28. 12. 2010

Joffa Smifff

Jonathan "joffa" M. Smith. Komplikovaná osobnosť. Povinná daň za objektívne verifikovanú genialitu. Zmes introvertnosti, depresie a sociálnej fóbie. Grafik, hudobník a špičkový programátor zviazaný hlavne s ZX Spectrum platformou /niečo málo vytvoril aj pre Gameboy, Atari ST, Amigu, Megadrive a SNES/. Jeho prvá speccy šunka mala 16 KB RAM, neskôr upgradovaná na 48KB, a prvou väčšou hrou, ktorú dokázal v 17 rokoch predať bola psychedelická Pud Pud uvarená za pár hodín. Kúpil to a zároveň ho aj zamestnal gigant - Ocean Sofware. Nasledovali dlhé roky spolupráce. V hre nájdete aj podpis Joffa na jednom zo sprajtov, častá to vec v jeho projektoch. V Ping Pongu predstavil po prvý krát revolučnú techniku programovania zvuku s názvom plip plop pre 1 bitový zx beeper. Kvázi dvojkánalové audio /bicie a hlavný hlas/ na jednokanálovom šumáku. Dobové časáky z toho vtedy dosť šaleli.

Vlastnú hudbu pre Pud Pud však stvoril Martin Galway - dvorný skladateľ pre Ocean /skvelé beeper audio na plip plop engine v hre Cobra, všimnite si podpis zvukového mastra Joffu, jeho meno je napísané odzadu/. Počas jej písania mimochodom niekto vyhodil istič a celá Martinova práca sa rozplynula v digitálnom pekle, preto je tá skladba na jeho pomery nie až tak "dobrá". Viď aj jej znovu použitie v hre Arkanoid pre C64. Mimo Oceánu makal Joffa aj v nemenej známej fime Imagine a neskôr aj pre Special FX Software /tú založil spolu s Paul Finneganom/.

V tých časoch boli hry často one-man show zrealizované v šialene krátkych termínoch /kvalita a miera vyladenia hrateľnosti, herný obsah boli často na pochybnej úrovni/. Napríklad to musel mať hotové do 3 mesiacov, čas sa dokonca meral v týždňoch /konverzia Red Heat pre Atari ST/. Joffu nájdete podpísaného po speccy hrami /vo väčšine prípadov má na svedomí code-gfx-sfx/: Kong Strikes Back - Ocean, Hypersports - Imagine, Daley Thompson's Super Test - Ocean, Mikie - Imagine, Green Beret - Imagine, Cobra - Ocean, Terra Cresta - Imagine, Hysteria - Special FX/Software Projects, FireFly - Special FX/Ocean, Hyper Active - Sinclair User cover game, Batman The Caped Crusader - Special FX/Ocean. Odporúčam tento link s animovanými gifmi a krátkym pokecom ku jednotlivým kusom.

Nebol to však audio engine ani kreslenie sprajtíkov čo ho preslávilo. Kultový status získal vďaka 'Cobra-Scroll' kódu umožňujúcemu fantasticky plynulý skroling obrazu, dokonca vo farbe s množstvom sprajtov a čo je priam nemožné aj s niekoľkýmu úrovňami pohybu bežiacimi rôznymi rýchlosťami - tzv. paralaxný skroling simulujúci hĺbku obrazu. Názorné videá - Cobra /1986/, Green beret /1986/, a skvostná Hysteria /1987/. O spektre často hovoril, že aj keď je bez akejkoľvek podpory pre špeciálne grafické efekty a zvuk, bolo natoľko rýchle a nekonečne flexibilné /CPU/, že pri špičkovom programovaní zvládlo prakticky čokoľvek. Vždy mu však bolo ľúto šibeničných termínov pri tvorbe hier. Napríklad pri Cobre mal v pláne bohatšiu grafiku pozadia, asi ako v neskoršej Hystérii a ešte aj po roku 2000 sníval o verzii - Cobra : Director's cut.



jeho typický ZX grafický rukopis, z ktorého si občas robí srandu

Joffa bol do poslednej chvíľe pod nickom Frobush /prezývka ešte v detstve odvodená od supermana s plechovým hrncom na hlave/ veľmi aktívny na forách WOSu - World of Spectrum /posledný jeho komentár je datovaný 21-04-2010/. Bolo obzvlášť trýznivé na začiatku mája 2010 počuť o jeho hospitalizácii a o mesiac neskôr aj o úmrti. V posledných rokoch totiž stále v tichosti pracoval na novom projekte pre 8 bitové spectrum. Hra Saucer /pre-alfu vo fáze test demoštrátora je možné si "zahrať" po stiahnutí tohto súboru - Saucer v1.0 alebo tohto - Saucer v1.17/. Malo isť o omni-skrolujúcu /v ľubovoľnom smere/ akciu s pevnou pôdou pod nohami, streľba, chytanie predmetov, ich zhadzovanie, kolízna fyzika. Lietajúci tanier v hlavnej úlohe, možná transformácia na buginu. RIP.




1.2.1967 – 26.6.2010