26. 7. 2014

Ľavou rukou pravé ucho


Moja stará celé roky so znechutením sledovala hrôzu a des, ktorú som šíril v PC MP hre BF 2142. Dlho však na monitor pozerať nevydržala, mala silné závrate a pocit dezorientácie na zgrcanie. Niet divu - hral som to to extrémne dynamickým spôsobom, kontrolujem čo najväčší priestor okolo seba. Zamieravač stále v pohybe. Navrhol som jej teda, že bude iste lepšie, keď z pozície pasívnej OSN pozorovateľky, presadne za "volant". Aj sme to urobili a ja som dostal ten najhorší záchvat kinetózy v živote. Kamera čumela buď kolmo pod nohy alebo v opačnom smerom ku hviezdam a celé sa to točilo dokola rýchlosťou uragánu, nebola schopná ani na päť sekúnd čumieť pred seba. Long story short. Ja používam "obrátené" tzv. letecké ovládanie osi Y, moja žena zas to "normálne". Ups.


Moja orientácia /ovládač, vy prasce/ bola jasná asi tri týždne pred vianocami, na ktorých sme mali dostať 8-bitové Zx Spectrum. Gumáka sme teda našli skôr, tiež pribalený joystick a manuál ku hre Flight Simulation a Fighter Pilot. Predstava leteckej 3D simulácie v našej detskej izbe - niečo takmer neuveriteľné. Do štedrého dňa však bolo ďaleko, takže som aspoň pchal do hlavy základnú terminológiu, režimy vzletu alebo finesy ILS pristávania. No a práve tam sa písalo polopate, ako máte pohnúť kniplom, keď ste pod alebo nad navádzacím radarovým lúčom. Prvýkrát som v  hernej praxi narazil na mne dobre známy pojem "letecké" ovládanie. Lietadlo stúpa hore, keď knipel pritiahnete ku sebe  - v skutočnosti ide o pohyb smerom "dole" a klesá, keď ho dáte od seba /teda "hore"/. Na prvý pohľad nelogické a úplne bláznivo zmätočné, navyše pri polohe lietadla dolu hlavou /výkrut, loping/, sa letecké ovládanie prechodne zmení na "normálne" /keď chcete stúpať a omylom vtedy pritiahnete, idete k zemi !!/. Snáď ste to pochopili, keď nie, používajte iba civilné linky ako platiaci pasažier.

S neskorším príchodom 3D FPS hier /technicky ste lietadlo v priestore/ a štandardného myšoidného mouse-looku sa hráči rozdelili do dvoch skupín. Ako vidíte ja som v tej obrátenej /prehrávame v každej ankete, mimo leteckých simulátorov/ a moja žena v tej "normálnej". Osobne nie som schopný ovládať FPS hru, simulátor bez inverzie osi Y. Čo však s osou X ? Poviete si čo by bolo - nič ! Vľavo je vždy vľavo a naopak. Nuž ani nie, ak spolu bojuje ovládanie pohybu a postavy a kamery v TPS hre /third person shooter/. Na svojho herného avatara/vehikel sa pozeráte spoza neho v celej jeho kráse. Váš panduľák/tank teda stojí na mieste a vy sa chcete "kamerou" juknúť doprava - ktorým smerom pohnete analog páčkou ? Ja do pravej /ako keby som hral FPS strieľačk/, mnoho TPS hier to však má defaultne doľava, ako keby bola kamera za postavou na dlhej tyči, na ktorú zatlačíte. Akčná TPS adventúra Beyond Good & Evil na nás, deviantov pošahaných, v tomto bode srdečne kašle.

márny boj s BG&E kamerou

Super inverzia. Hra má dovoliť individuálne nastavenie pre os  X aj Y !! Napríklad obrátené Y, normálne X. BG@E však mení simultánne obe smery naraz /ak invertujem Y, prehodí mi aj X a ja som v riti/, na čo sa znieslo more kritiky, ide o nepochopiteľný lapsus /Ubi na tento problém nijako nereagovalo ani pri ďalších reedíciach hry/. Sám som na spektre naťukal more minihier /listingy z časákov alebo vlastné malé veci/ a custom ovládanie bol rutinérsky základ, služba pre zákazníka. Technická. Ak chcete vidieť ako sa to robí správne, zožente si TPS shooter Dirge of Cerberus pre PS2 /FF7 univerzum/. V podmenu nastavenia ovládania budete ohromený, je to tam doslova ako v nejakej natívnej PC hre. Voliteľne kombinácia myš + klávesnica /!!/, osobitné nastavenie osi X a Y na páčkach páčky, citlivosť, akcelerácia, filtrovanie, butónky a navyše ide o fakt dobrú aj keď low budget hru. Double win.