05/11/08

ZX Speccy Top 10, časť druhá

Po akčnej päťke, nasleduje druhá - zaťažujúca viac mozgovňu ako Quickshot joystick. Do tohto výberu sa mi tlačilo neúmerne veľa hier. Priliš veľa kvality. Niektoré ma určite preklínajú /sorry milovaný Leader Board/. Vybral som však tie, kde bola rovnováha medzi hrateľnosťou a komplexnosťou najviac vyrovnaná. V zozname tiež zámerne chýbajú homebrew konverzie /DUNE 2, UFO, Stalker, Walker/ Amiga, PC hier, ktoré vznikli aj 10 rokov po oficiálnom skončení produkcie pre ZX platformu. Nebolo by to fér. Tu ide o hry môjho detstva.


Multi-Player Soccer Manager /1991/ : Viem, že neveríte svojim vlastným očiam. Som predsa dobre známy ako nepriateľ športových počítačových hier, ak to teda nie je golf. PES , alebo FIFU nebudem hrať ani pod nátlakom. A futbalový manažér, panebože. Jedno vám však poviem už teraz. Ak vlastníte slušnejší mobil, emulátor spektra v ňom, a mali by ste hrať iba jednu jedinú speccy hru v živote, nech je to to táto. Patologicky nákazlivá hrateľnosť. Jediná "grafika", ktorú v hre uvidíte je ten obrázok vpravo. Hlavné menu. Nie, na zápas sa nepozeráte. Vidíte iba výstup, výsledok, skóre, zranené a vykartované socky. Kto dal koľko gólov, kompletné štatistiky. Nebudem to obkecávať, najbližšie pravde bude, keď vám pošepkám, že sa to hraje ako RPG !! Ten rytmus. Ťaháte svoje mužstvo z oblastnej do prvej ligy. Jasné, je tu aj "Pohár majstrov" a "UEFA". Pipláte si svoje hviezdy, draho nakupujte, lacno predávate, brutálne cielené tréningy na dribling, fyzičku, hru do tela. Pokuty za nepokoje na štadióne, keď sa vykašlete na investície do zabezpečenia. Až predáte svojho prvého hráča za milión liber, a skončíte na čele tabuľky s 10 bodovým náskokom, pochopíte. Instantná hra, hit, žiadne gigabajty dát, zdržiavanie, nahrávanie, balast. Futbalové RPG, poďme. Názov hry je trochu genericky groteskný, ale naozaj to môžu hrať až štyria hráči naraz.

Chaos - The Battle of Wizards /1985/: Menej grafiky ako ten sucker manažér a horšia zvuky ako v maník majner ? Nepochybne. Minimalistická hra až pre osem hráčov, ktorá si vystačí s dvoma obrazovkami. Jedna pre bojovú pláň, druhá pre menu s kúzlami. Praotec všetkých kolových taktických hier. Posledný, čo ostane stáť vyhráva. Nenechajte sa pomýliť jednoduchým vizuálom, boje sú ďaleko brutálnejšie ako v modernom HOMAM. Obrazovka sa plní žravým rosolom, až postupne pokrýva pol plochy, a pohlcuje vášho krvopotne vyčarovaného gryfona. Pevnosti, lesy, ilúzie, sumony, hradby, more ohňa. Ste predsa mocný čarodej s vreckom plným many. V pokročilej fáze hry riešite často problém, kde sa ešte postaviť na voľné políčko, aby vás po hlave nemlátil agresívny les plný stromoľudí. Viscerálnosť súbojov rastie logaritmicky s počtom hráčov. Nemusíte mi veriť, je to však o rád lepšie ako deathmatch v Doom 2. Viac sa pri tom rozmýšľa, a zároveň odhadujete zvyšné karty súpera s jeho pokerovým ksichtom. Platia zjednodušené, ale dobre známe D@D pravidlá. A za tým klenotom nestojí nikto iný ako Julian Gollop /UFO: Enemy Unknown, vy ignoranti/. Chaos ako megaúpešná hra mala aj svoje druhé pokračovanie s názvom Lords of Chaos. Na rovinu vám poviem - UFO ako vyšité, veľkolepé mapy, do hĺbky prepracované, komplexné, ďaleko lepšia grafika, kopa levelov. Pre okamžitú fantasy akciu, bez študovania manuálu však jasne odporúčam prvý diel.

Laser Squad /1988/: Výbuch rakety čo rozmetá najbližšie okolie. Hajzlíky, palivové tanky, kvetináče, oporné múry. Streľba cez okno. Line of sight a fog of war vychytávky. Banda mariňákov na čele s capo corporale Jonlanom. Povrch mesiaca, podzemie marsu, vzbúrenecké základne na matičke zemi. Veru na spektre pred 20 rokmi začalo svoju púť mnoho dnes dobre známych žánrov. Versus hra pre 2 hráčov je samozrejmosťou v tejto vysokosofistikovanej kolovej taktike. AI je neľútostná a kvalitná, vie si poradiť aj deštruktívnou "prestavbou" mapy. Hra počíta aj s morálkou mužstva, a keď nepriateľ poriadne potlačí na pílu, a začnú umierať ľudia, nečudujte sa, že pri ústupe budete kryť zelenáčov "zosypancov", a zbierať zo zeme zahodené zbrane. Venujte preto veľkú pozornosť príprave pred bojom. Pri výbere vhodných brnení, zbraní, výbušnín, melee dorážakov sa môžte dobre vyblázniť. Pochopiteľne, plne naložený vojak je pomalší ako nahý atlét s pištoľkou za pásom, v priebehu misie si však môžte výbavičku medzi vojakmi prehadzovať. Zbierajte trpezlivo skúsenosti, skill faktor stúpa a váš snajper konečne aj niečo občas trafí. A nezabudnite prehľadať každú mŕtvolu čo nájdete, alebo "vyrobíte". Hrateľnosť bez hraníc je umocnené aj možnosťou voľby výsadku vašej skupinky pred cieľom. Budete útočiť z dvoch smerov, alebo to vo veľkom štýle rozbalíte cez hlavný vchod ? Skvelá hra si žiada aj nejakú expanziu. K nej len toľko - divoká džungľa, laserový meč a presekávanie si cesty skrze bujné rastlinstvo a telá alienov. V TOP 10 teda mám druhú hru od Juliana Gollopa, nebezpečne geniálny dizajnér. Opäť nespočetné konverzie na iné platformy a rimejky /napríklad Laser Squad Nemesis, 2002, J. Gallop/.


Sim City /1990/: Jediná kvalitná 8 bitová verzia tejto fantastickej hry. Práca kóderov z kategórie - nemožné. Inak chlapci z PROBE software /kopa slávných ZX strieľačiek, meno David Perry asi poznáte aj tí neskôr narodení .. Earthworm Jim, MDK/. Dostatočný CPU výkon je v tomto prípade životne dôležitý. Uvedomte si, že pri kompletne zastavanom ostrove hovoríme o stovkách "položkách", ktoré simulácia musí obhospodáriť. Hra nie je ukrátená, zkriplená, alebo orezaná v žiadnom smere. Máte tu všetky grafy, tabuľky, prehľady, budovy, tornáda a iné kalamity. Ako to rozbehali so 48 kilami pamäte gumáka, je mi stále záhadou. A ani vám nehovorím, že sama hra ma iba 30 kilobajtov /pre porovnanie, úvodná obrazovka hry ma presne 6912 bajtov/. Samotná náplň hry je dobré známa, nemusím nosiť drevo do lesa. Osobne som to hral v štýle - natrieskať na mapu čo najviac ľudí /rekordy !!/, nezamestnanosť, kriminalita však musela byť v čierných číslach. A mesto muselo vydržať pád lietadlo, náhodne, bez toho aby kompletne vyhorelo.


Hero Quest /1991/: Na začiatku bola mimoriadne úspešná stolová hra, na jej konci ešte úspešnejšia hra pre spectrum. Gremlin sa s týmto titulom naozaj vytiahaol. To čo je pre 16 bity znamenal Dungeon Master. Bol Hero Quest pre nás. Skupinka štyroch bohatierov /barbar, elf, trpaslík, a čarodejnik/ sa prebíja vlhkými kobkami 14 scenárov. Nájdete v nich všetko - pomstu, záchranné akcie, tajné chodby, pasce, truhlice, rakvy a hordu trolov, kostlivcov, globlinov, čierných rytierov a inej pliagy. A satan sám. Pán jaskýň - Morcar. Datadisk s názvom Návrat temného pána pridal razantne na obtiažnosti. Musím tu aj smutne podotknúť, že verzia pre 128KB spektrum mala podstatne viac vyšperkovanú grafiku, špeci bojovú obrazovku, kde ste detailne videli ksichty súperov a ich životné funkcie. A hudbu pre AY audiočip, jasné. Majitelia 48ky, tak ako ja, o rok neskôr iba sucho pregĺgli, keď sledovali Gremlin a jeho bombastický projekt Space Crusade /ďalšia dosková hra/ na vylepšenom engine HS .. iba pre 128ku. Ako tvrdí dobová tlač a ja tiež, jediný rozdiel oproti 16 bit portom, bola menšia farebnosť.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****