10. 12. 2014

Optimus Prime versus Nathan Drake


Padla na mňa otázka, v čom by sa ešte mohla herne vylepšiť tak komerčne úspešná a zabehaná séria ako Uncharted. A pretože ma to 15 minutové video z Uncharted 4 silne znechutilo a svetlo na konci tunela nevidieť, tak ponúkam odpoveď. Je ňou TPS shooter s výraznou vertikalitou z PS2ky menom Transformers Armada: Prelude to Energon /2004/. Tie animované seriály s robotmi som ani ako decko na nemeckých kanáloch nikdy nesledoval, nemám k nim žiadnu citovú väzbu. Transformers, Decepticons, minicons, autobots, Allspark, Cybertron a ďalšie more reálii a pojmov tohto univerza mi nehovorilo zhola nič. Na hru som proste dostal dobré odporúčanie, nech to určite skúsim a tieto dve základné referencie - super skvelá technická stránka a nie zlá, rozhodne zaujímavá hrateľnosť. Grafika nechám zatiaľ bokom /priebežne si sem tam víťazoslávne zajasám/, idem rovno na vec, chcem hovoriť o hernom dizajne tejto gamesy.

"Mini-Cons are a race of small, roughly human-sized Transformers capable of powerlinxing with a larger Transformer to impart extra abilities or greatly increase their strength." - Transformers - wiki

Zlí a dobrí roboti sa valia na zem pozbierať miniconov a posilniť svoje šance na zničenie alebo zabránenie zničenia celého vesmíra. Ako hráči sme tu za kladných hrdinov. Na výber sú tri plechovky. Optimus Prime, Red Alert a Hot Shot. Berte to ako voľbu základného povolania v RPG. Základné štatistiky : attack, defence, speed, power. V preklade ste buď silný a pomalší ťaháč návesu, rýchle ferrari alebo niečo medzi tým /škoda yeti/. Kľúčový parameter - počet voľných expanzných slotov pre tých miniconov /jeden minibot zaberá 1-4 sloty z 10 maximálne možných/, ktorí značne vylepšujú vaše schopnosti v troch základných kategóriach: útočná /navádzacie rakety, míny, super snajperka, gravitačný bič/, obranné /štíty rôzneho typu, neviditeľnosť, AI rušička/, pomocné /super beh, super skok, nočné videnie, bullet time, obnova po kritickej deštrukcii/. Je ich celkom 40 /!!/, umožňujú nespočet kombinácii vylepšených ešte o ten fakt, že pri tzv. "farebných" kombách - aspoň dvaja miniconi žltej farby sa napríklad zvýši rýchlosť refreshu použitého perku, zníži sa jeho cooldown. Miniconi sú postupne prístupní ako prechádzate hernými levelmi a hra umožňuje neskôr sa vrátiť lepšie vybavený do už prejdenej časti hry a skúšať sa dostať na predtým nedostupnú hernú plochu alebo vyriešiť bojovú situáciu úplne iným spôsobom. Hra má vlastne veľmi jednoduchý systém "magických matérií" ala FF7, šokujúce zistenie.

Zhrnutie doterajšieho infa. Váš robot je schopný trojitej transformácie: mobilný robotický pešiak, auto /športiak, SUV či tirák so všetkými fyzikálnymi dôsledkami/, klzák a to plynulým spôsobom bez prerušenia akcie. V podobe auta v rýchlosti 150kmh proste skočíte z útesa, uprostred pádu zmena na glider a plachtíte ďalej. Máte k dispozícií množstvo modifikátorov vyhovujúcich vášmu hernému štýlu - ninja, tank, snajper, rambo, John Wayne. Hra vám pred každým levelom dá nejaké doporučenia na minicona, ktoré by ste rozhodne mali mať vo výbave, ale vo finále je to iba na vás. Hernú taktiku je môžné zmeniť dosť zásadne aj v priebehu hry práve s využitím minicons /niečo ako nanosuit v Crysis/. Tri stupne obtiažnosti: recruit, veteran, commander. Stúpa výrazne počet /občas až záplava AI zlého železa/ a kvalita enemákov /aj množstvo ich hitpoints/ a randomizácia niektorých herných prvkov. Poďme konečne na prvý level.

Amazónska džungľa. Stojíte medzi skalami, stromy dokola, tráva po nohami, pod úrovňou okolitého terénu. Padne na vás hrozivý tieň prelietajúceho výsadkového plavidla. Asi enemáci. Mizne za hranou zvetralého pieskovca. Interkom. Ok, horským pešníkom sa valíte nahor. Mein karel gott. Pred vami sa rozpriestiera obrovská /semi/sandbox mapa, stromy a bujná vegetácia až ku horizontu, rieka, pereje, most, nejaká majská pyramída či čo to je v diaľke medzi stromami. Úžasný pohľad. Výsadok však pristál neďaleko vás a jemne hryzká blaster strelami. Ako budete postupovať - zdiaľky rozsekáte vznášadlo, či sa v podobe auta hurá štýlom vrhnete do bitky. Obídete to zboku, zozadu. Fantastický sandbox engine na 60 fps je vám plne k dispozicií. Sme pár minút od začiatku hry, takže sa nám ešte do oči tlačí tutorialové moudro. Interkom. Pohnite riťou - smer tá pyramída. Cestou, ktorú si sami k cieľu zvolíte, určite zo zvedavosti spadnete do rieky, vychutnávajte si masívne explózie, alfa efekty a báječný ragdoll /trosky, či celé "telá"/. Zberajte tie žiarivé gule čo ostávajú ležať na zemi. Energony. Hustá tráva čo nedoskakuje. Skoč a leť, viď video nižšie /od druhej minúty/.


dosť možno technicky najvyspelejšia hra na PS2ke

Ak mate radšej rovnako veľký ale viac vertikálny priestor, tak prosím. Kompletne vymodelovaný, obrovský ostrov so sopku v strede /jej vnútro je cieľ cesty/. Po ruke sú aj piesočnaté pláže, more s 3D vlnami, kamenné sochy z veľkonočného ostrova. Absolútne nelineárny postup. Snažil som sa hru prechcať. Odletel som z vyššej položenej skaly na štarte, ťahal sa asi pol kilometra pozdĺž kolmých skál a z posledných síl dopadol na breh mora z úplne opačného konca, len aby som zistil, že ti hajzlíci rátali aj s tým a inou pešiou cestičkou sa dostanem naspäť "na trasu". Dokonca som sa sa vrhol z navyššieho bodu ostrova do hĺbky, plachtil preč a čakal, kedy narazím na "neviditeľnú" barieru. Ani omylom. Ostrov sa plynulo zmenšoval, ja som pomaly strácal výšku, až som skydol do mora ďaleko, preďaleko od miesta skoku. Engine je proste fenomenálny.

Herné levely, teraz už môžem povedať, že ide vlastne o herné mapy : Amazon, Antarctica, Deep Amazon, Mid-Atlantic, Alaska, Starship, Pacific Islands, Cybertron /mini planétka !!/. K tomu bossovia až do veľkosti najväčšieho titána z SoTC /spoiler - ide o zmorfovanú lietadlovú loď/. Už len pár posledných viet o Transformeroch. Hra nie je príliš známa, ani príliš dlhá, má vlastne iba tri exteriérové lokácie/mapy - džungľa, ostrovy v pacifiku, prdel plná snehu. Cítiť menší budget, napriek tomu herne oveľa vyspelejšie ako Half Life 2 alebo Uncharted 1-3. Solídna jadrová hrateľnosť /minicons/, vysoká replayabilita, nelineárne akčné blbnutie v parádnej semisandbox grafike na jedinečných 60 fps však stojí za to, aby si to zaslúžilo 1080p/60 remaster, digitálne šírený po PSN. Dosť robotov, pozrime sa čím afektovane kontruje metrosexuál Drake.

--------------------------------------

Rovnako ako na začiatku Transformes: Armada aj v Uncharted 4 stojíme na malej plošinke medzi skalami s naznačenou cestou ďalšieho pochodu. Podobne sa po vyšplhaní na vyšší bod pred nami či pod nami rozprestiera úchvatná scenéria. A tu už všetka ďalšia podobnosť konči. Následuje iba hlúpučký tunel, ojedinelý kontakt s enemákom, vlastne 1 na 1 férovka /lol/, kryštalická nuda na 30 fps v smutných koridoch s nedostupnými tapetami hôr a pralesu na horizonte. Materia systém z Transformerov, vôbec celý "boják" a flexibilný systém ušitý na mieru náročného hráča sa na PS4ku, či do sprostých Naughty Dog hláv neprebojoval. Nám dnes má stačiť ako "inovácia" ten QTE úchop pre Drejkov bičík na vopred určených bodoch. PS2 je hardvér z roku 1999 so 40 /32+4+2+2/ megami pracovnej ram, anemické CPU, s GPU starej škole ala PSone, bez pixel shaderov. Dovolím si od PS4ky o celých 15 rokov neskôr s 8256 mega ram, s objektívne špičkovým a veľmi moderným GPU a slušným CPU žiadať trochu viac, než ponúka Uncharted 4 - od nášho v tejto chvíli najschopnejšieho dev tímu /Santa Monika je v rozklade/. Legitímna žiadosť, no povedzte !!