29. 8. 2014

Nintendo - minulosť, prítomnosť, budúcnosť


Nintendo entertainment system /1983/ ako píšem v staršom článku je svojim historickým významom kolosálna 8 bitová mašina. Musím si tu aj trochu podpichnúť. Zároveň kolosálne ozrutná. Ako majiteľ hyper-elegantného gumáka "the slim" ZX Spectrum 48K /1982/ som na tu veľrybu len neveriaco pozeral. Samozrejme je v tom malý háčik. Každý si pod NES predstaví jej oveľa známejšiu americkú verziu, nie šíthlu japonskú a neuveríte ale aj kártridže mali američania raz také veľké. Ako lopata na sneh. Holt tam asi platí, že väčšie = lepšie. Viď obrázky nižšie. Ten najstarší čiernobiely Gameboy /1989/ tam tiež nie je náhodou. Už keď som o tom handhelde prvýkrát počul /internet nebol a nikto pochopiteľne gameboy nemal/, bral som to ako nejakú variáciu na ruskú tému Nu pagadi /1986+, "statický" display, kópia Game@Watch od nintenda/. Omyl - vážne išlo vlastne o prenosné Zx Spectrum a to od A do Z. Zákonite teraz musí padnúť otázka, či náhodou Gameboy nevie pokoriť výkonnostne aj samotný NES ? Stručná odpoveď je áno ! GB je rovnocenným partnerom NES, ak sa ten nachádza v stock stave bez dodatočných "turbo" čipov, ktoré tam občas firmy lepili do herného kártridžu.

NES /US a JP verzia/ - NES a ovládač - NES ovládač a "fat" Gameboy

Nechcem to tu utopiť v číslach ale NES malo motorola CPU na necelých 2Mhz, 2 kilobajty pracovnej ram na základnej doske /kártridž často vypomáhal až ďalšími 8 kilobajtami/ a rovnaké množstvo vram, zopár bajtov v bufferoch pre sprajty, CLUT a podobné srandy. Videoram bola tak maličká, že by sa tam nevošiel celý framebuffer /vram spektra chce napríklad aspoň 6 kilobajtov bez farieb !!/ takže sa to riešilo supermoderne skrze tiled-based systém /yep, ako dnešne najnovšie grafické DX11+ engines/. Obraz sa rozdelil na malé dlaždice a tie sa postupne súkali cez videosystém. Potom tu máme nejakých 64 sprajtov, maximálne 8 na raster riadok, štandardne rozlíšenie 256x240 pixelov, paleta asi 50 farieb, defaultne 25 naraz na ploche, 5 kanálové audio /jeden kanál mohol aj samplovať/. Herná 2D a 3D ukážka. Skvelé audio.

Gameboy dostal derivát Zilog na 4.2Mhz /napriek inej architektúre, nedá sa to priamo porovnať per megahertz, bol rýchlejší a ukázalo sa to hlavne v 3D hrách, heh/. Ramka 8+8 kilo, ďalšia na kártridži /až +32KB/. Rovnaké dlaždice ako na NES, ten ich však zvládol až 512, GB "iba" 384. Nešlo o nedostatok výkonu ale prispôsobenie sa dizajnu jeho LCD displaya /to najlacnejšie čo sa na trhu dalo zohnať/. Sociálne rozlíšenie160 × 144 pixelov, 4 odtiene šedej, výrazný ghosting. Gameboy sám utiahol aj viac, display však nie. Poďme ďalej - maximálne 40 sprajtov, ale až 10 na raster riadok. Oveľa lepšia práca s raster IRQ efektami ala amiga. Audio - technicky trochu horšie, 3 kanál plus šum a nejaké 4 bit sample sa tam však tiež dali vytlačiť. Herná 2D a 3D ukážka. Skvelé audio.

Ešte jedna kapitola ku týmto 8 bit šmejdom, aby bola totiž porážka NES dokonalá, prišiel na trh aj farebný Gameboy Color /1998/. Hotové monštrum, kopa ram 32+16+128KB, kopa farieb až takmer 60 naraz z palety 32K. Display s rovnakým rozlíšením ako GB /sorry/, len citeľne rýchlejší a farebný. Audio ostalo to isté, spätná kompatibilita, grafický systém však bol jasne posilnený a tie najvymakanejšie gamesy vyzerali skôr ako niečo z ranného 16 bitu. Dokopy všetkých tých malých krabičiek /GB, GB pocket, light, GBC/ predali takmer 120 miliónov. Predaje NES - 62M. GBC herná 2D, 3D ukážka.

--------------------------------------------

A rútime sa časom ďalej. Dvojica SNES /1990/ a GBA /2001/. SNES je výborná 16 bitová 2D konzola s vynikajúcou zvukovkou od SONY. GBA to však má na háku, jeho 32 bit ARM CPU na 16.8Mhz rozseká to 16 bitové 3.5Mhz v SNES na cucky, k tomu jasne lepšie GPU a viac rýchlejšej ram 32+96+256=384 kilo /SNES 128+64+64 =256KB/. Spätná kompatiblita s GB/GBC je na palube, takže aj druhé Zilog CPU v zálohe. Display si konečne trochu polepšil na rozlíšenie 240x160 pixelov. V skratke - GBA je v základnej podobe výkonnejšia ako SNES s SFX turbočipmi a 3D hry /homebrew 3D engine/ tam nie sú žiadnou vzácnosťou, akási alfa Psone 1. DOOM SNES /+SFX čip/ versus DOOM GBA. Pikantéria, viď na obrázku nižšie, špeciálna verzia GBA micro o veľkosti toho NES ovládača na začiatku článku. Predaje GBA 82M vs 50M SNES.

za zahratie DOOM vám stačí aj menší "objem" ako pôvodný NES ovládač - GBA micro

Ďalšie kolo patrí čistokrvným 3D konzolám N64 /1996/ a Gamecube /2001/. Presne medzi ne sa vmedzeril aj prvý, natívny 3D nintendo handheld NDs /2004/. Zámerom bolo výkonovo kompletne pokryť N64, čo sa bezozbytku a s veľkou rezervou podarilo a nehrať sa na majstra sveta, lebo vieme, že veľké hry pre konzoly na mini display proste nepatria, takže NDs priliš po krku graficky Gamecubu nešlo a ni nemohlo, jej HW je vskutku na svoju dobu vynimočne dobre vyladený, ostatne na ňom pracovalo aj dnes nebohé Factor 5, čo boli páni programátori. Bez ohľadu na to, ak bolo treba NDs, zo seba bez problémov vyklopilo "GTA hru" a dokonca údajne na 60 fps /!!/ a ani ten gamecube by sa príliš pri takomto framerejte nehanbil. Predaje N64 - 33M, Gamecube - 22M, NDs- takmer 155M. Opať jasná číselná prevaha handheldu nad konzolami, pozor na to.

A posledné trojica Wii /2006, handheld 3Ds /2011/ a Wii U /2012/ verne replikuje predchádzajúcu situáciu snáď iba s tým rozdielom, že obe konzoly prišli takmer o všetkých veľkých third parties a teda aj o klasické multiplat AAA hry. Stará klientela sa pomaličky roztráca a nová nepribúda. Vlastne to dospelo do štádia, keď práve handheld prevzal kontrolu nad nintendo biznisom a tých pár hier čo ešte nintendo ponúka či chystá zvláda bez straty kytička /Smash Bros, Mario 2D, 3D, Kart, Donkey/ - snáď až na tu budúcu Zeldu. Ako nám však ukázalo oveľa slabšie NDs - technicky kvalitná 60 fps sandbox hra bola preňho malina,
pre 3Ds platí to isté aspoň na tých 30fps v "non-3D, 2D" režime, však. Predaje Wii - 101M, 3Ds - 44M /ďalej aktívne v predaji/, Wii U - 7M /ďalej aktívne v predaji/.

--------------------------------------------

Nechajme už minulosť a súčasnosť na pokoji a povedzme si čo má asi nintendo za lubom v blízkej budúcnosti. Až na ojedinelý a šťastný úspech s Wii ich konzoly SNES /50M/, N64 /33M/, Gamecube /22M/ a Wii /zatiaľ 7M a asi to ten gamecube nepreskočí/ nedokázali prekonať prastarú NES, veď aj preto som jej doteraz v retro článkoch venoval toľko miesta. Naopak hanheldy nintendu "idú". Teda doteraz, časy sa zmenili. Gameboy rodina - skoro 120M, GBA - cez 80M, NDs - cez 150M, 3Ds - zatiaľ okolo 45M a zároveň zdvihnutý prostredník. V tomto okamihu vlastne 3Ds malo byť dávno za 60+M, predaje však naopak prudko padajú a 3Ds určite neprekoná NDs, rozhodne nie Gameboy a spol. a aj laťka nastavená GBA bude príliš vysoko.

A pretože Wii U karta nejde a mobility valcujú všetko v dohľade - Wii U je technicky opustená platforma, tak sa nintendo bude sústrediť práve na 3Ds /na trhu od roku 2011/. Čakajme nejakú šikovnú reedíciu /viď Gameboy pocket, GB light, GB color, GBA, GBA SP, GBA micro atď./. Nintendo je na tento refresh upadajúceho záujmu macher prechcaný. A ups, akurát som pozrel do chatboxu a Mito ma upozorňuje na prvé vystupy z Nintendo Direct a nie je to nič iné ako vylepšené 3Ds v dvoch veľkostných variantách. Väčšia, výkonnejšia /net, HTML5, hry, ktoré vám na starej 3Ds nepobežia !!/, kvalitnejšie 3D, micro SD, druhý analog stick, butónky vo farbách SNES ovládača /cítim tie vlny zúfal0ho a nanúteného sentimentu/, integrovaná NFC podpora /nintendo si veľa sľubuje od merchandize s amiibo figurkami/. Skutočne nový hárdver ale nečakám skôr ako na jeseň roku 2016. A po pravde, vidím to na niečo mobilne hybridné ako stacionárne pod vašou telkou. Tento priestor už bude vtedy kompletne obsadený 299 eurovou PS4, bundle s kamerou a dvoma hrami, respektíve Xbone. Naozaj to bude chcieť Pokemon MMO na novej nintendo platforme a to ako v teréne, tak aj doma pripojiteľne ku TV. Až sa mi veštecká guľa zahmlila.