15. 11. 2008

Space Mario

Prekvapenie. Vraj nenávidené EA urobilo konečne dobrú hru. DEAD SPACE. Atmosferický survival horror. Podobné filmom Horizont Udalostí, alebo Alien. Parádna grafika a akcia. Všetko sú to sprosté lži, ak chcete moje zhrnutie v jednej vete. Ide totiž o banálnu povrchnú splatter sračku prišitú ku nintendo behačke-skákačke. Prešiel som PC verziu. Prvú a poslednú vec, ktorú pochválim - je dĺžka času od kliknutia na ikonu po začatie hry. Je to nejakých 35 sekúnd. Obdivuhodné, teraz o tom horšom zvyšku.

"Pri toľkých mobiloch na palube je čudné, že sa nám nikto neozve, aj keby bola ich vysielačka v ťahu." Povedala vylízaná pipka s pevnými štvôrkami, člen trojčlenného záchranného tímu. Neger s holou palicou ala Yul Brynner vo velení poštekáva rozkazy v hurá americkom štýle. Isaac drží hubu. Dokonca aj počas núdzového pristátia sa nikto nedôstojne neváľa po zemi ako špaky na autobusovej stanici. Kvalitné postavy, scripty, dej, dramaturgiu v tomto budget projekte nehľadajte. Hlavná postava v rámci šetrenia financií nerozpráva, neprežíva prekérnu situáciu, nekomentuje a to ani vtedy, keď sa zúfalá "dat dead girl" Nicole pýta kde preboha je. Hrať tento smradľavý kompost po ukecanom a "živom" Manny Calaverom z GF je utrpenie. EA teda pri dabingu zatiahla ručnú brzdu. Zarezali však ešte hlbšie. Samotná výprava. Základný balík animácii je tiež veľmi chudobný - chôdza, streľba, stlačanie butónka. Skáčete iba pri nulovej gravitácii. Pohybovo ste na úrovni prvého Silent Hillu. Možno si poviete, že tým chcú posilniť pocit odcudzenosti a iné plky. Faktom je, že sa ten blbeček nezohne ani keď má prehľadať mrtvolu /misia-úloha/.


tie svine iba spia, relaxujte

Náplň hry. Zabíjate štandardných enemákov. Pracovne som ich volal napríklad "vertikálny rez", "horizontálny rez", "výbušný sukin syn", "malá šmece", "3 tykadlá", "horizontálny rez v kožených nohavicach", "nesmrteľný hajzel" atď. Ich exteriér a animácia vo mne vzbudzovalo skôr súcit ako strach. Generická nuda. Nutnosť zabíjať ich odrezaním končatín vás bude baviť iba prvých 10 minút, potom je to otravná a únavné. Radu, že si mám zobrať plameňomet, alebo pulznú pušku si nechajte pre svoju starú. Nosnosť Izáka je veľmi obmedzená. Rovnako ako bezduchá naskriptovanosť a predvídateľnosť nástupu enemákov scénu. Hlavne nestojte chrbtom ku ventilačnému otvoru. Inak - použitie 3rd person perspektívy, keď postava zaberá pol obrazu a kameru ma prilepenú za pravým uchom robí trochu problémy, keď sa vám "malé šmece" začne motať pod nohami. Súboje so sub-bossmi vás ničím neprekvapia. Rutina, každý ste si prešli aspoň desaťkrát v iných hrách. A ten záverečný sme si už prebrali.

Inštalatér Joe. Alebo druhá časť hry. Od prvej minúty beháte ako čurák, bez slova namietky, po celej lodi a stláčate klávesu E /zapni motory, zapni gravitáciu, zapni palivové čerpadlo .. na tej zkurvenej lodi nefunguje nič/. Potvrdzujete, že ste v cieľovom mieste splnili úlohu /úlohou je podľa všetkého stlačiť v mieste A - písmeno E, heheh/. Medzitým mačkáte inú klávesu B, ktorá vám ukazuje cestu /neonovo modrá linka na zemi/. Obdoba úbohej navigačnej šípky z Bioshocka. Opäť životne dôležitá vecička, dôkaz zlého level designu. Osobne som ani omylom nestlačil klávesu M, pod ktorou je ABSOLÚTNE nepoužiteľná mapa-ftip. Stačí to béčko, pozerať si stále pod nohy, odprásknuť "horizontálny rez v kožených nohavicach", stlačiť E. Nová prisprostatá úloha na druhej strane lodi, béčko, odprásknuť "horizontálny rez", stláčiť éčko. A stále dokola. Cestou vás budú ukrutne originálne ohrozovať špicaté steny, ohnivé steny, podlaha s vypnutou gravitáciou, chodba bez kyslíka. Patetický Mário 64 v šokujúco stereotypnom a hnusne jednoduchom prostredí. A tom som nespomenul centrifúgu, pred ktorej rotujúcim ramenom sa schovávate vo VÝKLENKOCH /fuck mario/, pritom vám dochádza kyslík a útoči na vás "vertikálny rez". Napätie vám bude striekať ušami. Alebo nie, moja žena sa totiž prišla pozrieť až z vedľajšej izby, prečo sa tak rehotám. To som v nejakej priblblej minihre zostreľoval sprajtové meteority. Hra vás počas každého aktu aspoň 2-3-4 krát preženie po tej istej chodbe. Je možné to dohrať za 10-12 hodín, reálne tu však nie čo robiť 2-3 hodiny, dve tretiny úloh sú obsahovo identické /stlač E/. K tej zvyšnej tretinke. Pozrite sa za seba - na vypínač vedľa dverí. Táto malá krabička má v DS verzii veľkosť práčky, a na miesto ju musíte vložiť za pomoci TELEKINÉZY. Úloha splnená, stlač E. Ohhh yeaaaaaah.

Ďalšie veci, ktoré ma nasierali. Milión zatvorených dveri. Síce sme traja špecialisti, ale nikto nemá overdrive kľúč. A ani ich nedokážete rozflákať, čo aj za pomoci najsilnejších vercajkov bratov baníkov. Montérky a ich debilný upgrejd. Viete, že základná verzia nesie kyslík na nejakých 60 sekúnd ?? 60 SEKÚND !!!! To je asi tak dvesto gramová bombička, vy zlomyseľné prasatá. Úchylne tupé. Nezmyselné zberanie kravín bez mena - zo zeme, čo mi odomknú nové položky v obchode. Zbieranie iných pizdovín /zlatý obvod z rozbitého walkmanu/, ktoré môžem predať tomu istému obchodu. Celý systém upgrejdu "zbraní". Najprv je to "normálne" pracovné náradie, o minútu neskôr sa hra tvári, že ide o scifi M16ku, a núti ma behať po nejakom posranom Sphere gride ako z FF10, kde si vylepšim rýchlosť prebíjanie, veľkosť zásobníka a podobne. Seriem aj na tie vaše nezmyselné audio-video denníky porozhadzované na tých najnepravdepodobnejších miestach. Ak už toľko meliete hubou o imerzii, tak mi ju nekurvite mrtvým telom čo ODLETÍ po podlahe ako nehmotná ping pong loptička, keď oň ľahko zakopnem.

Technické spracovanie hry je patetické. Vraj "next gen", a dokonca mali vývojári problémy s PS3 verziou. Medzi nami chlapcami to, ale hravo utiahne jednojadro hlboko pod 2 Ghz a stará 7600ka na maximálne detaily bez antialiasingu. Vlastne nevidím žiaden dôvod aby to nedali na Wii. Zopár tieňov. Kilometre chodieb. Bitmapový mesiac s dierou. Nespočetné monotónne textúrky v extra nízkom rozlišení, komplexnosť scén pod kritiku. Celé to vyzerá horšie ako Resident Evil 4. Ušetrím vás tiež porovnávania s jasnou jednotkou tohto žánru - Parasite Eve 2. V závere teda ide o lacný a nepodarený remake dvadsať rokov starého Firestartera z C64. Ak vás po štyroch DS kapitolách nezabije nuda, nie ste ľudia.