27. 11. 2008

Sila na druhú

V pondelok 24.11.2008 britská firma Imagination Technologies oznámila podpísanie kontraktu s novým partnerom. Je ním významná medzinárodná spoločnosť fungujúca v oblasti spotrebnej elektroniky. Tá sa má stať ďalším hráčom použivajúcim ich Power VR - mobilný grafický procesor. V oficiálnom prehlásení zatiaľ nenájdete meno toho "pána neznámeho", ale náznak veci budúcich - áno. Indíciu. Imagination je totiž rád, že sa ich architektúra použije v ďalšom výrobku produkovanom v "obrovských množstvách". Biznis sajta EE times sa s tým dlho nehrala, a myslí si, že ide o SONY a PSP2.

Teraz sa čudujem, prečo všetci neskáčate meter nad zemou. A nechcem počuť žiadne blafy o NDS, ktoré s nulovým výkonom "drví" PSP. Keď som v roku 1995 spustil /omylom/ na svojom PC hru Dogz so série Petz, neutekal som na Doom alebo Dungeon Master fóra vykrikovať akú úžasnú perlu som objavil. To iba dnes sa vás mašinéria Nintenda snaží presvedčiť, že objavili ameriku a inovujú hry vehementnosťou masturbujúcej opice. Späť k hárdvéru. Rozoberať otázku aké portable playstation CPU tam vrazia rozoberať nebudem, bola by to iba špekulácia /microCELL/. Implementáciu touchscreenu, a druhého analógu beriem ako psiu povinnosť.



Matrox "matroš" M3D

Teraz mi ide o to GPU. Hovorí vám niečo názov VideoLogic /dnes Imagination/, a ich produkty rokov 90tych ako KYRO2, Matrox M3d, neskôr Dreamcast a ešte neskôr MBX čipset ? Všetky spája legendárna Power VR technológia. Svojho času mimoriadne úspešne súperila s Nvidia/Ati a Voodoo grafikami. Nikoho neurazím, keď poviem, že mali a dodnes majú technicky mimoriadne kvalitne prepracovanú architektúru, ktorá pre mnohými rokmi udivovalo fantastickým zvládnutím tile-based deferred rendering, alebo hidden surface removal technológie. Super výkonný hárdverový 32 bitový Z-buffer. Prednášku vám tu robiť nechcem, ale všetky tie ich vychytávky fantastickým spôsobom znižovali spotrebu pamäťe, fillrejtu, a priepustnosti. Posledný mohykán montovaný do PC grafík - PowerVR3 si bez T@L jednotky, a na nižšom kmitočte hravo poradil aj s gigantom v podobe GeForce 2 GTS. Prišli však zlé časy, tlak na ďaleko lepšie financovanie vývoja, a PowerVR sa z trhu stiahlo do segmentu "malých" mobilných grafík. Zla bylina však nevyhynie, dnes sú v tejto triede absolútnou jednotkou. Mimochodom - MBX čipset je vlastne mobilné, vylepšené grafické jadro z Dreamcastu. Dnes referenčný štandard, ktorý nájdete aj v iPhone od Apple.



Neon 250, PC verzia GPU z Dreamcastu, dnes mobilná MBX

Pre PSP2 sa však chystá niečo oveľa lepšie. Svinsky výkonná, plne programovateľná a jednoducho výkonovo škálovateľná beštia SGX rady napchaná unifikovanými shader jednotkami, zpätne kompatibilná s MBX klasikou. Patrí sa podotknúť, že toto custom GPU obhospodarí všetky jej mediálne potreby zľava do prava /aj banálne dekódovanie H.246 720p+ videa do vašej telky/. A aby to bolo ešte pikantnejšie. Už dnes jej možnosti presahujú OpenGL 2.0, DirectX 10.1, SM 4.1 špecifikácie. Asi vás napadlo prečo SONY neoslovila NVidiu /RSX v PS3ke/, ktorá má tiež svoje vlastné mobilné a veľmi dobré riešenie. Nuž, podľa mňa nechcú mať všetky vajcia v jednom košíku a Power VR je proste božský. Veľmi ma mrzelo, že ich vtedy prevalcovala hrubá sila. Medzi tými NV a ATi robotníkmi sú oni filigránski umelci.