30. 9. 2013

Valve Corporation predtým Valve Software, bežne známejšia ako Valve


Chystá niečo škaredé a čo presne sa vám pokusím vysvetliť čiste logickým postupom. Naprv terminus technicus - naivný prístup. Musíme začať od podlahy. Nejde ani tak o skutočnú naivitu ale legitímny a všeobecne používaný postup "na nečisto" ku prvotnému riešeniu problému /bežný aj pri programovaní/. My si však ako príklad zoberieme grinpisákov, ktorý chcú zabraniť topeniu grónskeho ľadovca. Zoberú teda pod pazuchu pol kilometra štvorcového špeciálnej tkaniny, ktorá skvele odráža svetlo a teda aj teplo, rozhodia to po ľade a a merania ukážu, že sa to pod tou látkou topí naozaj oveľa menej. Avšak - problémy. Zafúkava nám to nový sneh, obtiažna údržba, výroba tohto materiálu sama o sebe zvyšuje ekologickú záťaž /produkcia škodlivých plynov atď./ a transport potrebného množstva látky, na pokrytie celého grónska, lietadlami spáli viac kyslíka a vyrobí viac exhalátov ako rok po oblohe lietajúca raketa zo Star Treku. Tento experiment je teda kravina, urobme to znovu, inak a lepšie. SteamOS, steam machines, steam controller my pripadajú presne takto "naivne", len v pôvodnom význame tohto slova.

Prečo to teda Valve vlastné skúša ? Odpoveď je triviálna. Nepochybne vyčerpali potenciál svojho rastu na PC platforme. Herné PC je skutočne hnilá mŕtvola tak ako to roky tvrdím. Nebudem vás tu trápiť teóriou obchodu a mikroekonomikou ale alfou a omegou správneho podnikania je nakoniec vždy - udržateľný rast. Firmy s týmto bojujú už od nepamäti. "Red" a "blue" ocean stratégia. Klasickým príkladom je Wee. V mori červenej /bežné konzoly/, kde sa už nedalo pohnúť, si vytvorilo modrý záliv /pomocou Weemote ovládača/, kde bez prítomnosti akejkoľvek konkurencie prudko expandovali a zarobili štrašný majland. Povedal som však, že dôležitejšie ako krátkodobý zisk, je dlhodobý udržateľný rast. Ten už nintendo nedokázalo zabezpečiť a možno to celé skončí ich krachom. Valve sa naivne snaží o niečo podobné ako naše nintendo. Trochu tej modrej. Zdanlivo.


Po pravde však ide o krvavo červený pokus vytvoriť internetovú DRM PC konzolu a na to naviazané ďalšie ich produkty a služby. Najprv však, než ich rozsekám na sračky, čo je vlastne Steam ? Je to prachobyčajný internetový obchod s hrami vedený jednou sebastrednou a obéznou kreatúrou - nič viac /pozn. moja stará sa ma teraz pýta, že či to foto vyššie je Harry Potrat po opakovanej kalorickej bombe/. Steam a Valve majú kopu pomýlených fanúšikov v puberte, ktorý hľadajú vzor, čo nenašli v Dallas Korbenovi, otcovi alebo staršom bratovi. Zhliadli sa v super obéznej svini menom Gabe Newell, ktorej pritom ide iba o jej vlastné blaho. Gaben sa skutočne nesnaží zrevolucionizovať PC platformu /je mu ukradnutá/, dokonca prestal robiť vlastné veľké hry, čo bola primárna náplň práce firmy Valve, on iba sústredene optimalizuje tok peňazí - svojím smerom. CS, TF, L4D, DOTA, Portal sú všetko amatérske herné módy vydané pod ich značkou na Source engine. Tvorba veľkých AAA hier je veľmi drahá, prácna, riziková a o to už Gabe nemá zájem.
"Najlepším spôsobom, ak chcete skutočne zarobiť milióny, je založiť si vlastné náboženstvo."- L. Ron Hubbard
Gabe chce centralizovať /hrabať pre seba/ distribúciu čo najväčšieho množstva hier pod svojou službou Steam. Diktovať podmienky, vyberať bakšiš. EA preto kontruje vlastnou alternatívou Origin a takí francúzi dokonca na vládnej úrovni zaviedli pár centovú daň z hier s cieľom vybudovať národnú francúzsku paralelnú štruktúru pre digitálnu distribúciu softvéru práve v štýle Steam /len nie tak zkurvene nenažratú/. Vidia, že gamebiz sa nezadržateľne dostáva na úroveň filmu a nechcú stáť bokom. A Valve je malé, suché hovno oproti parlamentnému, parnému valcu. Dosť tutorialovej omáčky, k veci.

Steam OS - nikdy som nemal dual OS boot mašinu a ani ju dúfam mať nebudem, a so mnou asi 99% bežných uživateľov. To by bol ešte ten relatívne menší aj keď podstatný problém /šírenie, penetrácie nového OS, súperenie s MS a WinOS, ups/. SteamOS má Linuxové jadro. Steam Store má asi 12 AAA hier prekompilovaných do Linuxu, možno iba osem. Mierne sa usmievam pri predstave, že počnúc zajtrajškom budú mať všetky hry Linux verzie, aby ten Steam OS mal vôbec nejaký zmysel. Neprekonateľná dualita. Valve si skutočne naivne myslí, že PC  tu ostane iba v "kancelárskej rovine" zatvorené v tmavej a studenej špajze. Útulná obývačka bude patriť Steam machinám so Steam OS a steam controlerom, so steam gadgetami, ktoré vám možno aj láskavo umožnia streaming hnusných hier pod WinOS do bezva Steam "konzoly" ale iba s pomocou nejakého steam "chromecast" zariadenia.

Steam machines, síce ešte nevieme čo presne to bude ale niečo nás asi napadne. Hardvér na ktorom buď beží "nejaký" soft, alebo ktorý nám sprostredkuje aby na ten soft z Steam store aj na non-Steam mašine bežal. Podobných zariadení už dnes máme na trhu stovky /no-name herné PC, android mobily, tablety, PSV TV, smart TV addon dongle flashky/, ale valve z nich nemá žiadne dividendy, tož si vymyslíme vlastnú značkovú značku. Steam ovládač bez analogových páčok /gamepad-joypad sa do dnešnej špičkovej podoby ala Dualshock 4 vyvíjal viac ako 30 rokov, Gaben vytiahol zo zadku niečo lepšie za tri dni/. Štandardný xcrap joypad je v WinOS prostredi, technicky vo všetkých hrách, podporovaný úplne automaticky. Dokonca Dualshock 4 by mal fungovať v rovnakom prostredí, natívne a hladko. Valve však opäť nemá ani z jedného čo i len pol koruny zisku, takže tu máme steam ovládač s nezmyselnými haptickými touch ploškami. Považujem ho za ukažkový gimmick bazmek. Dobrý akurát na naplnenie peňaženky Gabena.

Dam vám preto lepší návrh. Zabudnite na celé toto Steam/Valve divadlo. Gaben je obchodník s dažďom, ponúka iba mačacie zlato. Našťastie tu máme iné zariadenie v cene 499 USD /PS4+PSV TV/ s PSN store a PSN+ /čo je obdoba steam akcií a výpredaja hier/, jednotný SONY ekosystém, more streamovacích funkcií. Iste aj záruku toho, že to bude všetko fungovať hoc aj o 10 rokov a nejde iba o naivný experiment vyžratého prasaťa. A dokonca vám SONY naprogramuje stovky vlastných hier, čo už Valve dávno nerobí /plus istota, že nebudete musieť čakať na GTA5 pol rok a na RDR celú večnosť/. Ak vám to nestačí, tak tu máme Media Molecule a ich PS4 projekt /hádame, že skutočne revolučný /- univerzálny engine/hru, s pokročilým editorom, intuitívnym 3D modelerom pre objekty, krajinku, hráčom ovládané programovateľné "visual basic" scripty, vlastná hudba /alebo skrze shareovanie si to všetko stiahnete od skúsenejších, lepších/ - to všetko pre tvorbu aj vlastných hier, scénok, doma na kolene, bez toho, aby ste vedeli naprogramovať čo i len riadok v C#. Steam "all" vidím ako ďalšiu obeť videoherného crashu 2013 /na smetisku spolu s Wee Uu, Ouya a ďalšími/, Gaben dostanete takú facku, až z toho stratí 85% svojej hmotnosti a dostane vedľajšiu úlohu vo filmovom pokračovaní Twilight série.