24. 12. 2014

Chuckie Egg


Nigel Alderton /pre maikiho - viď v odkaze jeho pracovný vzťah s Joffa Smithom/. Ako nezletilý 15 či 16 ročný teenager makal brigádnicky po víkendoch roku 1982 pre malú pobočku britskej firmy A@F /založená v 1981/ vyvíjajúcej herný soft mizernej kvality pre nastupujúce domáce osembity /ZX Spectrum, Acorn Atom, BBC micro/. Dostával výborných sedem libier za deň /úplne nový gumák 48K stál vtedy 175 libier/, robil im dievča pre všetko, strkal zarobené prachy do herných automatov a svet nemohol byť lepší. Chlapec však po nociach pracoval na vlastnej hre /začínal na Z81 v basicu/. Hneď potom ako to mal v podobe hrubo hrateľnej alfy /polofunkčný "monochróm" bez farieb, hotových päť obrazoviek/ vybral sa do centrály A@F v Rochdale ukázať ich progišom pyšne svoje malé dielo. Zasmiali sa zbrojnoši, čo by už len taký usmrkanec, čo im robil teplý čaj so sušienkami mohol o programovaní hier vedieť. Smiech však rýchlo ustal, keď to čo uvideli bolo lepšie, než čokoľvek vzišlo z ich dielne. Dostalo sa mu rýchlej audience u jedného z majiteľov - Doug  Anderson /druhým bol Mike Fitzgerald, A a F/. Projekt dostal pracovný názov "Eggy Kong", tzv. plošinková skákačka a predal vysoko cez jeden milión kópií, porty na každú platformu v dohľade vrátane 16 bitov, hra má dnes podobne kultový status ako Manic Miner /1983, ZX Spectrum, Mathew Smith, ten mal vtedy tiež iba 16 rokov !!/.

Donkey Kong versus Chuckie Egg /video-walktrough, QAOPM - spektristi vedia/

Chuckie Egg, lebo tak zneje predajný názov hry, je jedným z mnohých dôkazov, že aj dokonale neherný hardvér ako ZX Spectrum dokáže vyprodukovať bezchybne zábavne a pritom technicky skvelé gamesy. Chuckie sa dá popísať ako hybrid hier Donkey Kong a Space Panic /obe hral Nigel na automatoch ako divý/. Je to mimoriadne chytľavá hra, so skvelou pohyblivosťou postavičky, dynamickým pohybom po celej obrazovky a bezchybným pacingom. K tomu vyladená detekcia kolízií sprajtov /Nigel neznáša hry, ktoré trestajú hráča už po "presahu" jedného pixela/, milosrdnú learning curve a srandovné zvukové efekty na spektre - osobne tomu hovorím mix vlhkého prdu a explozívnej hnačky.

Načase  niečo povedať o samotnej hrateľnosti. Typická arkáda čo funguje od prvej sekundy - ovládate postavičku /R- redefine keys, S - start game/ v kovbojskom klobúku, ktorá lieta po obrazovke, skáče po plošinkách, zlieza/vylieza rebríka, zbiera vajcia a kukuricu, vyhýba sa pštrosom a veľkej lietajúcej matke hus. Je to skutočne taký dynamickejší, živší a taktickejší Donkey Kong, kde sa hlavne veľa lieta po vertikále. Každých 10 000 bodov dostávate jeden život, funguje limitovane aj bounce fyzika, bruchom sa odrazíte od plošinky, ak tam nedoskočíte. Dvojtlačítkový trik naskočenie na rebrík /počas skoku alebo úteku pred pštrosom držíte zároveň aj tlačítko UP, panduľák sa okamžite sám chytá a lezie, nemusíte sa presne šteľovať/. Hra má síce desiatky levelov alebo iba 8 základných scén, každých 9 obrazoviek však akcia, tempo, AI trochu varíruje. Diverzity mohlo byť viac ale A@F po prvom predstavení hry na Nigela mohutne tlačilo, takže to proste nestihol dať dokopy podľa vlastných predstáv. Nič nové ako vidíte, šibeničné termíny.

"The amount of work that must go into them /remakes/ is incredible and very  flattering. I've played a few of them, and some of their creators have been in touch by email just out of curiousity. One guy has even printed a Chuckie Egg T-shirt!"  - Nigel Alderton

S príchodom internetu a perfektnej emulácie sa fanúšikovia Chuckieho mohli venovať ďalšej adorácii, alebo hádkam /BBC micro verzia má inú "fyziku" skoku/ už viac verejne - The Chuckie Egg Appreciation Society, čo zahŕňa aj  výrobu obrovského množstva retro rimejkov. V roku 2001 sa stal Chuckie dokonca subjektom vedeckej štúdie "o efektivite emulácie ako spôsobu zachovávania digitálneho dedičstva pre budúce generácie". O dva roky neskôr Elite Systems obnovilo hernú licenciu hry po dohode s Nigelom a vydalo jej JAVA verziu pre prvé herné mobily. O ďalších šesť rokov pre Android mobility. Ešte o niečo neskôr aj pre iOS /technicky emulátor spektra a jeho hier pod značkou - ZX Spectrum: Elite Collection/. Je to inak hra čo sa hraje na SCORE, na body, to už dnes nepoznáte. Nemá to príbeh, enginovky, videjká, tučné finále. Hraje sa to pre radosť z frenetického pohybu a prdivých zvukov. Nigel inak po krátkej epizóde s A@F pracoval následne pre Ocean /na dobre známych hrách ako Commando a Ghost and Goblins/ a v súčasnosti sa niekde motká ako sieťový programátor a zbiera tantiémy za Chuckieho /s druhým dielom hry, trochu iný žáner, ďaleko menej úspešná vecička, nemá nič spoločné/. Tak aj jemu šťastné a veselé.