13. 12. 2014

Sony = Playstation


Oslávili sme 20. výročie značky Playstation a musím konštatovať až groteskný obrat vo vývoji vzťahu medzi touto hernou minidivíziou /dnes cirka 8000 zamestnancov/ a SONY /141K robošov - na ilustráciu Olomouc má asi 100K a Plzeň 170K obyvateľov !!/. Je vcelku dobre známym faktom, že Kutaragi musel o podporu pre projekt herná konzola Playstation tvrdo zabojovať, išlo o nechcené dieťa. SONY bola vtedy rešpektovaný kolos založený v roku 1946 a mala svoje paprče namočené v biznise od elektroniky, cez bankovníctvo po výrobu filmov. SONY bolo dlho lídrom nielen vo výrobe spotrebiteľskej elektroniky /walkmany, TV Trinitrony, VHS rekordéry, kamery/ ale aj v často úspešnom presadzovaní nových audio/video formátov či dokonca celého úložiska - 3.5 palcové flopáče, Betamax, Video8, ATRAC, CD, minidisc, DAT, SDDS, SADC, memory stick a z tých najnovších aj Blu-Ray.

Prvá fáza SONY-Playstation spolužitia sa teda dá definovať ako malý, skrútený chvostík našedlej konzoly trepotajúci sa za zadkom tučného mamuta /vtedy bezproblémove predaje hlavného ťažného vola - SONY elektroniky/. PS1 si však rešpekt vydobila globálnym úspechom a doslova sama definovala celú jednu generáciu videohier. Plynulo prechádzame do druhej fázy. SONY už s playstation ráta ako s rovnocenným členom rodiny a očakáva tučné zisky. PS2 o značný kus prekonáva "neprekonateľnú" PS1. Pri PS3 dostáva Kutaragi voľnú roku pri tvorbe konzoly ako trójskeho koňa ďalších na to naviazaných technológií. Menovite Blu-ray a CELL /joint venture SONY-Toshiba-IBM/. Nebudem opakovať nie tak vzdialenú históriu. PS3 bola pekelne drahá, takmer si rozbila hubu /a nepredá ani toľko čo PS1 - cez 100M, a zaostane ďaleko za PS2 - viac ako 150M/, CELL do serverov a domácich spotrebičov neprerazil, svetová ekonomická kríza v 2008 zároveň odštartovala aj úpadok SONY ako elektronického giganta.


Tretia fáza. SONY ma extrémne ťažkosti so ziskovosťou všetkých svojich klasických "ryžovísk". V plochej vývrtke sú SONY LCD telky, foťáky, kamery, mp3 prehrávače, počítače, notebooky. Rušia sa celé sekcie a už aj nevýnosné low-end modely so smiešnou maržou. Márne sa snažia presadiť na trhu mobilít. Nepochybne SONY vyrába pekné a možno aj kvalitné produkty - android mobilná Xperia línia, 4K telky. Nič to nie je platné. Zarába iba Apple a kórejci. SONY s novým šéfom Kaz Hirai /záchranca PS3ky po vykopnutí Kutaragiho/ po nastúpení na trón predstavuje novú stratégiu spočívajúcu na troch hlinených pilieroch - mobility, optika /kamery, foťaky/ a playstation. Nefunguje to, až na zatiaľ excelentnú PS4. Ďalšia zmena plánu.

"We were doing things on our own, and Sony HQ people didn't quite understand what we were doing. So it was quite interesting - a huge change." - Shuhei "yosp" Yoshida /šéf herných SCE Wordwide Studios/

Tou radikálnou zmenou má byť odklon od nepredajných LCD TV, smartmobilov, tabletov, zrkadloviek, kamier ku playstation zariadeniam a službám. Playstation ako srdce celej SONY. Malý príklad. Novo ohlasené Playstation Vue /digitálne šírenie televíznej zábavy/, ktoré nie je obmedzená iba na SONY/playstation zariadenia ale kľudne v blízkej budúcnosti prítomná aj na Apple/Android šmejdoch. Náhrada kabelovky. Mohli to nazvať v podobnom štýle ako inú svoju službu Music Unlimited ale jednoznačne sa snažia o stavanie nových základov na chrbte svojej najúspešnej značky. A všetko to ide s posvätením šéfa SONY - Kaz Hiraia a jeho pravej roky, čerstvo vymenovaného Kenichiro Yoshida. Financmajster SONY.

Playstation network, PSN+, PSN Now, PS Vue, PS Expo /po novom sa bude konať každoročne pred vianocami/. Dochádza aj ku zmene pohľadu na tak bežné operácie ako pomer počtu predaného softu na jednu konzolu /tzv. attach ratio/. Po novom ide SONY vyslovene po ostro sledovanej ziskovosti na jedného "playstation" zákazníka. Nalepiť na toho ubožiaka čo najviac ďalších /ne/súvisiacich produktov a služieb. Iba predaj sólo hier a druhého joypadu už na udržanie SONY/Playstation nad vodou a eventuálnu expanziu aj nad úroveň Apple /citujem SONY/ stačiť nebude. Občas mám dojem ako keby sme stali na prahu revolučného rebrandingu značky SONY na PLAYSTATION, ale nečekám, že sa situácia dostane až do tejto krajnej polohy. Ale kto vie, kde budeme o ďalších 10 rokov.


Ako prekonať nepríjemný problém málopočetného herného hardcore mainstreamu. Tých mizerných 200-300M hráčov. Jednou z ciest bude snaha herný a iný obsah streamovať aj mimo playstation mašín, dôležité hlavne v bode keď sa rovnováha medzi domácou a virtuálnou /cloud/ konzolou preváži v prospech toho druhého - podobne ako digitálne sťahovanie pochovalo kamenné predajne. Druhou cestou zas, ehm, Virtuálna Realita v podobe rozpracovanej SONY VR prilby /Project Morpheus, ktorému v japonsku zjavne veľmi veria.

"Hardware-wise, we have been showing the same version that we've been shipping to developers. But internally in Japan, we are working on new tech that we are extremely excited about." - project Morpheus, PSX 2014

Stávka dnes na VR je oveľa viac riskantnejší podnik než tie prvé experimenty SONY s hernou konzolou v 1994. Vtedy už išlo o dobre vyskúšaný koncept, len bolo treba nabrať odvahu konkurovať dvojici SEGA a Nintenda. VR nemá vybudovanú žiadnu základňu. A je nemožné tomu urobiť účinné reklamu v bežnej 2D telke. VR je naopak vzorným synonymom neúspechu, desaťročia zúfalýchhlúpych pokusov. Z fyzikálneho hľadiska plne pochopiteľne, ani omylom sme vtedy nespĺňali čo i len minimálne technické podmienky pre dobre fungujúcu virtuálne realitu. Kritéria - display /rozlíšenie vysoko nad fHD, rýchlosť simulovanej reality aspoň 90fps, super malé latencie, super široké pozorovacie uhly/, precízne poziciovanie audia a priestorovej polohy /hlavy/ uživateľa sú veľmi komplexné a ešte aj dnes úplne mimo náš dosah /kvalita + priaznivá cena/. Dvaja hlavní konkurenti SONY a Facebook sa však veľmi pozorne sledujú a môžem povedať, že aj hecujú.

"And the reaction that people are giving to Crescent Bay is very, very encouraging to think about what we could have you try. So we've made lots of progress, but we are waiting for the right time to replace what we are demonstrating." - SONY aj o poslednom prototype Oculus Rift VR.

Trvalo teda presne 20 rokov kým sa playstation dostalo do samého centra pozornosti celej SONY. Dnes tu je dokonca neúprosný tlak na to, aby ju zachránilo pred neodvratným koncom. Japonskej trojici Kaz Hirai, Kenichiro Yoshida, Shuhei Yoshida je čo závidieť. Preslávia sa buď pochovaním jednej veľkej spoločnosti, alebo návratom ku jej zašlej sláve. Sám so zvedavý aké množstvo prostriedkov /prachy, ľudia, čas/ sa presunie prioritne a promptne smerom ku playstation, či sa podarí predať aspoň 120M PS4 za 6 rokov, nastreamovať a natlačiť cloud do každej myšej diery, prekonať tak bariéru príliš malej skupiny mainstream puberťákov, konečne vyrobiť herný 4G Playstation phone a či nás Morfeus /Mordor/ privedie tam, kde sa spája šero so šerom. "Jeden prsteň vládne všetkým, jeden im všetkým prikazuje, jeden ich všetkých zjednotí, do temnoty zviaže." Skutočne dobrá VR /najskôr o šesť rokov/ bude mať podľa mňa neodolateľne návykovú imerziu, priam patologickú priťažlivosť.