23. 11. 2009

Byť či nebyť ?

Komplikovaná situácia. IBM zastavilo ďalší výzkum a vývoj CELL platformy /R&D, research and development/. Bombastická a stále čerstvá správa, ktorú som však počul v inej forme ešte pred jedenástimi mesiacmi, teda na začiatku tohto roka. To keď istý 3rd party vývojár softu pre CELL túto informáciu o zhruba rovnakom obsahu pustil tichou poštou do obehu. Len pripomínam projekt CELL je spoločná joint-venture troch firiem, každá chcela toto CPU aplikovať podľa svojich potrieb. IBM - servery a superpočítače /Roadrunner : 12.960 x PowerXCell 8i plus 6.480 AMD Opteron, AMD sa na celkovom výkone podieľa údajne iba 3% /, Toshiba - Spurs engine 2D/3D multimediálny akcelerátor dostupný aj pre bežné PC, SONY - konzola PS3. Vo všetkých prípadoch s ohľadom na vtedy dostupné možnosti a pri pohľade na pomer watt/cena/výkon išlo o ideálne riešenie /a stále ešte ide, viď predposledný odsek/. Naozaj nič lepšie vtedy dostupné nebolo. Drísty o obtiažnom programovaní sú pravdivé, musíte si ich však preložiť do bežnej hovorovej reči. Totiž 90% programátorov a všetci z československa majú zásadné problémy s high end programovaním, nedaj boh so špičkovým ASM low level kódovaním. Pre nich je Xcrap dokonalou voľbu, aj keď je o 100% pomalší. Nezabudnite však:

"Žer hovná, sú chutné .. 100 kvadriliónov múch sa predsa nemôže mýliť"

Na začiatku článku uvedená "skutočnosť" sa však má trochu inak. IBM povedalo, že zatiaľ vlastne ani neoznámený PowerXCell32i /tá číslovka sa rovná počtu SPE jadier/ púšťa k vode, lebo je tlačená konkurenciou, menovite Hewlett-Packardom, ku zakomponovaniu Nvidia FERMI architektúry do svojho portfólia. HP to už urobilo. NVIDIA na tom tiež nie je najlepšie, jej maintreamové GPU produkty pre PC deti zarábajú starú belu, a skončila by rýchlo pod kytkami, ak by sa nesnažili nasáčkovať medzi elitu s vyššou maržou. Ako vidíte zachraňujú sa všetci. IBM však napriek tomu bude CELL CPU ďalej používať napríklad v nižšej rade Big Blue superpočítačov. Deriváty možno aj pre PowerPC triedu. Z pohľadu hráča sa však teraz vykašleme na neherné použitie CELLu a pozrime sa na to, ako asi zareaguje SCEI s pomaličky sa blížiacou PS4. Na výber majú čo sa týka ďalších investícií do super next gen CPU v podstate iba dve možnosti.

Prvá. Nech to napríklad celé zaplatí Intel, lebo SCEI je pred "krachom" a po odčerpaní asi 5-6 miliárd im Howard Stringer pohrozil prstom pri pohľade na hroziacie fiasko, ktoré sa tu črtalo už v roku 2008. Celé je to umocnené obrovskými problémami počas aktuálnej ekonomickej krízy. Čo by nám Intel mohol na konci roku 2011 vlastne ponúknuť, a prečo práve oni ? Nuž preto, lebo sú toho čase na špičke 32-22nm technológie a v čase finalizácie PS4 budú mať na stole natívny 22nm osem jadrový procesor s kódovym označením Haswell. Jeho špičkový výkon strednej 4 jadrovej varianty pri kmitočte 4Ghz je 256 DP GFLOPs na jadro. Čo je, aby som to celé zbytočne nekomplikoval asi 10 násobok najvýkonnejšieho CELL D3, ktorý je asi 4 krát rýchlejší než CELL v PS3 v DP /double precision/ operáciach, tie sa mimochodom v hrách nepoužívajú, na ilustráciu to však stačí. OK, takže procák máme, žiadne problémy s výrobnou linkou, vlastne ani s cenou, pôjde síce o istý nadštandard, ale nič exotického. Navyše banálne jednoducho programovateľné, ako všetky Intely doteraz. Prirátajte k tomu aj výrazný šum o integrovaní ďalšieho ich čipu do PS4 - CPU/GPU hybrid Larrabee a dopracujete sa ku oficiálnemu vyjadreniu od SONY aparátnika :

"Je to úplný nezmysel, a dosť možno najlepšia fikcia,
akú som čítal od čias Pána Prsteňov"

Intel sa podľa ďalšieho insajdera ponúkal aj Mrdosoftu, bol však odmietnutý. Bill asi zamýšla zrealizovať X720, ako nadstavbu súčasného črepu, len so značne upgrejdovanými vnútornosťami, pravdpepodobne stále od IBM a ATi. Druhou možnosťou pre PS4 CPU je využiť starý dobrý CELL a uskutočniť projekt PowerXCell32i s CELL D3+ verziou namiesto IBM. Zloží sa na to SONY a Toshiba. Bolo by nutné prekopať systém lokálnych SPE LS pamätí a automatizovať DMA prenosy, pravdepodobne to celé prispôsobiť unifikovanej pamäťovej UMA architektúre. Teda návrat ku PS2ke. Aj pri veľmi triezvom návrhu by bol hrubý "DP" výkon cca 40 krát vyšší než CELL z roku 2005. Teda číslo úplne rovnaké ako pri tom Intel CPU. Aktuálna 45nm CELL verzia má plochu cca 49% pôvodného čipu, pri 22nm super CELL32i verzii je teda možné do starého CELLu vopchať presne 4 x 8 = 32 SPE jednotiek. Všetko sedí. Ak sa pýtate na ztrátový výkon, nepresiahne cca 70 wattov. Mimochodom najbližšia budúcnosťou dnešného CELLu je prechod na 32nm v priebehu budúce roku a ďalší pokles ceny, ako nám to jasne po istom rešeršovaní dokazujú nenápadné správy zo spoločnej IBM-TOSHIBA výrobnej linky nachádzajúcej sa v East Fishkill, N.Y. Je to malá dedina s 25 tisíc obyvateľmi a 4500 zamestnanci čo makajú na čipoch v IBM fabrike. Mimochodom ide o budúce 32nm čipy a v lete toho roku dostali objednávku od SONY na ich dodávku zhruba v polovici roku 2010. Nič iné ako CELL to byť nemôže. Jednoduchý MIPS RISC v PSone, veľmi komplexný Emotion Engine v Ps2ke, CELL v PS3ke. Čo konzola to "úplne nové" CPU. Ak by teda PS4 pokračovala v CELL línií, išlo by vlastne o precedens. Osobne so myslím, že Intel nad PS4kou lačne slintá ..