10. 4. 2009

Vrkočom lemovaný cop

O hre BRAID ste už určite počuli. Veľa pochvalných kritík, desiata najlepšie hodnotená xcrap hra, druhý diel na dostrel. Jonathan Blow ako solitér a hlavný dizajnér /patologicky dobre známy na indie scéne/, a výtvarník David Hellman. K PC demu /download, 120 mega/som pristupoval s čistou mysľou. O hre som vedel de fakto iba zopár viet. Zbežný pohľad na veľkosť xcrap torrentu a celej hry mi ukázal dosť desivých cca 145 mega. Bláznivé, keď si uvedomíte, že kilometre slavných SNES, AMIGA, MEGADRIVE platformerov si vystačilo s maličkým zlomkom tejto veľkosti.

Idem však priamo na vec. Vodovkové farby, kontrastné a jasne čitateľné 2D prostredie. Adekvátne živý pohyb postavičky, lepšia ovládateľnosť ako u Mária. Možnosť naskočiť na rebrík za behu je chválabohu tu. Neskáče sa však šípkou hore, ale tlačítkou space. Smola, a škoda. Zoskakovanie doboku z rebríka je kostrbaté, skáčete totiž vo fixne danom uhle smerom dole /aspoň u mňa, ešte to overím/. Odporúčam byť teda vyššie ako miesto kde sa chcete dostať - typicky výklenok vpravo, keď zhora padá šuter. Po celý čas vám budú hrať írske husle highlanderské motívy. Mnohokrát pri pohľade na level design natrafíte na zjavnú inšpiráciu, alebo poctu skákačkam ako Mario, Donkey Kong. Vrátane slávnej hlášky : "Je mi ľúto, ale princezná je v inom známku". Aj vy totiž jednu naháňate. Zloduch je uniesol po vašej bližšie neobjasnenej obrovskej chybe. Áno, hra má jakýs taký príbeh, nejaké texty a trochu melancholickej nálady.



obrázky aj dino klamú telom

Predovšetkým však malé upozornenie. Nejde o klasickú oddychovkovú plošinkovú hru. Naopak je to veľmi precízne vyladené komplexné puzzle rozložené do niekoľkých svetov a sublevelov /a celé prehľadne usporiadené via centrálny HUB/. Hlavnou pointou je skladanie častí jigsaw skládačky roztrúsenej skrze herný svet. Čo miestnosť to logický problém. Ako skočiť tam, alebo hentam. Čo stlačiť, zobrať. Vašou veľmi dôležitou pomôckou bude schopnosť manipulovať so samotným časom. Kedykoľvek stlačíte klávasu SHIFT - farby stmavnú, perspektíva sa dramaticky zúži, a presúvate film hraný vašou postavou smerom dozadu. V hre sa teda nedá zomrieť v starom klasickom štýle. Undo funkcia vás však neskôr ešte prekvapí niekoľkými zapeklitými háčikmi. Nebudem nič prezrádzať. Nie som však prasa, a jeden hint, čo sa vám zíde hneď v úvode, vám predsa len poviem. Až dôjdete na miesto, kde EVIDENTNE chýba JEDNA plošinka - čo tak sa lepšie pozrieť na maľbu, ktorú skladaním vytvárate, a POTOM ten obraz trochu posunúť. Proste zavesiť inde. Mimochodom nehľadajte zbytočne level - World 1. Ten si prejdete ako posledný /tajomný zámer autora/, ale až v plnej verzii.

Ako plošinovka by tento projekt neustál ani guľu do žiackej. Na olymp si tiež nesiahne, lebo tam pevne sedí predsa len širokým masám prístupnejšia a kvalitnejšia pekelná séria Viewtiful Joe fungujúca na veľmi podobnom princípe, len s ďaleko väčším spádom, budgetom a rozhodne objemnejším podielom akcie /BRAID je viac postavený na logike pohybu, ako na jeho rýchlosti/. PS3 verzia nie je vylúčená, stačí až vyprší časová exkluzivita pre RRoD šmejd.