10. 7. 2014

Playstation Next


Vývoj ďalšej generácie konzol za začína prvým dňom predaja tej aktuálnej. Dobre známy fakt. Vlastne dokonca ešte skôr a už počas projektovania takej PSone ste mohli snívať, čo za super stroj by ste mohli zostrojiť ak .. hypotetické niečo. Nevadí, nabudúce to bude lepšie, rýchlejšie, úplne vymakané. Táto jednoduchá logika celkom dobre a dopredu čitateľne fungovala od legendárnej PS1 po súčasnú PS4. Podoba ďalšej SONY konzoly a budúci víťazný dizajn taktiky boja /viď krčovité prostné, ktoré cvičí nintendo/ je však ako prdel negra v neosvetlenom tuneli za bezmesačnej noci. Následuje malá retrospektíva a vzápätí pohľad do možnej budúcnosti.
 
"It was viewed extremely negatively by a large part of the corporation. My then boss said I was an idiot, as it was a toy. The other great quote was that this will never be a serious part of Sony's business" - zelenáč Andrew House a prácach na tajnom projekte PSX alias PS1

PS1 /1994/ - jednoduchá a výkonná, výborný balanc bez kardinálnej slabiny, nízka cena. CD mechanika /audio, obmedzene mpeg video/. Pochopiteľne žiadna online komponenta alebo integrovaný HDD, vlastné in-house GPU, generické MIPS CPU s pridaným custom GTE /akcelerované HW transformácie a nasvietenie/, ktorý predbiehal PC možnosti o celé veky /do príchodu Geforce 256 v 1999/. Dokumentácia/SDK ku mašine bola chabá, na všetko si musíte prísť sami, našťastie konzola mala komplexnosť dnešnej pračky od Calexu.

PS2 /2000/ - komplikovaná a výkonná, primeraná cena, značne nároky na kóderske zručnosti programátorov /plus čas a teda prachy/. DVD mechanika /video !!/. Veľmi limitovaný online, voliteľný HDD, ani jedno nebolo defaultne zabudované do konzoly. Dokúpte si. Vlastné SONY GPU /rasterizačné monštrum/, generické CPU s custom vektor jednotkami /DX9 programovateľnosť vertex operácií v čase, keď tu bola ešte len DX7/. Dokumentácia príšerná, výsledky sa však nakoniec dostavili.

PS3 /2006/ - komplikovaná a "výkonná", vysoká cena, dolovanie výkonu bolo značne prácne, proste druhá PS2, ale nie až tak tragicky. BD mechanika /true HD aduio, fHD video/. Zabudované online a HDD schopnosti, rozvoj online infraštruktúry. Vlastné silne custom CPU /CELL a prekurzor ku dnešnému AMD APU, HSA, GPGPU/ a poslabšie, generické GPU /po prvýkrát nie kompletne z vlastnej dielne/. Dokumentácia nedostatočná, ale zlepšilo sa to skôr ako pri PS1, PS2.

PS4 /2013/ - jednoduchá a výkonná, excelentný balanc, nízka cena /po zohľadnení inflácie najlacnejšia kedy vyrobená sony konzola/, dokonalá reinkarnácia PSone. BD mechanika /netlix, heh/. Online, HDD je samozrejmosťou, kvalita online infrašktúry je veľmi dôležitá /plne digitálna distribúcia hier, PSN+, PSN now, PSV remote play/ a neustále vo vývoji. Generické CPU+GPU /AMD APU/ s custom úpravami, po prvýkrat je celý hardvér outsourcovaný. Dokumentácia sa hodnotí ako fantastická a predbieha v "zrelosti" aj MS konkurenciu, tu čo "vynašla" WinOS a DirectX.

PS5 - prichod povedzme o 6 rokov, jeseň 2019 a veľký otáznik. Celú koncepciu by už malo SONY v hrubých konceptových rysoch plánovať práve teraz. Málokto však tuší ako sa tento biznis bude vyvíjať /nielen s ohľadom na potreby konzumenta, viď aj dosahy "banálneho" rozhodnutia MS pri XO vsadiť na DDR3 a nie GDDR5 ram/ v najbližších rokoch. Ak tam chcete narvať iba to najvýkonnejšie AMD APU plus 32 giga ram čo vtedy bude za facku na trhu - tak zadržte !!

Tablety >>> PC, mobility >>> svet. Dedikovaný handheld je technicky mŕtvy, PSV bolo opakovane a oficiálne zo strany SONY pochované, bez práva na exhumáciu. Nintendo utrpelo devastujúci prepad predajov 3Ds oproti NDs. XO sa nepresadzuje ani pri rovnakej cene ako PS4. Tlačí sa tu streaming veľkých hier hier ala COD, GTA, Uncharted na neherné zariadenia /SONY Bravia TV/ a Virtuálna realita /podľa mňa niche segment, vlastná platforma/ opäť klope na dvere.

Ešte raz si prečítajte ten výrok Andyho Housa v úvode článku, preleštite vlhké gule a povedzte mi ako si  predstavujete Playstation 5 teraz, keď neviete, čo bude IN /komerčne úspešné trendy, prekvapujúce zvraty/ o tých šesť rokov. Bude to virtuálna Playstation, teda PS aplikácia streamujúca obsah na každú obrazovku v dosahu a PS5 teda bude maximálne jeden slabomyseľný terminál a jeden pár dualshockov za 129 euro s voucherom na prvých 50 hodín hrania zadarmo ? Bude to klasická, jednoduchá, super špecializovaná, dedikovaná konzola ? Avšak s akým výkonom a v akej cene, vydelíte snaď časť budgetu na pribalenú VR prilbu ? Nahradí VR, ako samostatná platforma, dnes odpísaný SONY handheld ?

"The future of Sony's PS4 is centered around three key tenets: PlayStation Now, wearable lifestyle and fitness devices, and the exploration of virtual reality." - Andrew House, inak šéf hernej SONY divízie

Logická a pragmatická konštrukcia. Budúcnosť SONY gamebizu závisí o veľkosti cielovej klientely. Náklady na všetko /nielen vývoj AAA hier/ rastú raketovo do nebies. Streaming /malá podmnožina funkcií online infraštruktúry/ znamená investície do veľkých datacentier. Tie bežia na "PC x86/DX HW", rovnako ako PS4 a hádam, že sa tejto architektúry bude SONY držať aj naďalej, teda super AMD APU s vyriešenými technickými problémami - rutinérsky používané a supervýkonné HSA /heterogénne kontextové prepínanie v kóde medzi CPU a GPU/, ďaleko lepšie GPGPU, asynchrónne ACE, neuveriteľné výkonné TSV pamäte /trans silicon vias/ pamäte vysoko nad 500-1000 giga/sec. Všetko na 14 nm technológii. Malé, lacné, cool. V skutočnosti však pôjde o to, či ma Andy pravdu s tymi troma piliermi, na ktorých ma stáť herná SONY divízia. Nemáme prachy, nemáme nič, bez ohľadu na vyzrelosť hárdveru, novej grafickej paradigmy /koniec polygónov, smrť rasterizácie/.

Nuž a podľa mňa, skepticky a nezaujate: streaming hier - ekonomicky zhruba OK, VR - iba na slanú vodu, wearable/fitness - nope, tam sa už chystá úplne každý od apple po nintendo. Dobre sledujte dnešnú PS4, objektívne je ten HW pre herného vývojára ako 37 panien v nebi  pre samovražedného mudžahedína bez hlavy, jaksi taxi však každému vyschlo v kapsách a rok 2014 pre PS4ku je zo strany SONY exkluzivít až jeden Infamous a druhý Driveclub - čo vlastne nie je nič iné ako dráčik Spyro /psone/ a Lotus esprit /ten pre amigu s dynamickým počasim, denným cyklom a splitscreenom, eh/.