presvedčený, že vlastnú obdobu HOME budú mať v ďalšej generácii aj mrdky z Mikrosoftu a Nintenda. A ten obrovský, niekoľko ročný náskok treba náležite využiť. Nijako ma neprekvapí, keď ďalšia generácia bude bootovať priamo do tohto prostredia a sekundárne sa budeme prepínať do jednoduchého XMB. Už na začiatku som jasne povedal, že HOME je prázdne vedro, ktoré treba naplniť vydojeným mliekom. Čím narážam, nielen na herný a komunitný obsah, ale aj na ekonomiku celého projektu. SONY na tom potrebuje niečo zarobiť /žiaden problém - tisíc a jeden spôsob ako použiť systém mikrotransakcií/, rozvoj a udržavanie HOME v chode stojí iste milóny dolárov. A rovnako aj herným firmám fungujúcim na trhových princípoch to musí pripadať lukratívne, aspoň nejaký benefit.

Obe skupiny však stoja a padajú na tom, ako do HOME dostať hráča, prinútiť ho tam vracať sa, vybudovať lojálnu komunitu a vytriasť z nej prvý a posledný groš. Obídem kecy o žiadaných a postupne pribúdajúcich funkciách. Bez rozdielu váh: výrazne lepšia kustomizácia avatara, vrátane oživenia jeho dreveného ksichtu, streaming hudny, a videa, vlastné fotky na stenách, viac mini-doskových hier /Vrhcáby, Monopoly, Bojové lodičky, Scrabble, Piškoworx/, povinné online rebríčky pre všetky "automaty", spúštanie všetkých hier, skateboard, bicykel, pes a milión ďalších kravín atď. Všetky sa tam postupne dostanú.



Xi, čo je za poslednými dverami

Zatiaľ ojedinelým a špičkovým počinom niečo s HOME urobiť je pokus o investigatívne, akčné, hlavolamovo, adventúrne dobrodružstvo od nDreams s názvom Xi. Moderná scifi HOME opera trvajúca tri mesiace, 12 vytvorených HOME buniek, 24 minihier, 108 videí, 4 veľké websajty. Prienik virtuálneho sveta so skutočným, lebo ku dosiahnutiu cieľa ste sa potrebovali poobzerať aj po uliciach berlína, alebo New Yorku. Záhadná programátorka Jessy, ešte zahadnejší projekt Xi a možnosť ho vo finále zničiť, alebo uvoľniť na slobodu. Sám som to ako divák sledoval z diaľky, a veľmi sa mi to páčilo. Nabudúce však prosím nech sa všetko odohráva iba v HOME, puzlátka zľahčiť, celé to zjednodušiť, viac paranoje a Big brother watching you napätia. Sám dev tím, však hovorí, že sa im celé ešte ranné a čerstvé HOME doslova menilo pod rukami, a práca to rozhodne jednoduchá nebola.

Viac ma, ale zaujíma tá zjednocujúca sila, ktoré to všetko zviaže dokopy. Neživý systém aj ľudí. Vždy sa totiž ozvú bazálne gangliá, primitívny mozog jaštera v našich makoviciach. A ten nám velí nahrabať viac, byť lepší, útočiť. A tak som sa na konci dostal ku tej hlavnej hybnej energii. Ako dostať do HOME univerzálnu menu-prachy /SEGA !!/, výmenný obchod, modelovať okolie ku obrazu svojmu /je zaujímave, že aj jeden z archiktektov HOME - Jack Buser o tom uvažuje/, schopnosť skúsenostného rastu avatara, a najmä možnosť zaútočiť na inú postavu. Niečo málo v tomto smere podniká táto aktivita Undead Yourself ! umožniaca vám zombifikovať celý váš friend list. A to už máme len malý skok ku bojovým arénam, HP baru, infikovaniu štavnatými hnilými kusancomi - všetkú tu zberbu a lúzerov tancujúcich čaču na centrálnom námestí okolo navoňaných bubliniek. Celý predchádzajúci odsek však berte s veľkou rezervou, dokončiť niečo tak komplexné bude chcieť roky kódovania, ladenia, hľadania balancu a meter investícii. A to sme ešte stále nevyšli z finačnej krízy, takže sa skôr betónuje obrana a brejkuje, než behlavo útočí.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****