7. 8. 2014

Chrono Trigger


Patrí do päťky najlepších JRPG všetkých čias. Nechronologicky, neabecedne : Final Fantasy 6 /PSone, pôvodne SNES/, Final Fantasy 7 /primárne PSone, neskôr PC/, Xenogears /iba PSone/, Grandia 1 /aj Psone, originálne Sega Saturn/ a konečne Chrono Trigger /SNES a Psone/. Trpkou skutočnosťou je fakt, že všetky tieto hry vyniesli starú Psone /33Mhz CPU, 2 mega systémovej ram/ na JRPG olymp, z ktorého ju doteraz nikto dole nezhodil a pravdepodobne ďalších minimálne päť rokov sa tiež žiadneho zázraku nedočkáme. O SNES JRPG hre Chrono Trigger /CHT/ bolo popísané more článkov, nič nové už nevymyslím, nemá zmysel si tu ani vylievať srdce aká skvelá jazda to bola a stále je. Najlepšie je pred prvým hraním nič nevedieť, kto aktívne hraje/hral tento žáner, dávam mu 100% garanciu, že v tomto prípade bude mimoriadne spokojný. Je však Chrono Trigger tým najlepším JRPG pod slnkom ?

Chrono Trigger - hlavná pätica hrdinov /aj ten žabák/

Produkciu CHT mal svojho času na svedomí tzv. Dream team zložený z piatich členov: Hironobu Sakaguchi /otec zakladateľ celej Final Fantasy série/, Akira Toriyama /foter ešte slávnejšej "fantasy" mangy-anime Dragonball, navyše grafik so svojským štýlom/, Nobuo Uematsu /super slávny herný skladateľ nielen pre FF hry/, Yūji Horii /autor Dragon Questu, v japonsku ešte známejšia JRPG sága ako FF/, Kazuhiko Aoki /ďalší Final Fantasy guru/. A za seba doplním aj mená ako Masato Kato /hlavný story script/, Yoshinori Kitase /spoluscenárista, známy aj vďaka FF7ke/, Tetsuya Nomura /grafik, dnes šéfuje vývoju FF13 versus alias FF15/, Yasunori Mitsuda /!!/ - tie vykričníky sú tam preto, lebo 90% hlavných hudieb pre CHT má na svedomí práve on a ich kvalita je vskutku legendárna /uhnal si však chlapec vredy z prepracovania a zvyšných 9% dokončil Nobuo Uematsu, 1% aj Noriko Matsueda - Boss battle music 1/.

"Mitsuda slept in his studio several nights, and attributed certain songs .. such as the game's ending theme, To Far Away Times .. to inspiring dreams." - outro a credits hudba, slzy vám budú padať ako hrachy

Pri tvorbe CHT sa teda stretli tie najťažšie kalibre v JRPG branži a dali vznik neprekonateľne dobrej hre /ideovo, atmosférou najbližšie podobná je práve Grandia 1/. Subjektívne dôvody bokom - štýl grafiky, bojový systém - niekto napríklad bude prisahať na FF8 alebo FF12, audio, postavy, dej, scenár, atmosféra, dramatizácia - to všetko sa dá napadnúť, donekonečna o tom tliachať a polemizovať. CHT však rozhodne nemá ani v jednom tom bode čo i len náznak slabiny, sú tu však objektívne dôvody, čo ho delia od vyššie spomenutej Top 5 JRPG konkurencie. Vlastne jedna päta achillova by sa v CHT našla. Hra je to relatívne krátka, niečo okolo 25-30 hodín. Pri Xenogears, FF6, FF7, Grandia 1 bez väčších problémov "natočíte" aj raz toľko, keď mašírujete hlavnou príbehou kampaňou. Ako je to teda vlastne ?

Existuje množstvo spôsobov ako umelým spôsobom natiahnúť dĺžku hry. Nanútený, opakovaný level grinding, náhodné "dropy" na ktoré je navyše viazaný ďalší postup v hre, zabi 30 červených trollov alebo chyť 50 modrých motýľov, nezmyselne naťahované sub-boss súboje, bossák konečne zhebne, objaví sa niečo podobné, v inej farbe s trikrát takým počtom hitpoints, neuveriteľné dlhé a početné enginovky/CG animačky. Nekonečné loadingy, zlé umiestnené alebo úplne absentujúce save pointy /v sandbox DQ VIII s obrovskou worldmapou sa sejvuje v celej hre iba na jednom mieste - v kostole, ups/ a následný reload z kilometer vzdialenej vesnice, kým dohopkáte na pôvodné miesto, máme tu zrazu nový deň.

Ako vám nabehnú aspoň 4 hodiny "k dobru" v FF7 ? Počas hry sa pri bežnom prechádzaní pretlčiete cez cirka 700 súbojov /nepísal som si čiarky na papier, v hre je jedno NPC čo to robí za vás/. Každý súboj má na PSone svoju vlastnú 3D bojovú obrazovku, prechod do nej /nahrávanie/ je maskovaný farebným vírom a fly-by kamerou. Trvá asi 9-12 sekúnd, kým sa objaví aktívne okienko a začnete to konečne ovládať. Dve celé hodiny strávite len pri loadingoch súbojov, ďalšie dve pri poletovaní dynamickej kamery počas boja /FF experti ju prepínajú na stacionárnu/ alebo pri často neuveriteľne dlhých animačkách silnejších kúziel, limit útokov či epických summonov. Predstavte si, že to posledné video uvidíte v jednom ťažkom boji 4 a viac krát v rade za sebou bez prerušenia. FF7 je fantastická hra ale aspoň pol hodiny tam furt v jednom bode trávim poplašeným lietaním po worldmape bez navigácie a hľadaním jedného z hlavných bossov, ani nespomínam veľký chocobo quest /naštastie nepovinný/, na ktorého konci stojí najsilnejší summon hry, presne ten vo videu vyššie. Chrono Trigger tieto technické problémy, či chyby dizajnu nemá, nerieši.

Expertom na naťahovanie času je Xenogears. Famózne enginovky, dlhé, strhujúce /sledujte od šiestej minúty/, nekonečný prúd, celé hodiny a čo tie nekonečne kecy. Prisahám, že minimálne tretinu hry, len tak pasívne čumíte na obrazovku. Xenogears je však napriek tomu fantastická hra /to nie je ozvena/. Chrono Trigger je v tomto ohľade opäť dokonalý, tempo-pacing je kvantovo akurátny, žiadne hluché miesta, zabudnite na 15 minutové animačkové masturbácie /stači jeden sprite, vhodné pozadie a už púšťate sople ako malá cholka/, je super rýchly /hra je na kártridži, takže menu, bojové obrazovky, samotný boj - všetko sviští/, kompaktnosť a neuveríte ale hlavný hrdina v CHT počas celej hry nepovie ani pol slova a to ani v textovej forme !!! Napriek tomu si poplačete, budete vzdychať, vyvalene čumieť a keď vám to nepoviem, ani si neuvedomíte, že hlavný hrdina mlčí ako hrob. Ako to urobili ? Hrajte a uvidíte. Technická poznámka - hudbu pre Xenogears spáchal opäť Yasunori Mitsuda a je snáď ešte lepšie ako v CHT /impossibru !!/ a robí tam dobrú polovicu hry, tá druhá sú tie enginovky, heh.

"If history is to change, let it change. If the world is to be destroyed, so be it. If my fate is to die, I must simply laugh ! " - Magus /CHT/, niečo ako Sephiroth z FF7

Balanc a obtiažnosť. V prípade CHT je všetko v dokonalej rovnováhe, tešíte sa na každý boj, je to lahôdka, hra po vás nechce nasilu "vyšší level" ale máte rozumne použiť práve to, čo máte akurát "na sklade". Pozrime sa na FF7ku. Aj keď všetci máme veľmi radi jej materia systém, neverili by ste aké problémy robí aj vysokoškolsky vzdelaným, em, budúcim lekárom, overené na jednom testovacom subjekte. Strávil som hodiny vysvetľovaním /manažment inventára a matérií, ich najlepšie kombinácie atď./ ako tá vec funguje, napriek tomu som ho našiel neskôr beznádejne zaseknutého na hneď druhom ľahkom "elevator" sub-bossovi. Nič nepochopil. A aj keby mu to došlo, tak po dvoch - troch prejdeniach FF7 zistí aký odflaknutý je tam balanc bojov čim hlbšie do hry prenikáte /experti vedia - meč >> mágia, enemy skills >> matérie, double-quad cut rules uber alles, srať na summony, srať na manu, relevantné obludky nedržia krok s mojím levelom, singel attack 9999 limit, 7777 mega mód na počkanie atď. atď/. Ale pri prvom prechádzaní si to snáď nevšimnete, duševne mdlá hráčska väčšina ani pri tom druhom.

Xenogears má pre zmenu takmer dysfunkčný bojový systém od A po Z a prepínanie na gearov som "nepochopil" dodnes. Hru som aj tak prešiel. Mnohokrát. A k fake obtiažnosti /+ ďalšie skryté naťahovanie herného času/ snáď len toľko, že až sa budete šplhať hore "vežou" Babel Tower, nepreklínajte moje meno. Ja som to hral na PSone emulatóre s quick save funkciou, až tak ma to teda nebolelo, ľutujem však hráčov na originálnej konzole. Tiež záverečný super dungeon, prosím netočte tak zbesilo tou kamerou, buďte trpezlivý alebo hrajte rovno CHT.

SNES intro, celá tá nadhera sa vopchala na 4 megový kartridž .. animovaná PSone alternatíva

Ak teda všetky vyššie uvedené chybičky zo svojich hier vynecháte a maximálne pozorne dáte ten zvyšok dokopy v čo najvyššej kvalite - dostane číry diamant. Absolútne harmonickú hru. Chrono Trigger a aspoň 25 hodín bezchybnej zábavy. Žiadne "nervy", frustrácia, rituálne ničenie joypadu. Ak vás teda nepopletie jej základný herný koncept, ktorým nie je nič iné ako Back to the future putovanie časom /do budúcnosti aj minulosti/, kauzálne vzťahy, paralelné reality, ehm časové paradoxy. Nie, iba vás straším, nie nadarmo je ta hra geniálna, všetko je veľmi prehľadné a pekne do seba zapadá. Odpoveď na otázku, ktorú z vydaných verzií vlastne hrať - SNES /originálne audio a grafika, všetko je bleskovo rýchle/, Psone /oveľa pomalšie, pridané nejaké extra kreslené animačky, asi 14 minút/, NDs /rýchlosť SNESu plus tie animácie z Psone, trošku menšie rozlíšenie obrazu - 256x192, CHT na SNESe beží v 256x224/, iOS /bežné problémy s ovladaním, eventuálne časovaním pohybov/. Vyberte si, okamžite však môžete začať hrať SNES verziu - PC emulátor, romka. Od začiatku som inak plánoval vám o hre samotnej povedať čo najmenej, v čase internetu /youtube/ je už nemožné udržať to čaro "prvého kontaktu", tabula rasa, bez hlavy plnej obrázkov a spoiler YT videa, či hudby. Ja som pri prvom hraní CHT vyzeral takto od prvej minúty, v polčase, na samom konci.