13. 11. 2008

Flamenco so smrťou

Mám to za sebou, a môžem povedať : "El Grim Fandango es uno de mis juego preferidos." Toto majstrovské dielo som prešiel takmer na deň presne, po desiatich rokoch od jeho vypustenia v 1998, počas sviatku Halloween. Posledná adventúrka od Lucas Arts. Tim Schafer zo seba vydal prvé a posledné. Napriek veľkému ohlasu medzi "kritikmi", hra komerčne prepadla. Niet sa čomu čudovať. Príliš veľká nálož kvality na detské mozočky /viď súčasní puberťáci, ktorí za vrchol dnešnej hernej tvorby považujú akčné prvoplánovaé lajná ako Bioshock, Dead Space, Fallout 3, Crysis alebo Gears of Joke 2 - vy všetci teraz môžte prestať čítať/. Grim Fandango obsahuje brilantné dialógy, humor pre dospelých, špičkový dabing, more rozkošných postavičiek, mix mexického - art deco prostredia s aztéckymi motívmi, a narážky na kopu NOIR filmov /vrátane romantickej drámy Casablanca/. Pozdravujeme aj Hitchcocka. Vychutnajte si báječnú interaktívnu scénu s dvoma cigárami a jedným popolníkom. Hrať túto hru v dnešných dekadentných časoch je ako dýchať vzduch po päť minútovom ponore pod vodou. Je priam nabitá životnými skúsenosťami jej tvorcu a celého tímu. A tá orchestrálna hudba - jazz, swing, dokonca el mariachi vypaľovák.


prehnilý svet živých versus úhľadná krajina mŕtvých

Skôr než sa pustím do hernej náplne, pár nevyhnutných technických poznámok. Po prvýkrát tu bol použitý nový engine - GrimE /Grim Engine/. Následovník starého SCUMM /Script Creation Utility for Maniac Mansion/, ktorý poháňal všetky tie 2D klasiky. Schválne tu spomínam hernú perspektívu, neb hlavným dôvodom vývoja novej technológie bola možnosť použitia 3D postáv a ich pohybu na statickom pozadí /v prípade Grim Fandango ide o predrendované grafiku/. GrimE okrem toho umožnuje ďaleko komplexnejšie scriptovanie, dynamickejšiu kameru a lepšiu interakciu s INSANE eginom /interaktívne CG sekvencie, a veľa filmečkov - 2 x CD v tomto prípade/. Pre vás konkrétne to znamená aj to, že hra úplne opúšťa myšoidné ovládanie. Bol to pokus zatraktívniť tento žaner. Ak vám to ešte nedošlo, najlepšie sa to ovláda joypadom /klávesnica nie je zďaleka tak pohodlná, behá sa stlačením shiftu, hehe/. Bystrejší už určite pochopili, že obľúbená taktika - prechádzam myšou po obrazovke a hľadám "aktívne objekty" je tiež pasé. Namiesto toho, vám postavička sama pohybom hlavy označí predmet - postavu, s ktorou je možné sa trochu pobaviť. Asi vás napadne, že to musí byť trochu o hubu, nezbadáte, že tou svojou palicou točí a niečo môžte prehliadnuť. Nuž, narozdiel od tých 2D klasík, je použiteľných predmetov podstatne menej. Tak desať na každý akt. Sú dokopy štyri /percento prejdenej hry vám postupne znázorňuje vyplňajúci sa obrázok kamenného basreliéfu počas ukladania hry/. Osudovou otázkou dňa je aj obtiažnosť hry, teda jej hádaniek, zákysovosť.

"Hráči tvrdili, že puzlátka v Grimovi boli super ťažké. Najprv som si hovoril, že to bolo iste spôsobené ich mentálnou indispozíciou. Keď sa však na to pozerám dnes s odstupom času, a čítam si tento náš 72 stranový dokument o ich vývoji, hovorím si preboha. Niektoré z nich sú bláznivé, zákerné, dokonca obskúrne." - Tim Schafer

Osobne sám za seba môžem povedať, že som použil youtube video poradcu asi päť krát /bolo jasné čo asi mám urobiť, ale exekúcia viazla/. Ale je to tým, že so za tých desať rokov nabral viac rozumu. Na obranu obtiažnosti hry poviem len toľko. Nech vám to myslí zvrhlo a kolaterálne, snažte sa použiť daný predmet najprv v blízkom okolí. Ak vás napadne narvať kus BIELEJ vysušenej kosti do mlynčeka na umelý sneh - urobte to !! Hra je naozaj hravá, a výsledné riešenie je vždy v štýle .. kriste, veď to bolo zjavné. A jedna veľká rada, ta kosa vo vašom inventári tam nie je na parádu. Inak, často budete riešiť čiastkové problémy relatívne nelineárne. Dostanete k dispozícii veľký herný priestor /napríklad mesto v prístave, s kasínom, majákom, doky, štadión s dostihmi mačiek/, voľný pohyb a päť bojových úloh k tomu.



art deco azteco mechiko štýl a váš osobný šofér

Čim sa konečne dostávam ku hlavnej postave. Manuel "Manny" Calavera. Hriešny pohoďák, ktorý uviazol v predpeklí, a skôr než bude odexpedovaný do neba alebo pekla, musí pre "cestovnú agentúru" DOD /Department of Dead/ odmakať povinne pár neveselých rokov. Turistami sú čerství umrlci, ktorí po zvážení ich hriechov vyfasujú buď svoj cestovný lístok na rýchloexpress Number Nine, alebo mop s vedierkom. Manny je hodnotený podľa bonity svojich klientov, zatiaľ má však šťastie iba sa na samých lúzerov. Jedného dňa, ale "Centrální mozek lidstva" v ústredni DOD odošle skutočnú sväticu Mercedes "Meche" Colomar na hanebnú cestu do zatratenia. Vy ste v tom pochopiteľne tiež aktívne zapletený. Čaká vás preto epická cesta za jej záchranou, odhalenie veľkej konšpirácie, vstup do partizánskej organizácie LSA /Lost Souls Alliance/. Alebo odpoveď na otázku, či môže raz mrtvý, zomrieť ešte raz. Nemienim vám ďalej prezradiť, alebo pokaziť čo i len jedným slovom ďalší priebeh hry. Calavera je inak španielsky lebka, neprekvapí vás teda, ak sú všetci v krajine mŕtvých - kostlivci. Ak čakáte množstvo ftípkov na tom založených, dočkáte sa. Viva las revolución, začal sa Dia de la Muerta !!

P.S. : nezabudlo sa ani na fanúšikov Monkey Island série, opäť zadržíte dych pod vodou aspoň na polhodinu a naučíte sa aj pár nových pirátskych, pardón .. gospelových odrhovačiek - "This little light of mine, I'm gonna let it shine."