24/04/13

Mizzurna Falls


Stojím si stále za tým, že PSone /aktívne podporovaná najmä v rokoch 1994 až 1999/ nám toho mohla ukázať ešte oveľa viac a že aspoň 7 ročný cyklus konzol je lepší ako ten 5 ročný a následne hurá na nové, výkonnejšie mašiny. Herný rok 1998 bol pre konzoly ako PSone, Sega Saturn alebo N64 neuveriteľne bohatý na dodnes nezabudnuteľné herné pecky - Panzer Dragoon Saga, Ocarina of Time, Resident Evil 2, Parasite Eve, Tekken 3, Metal Gear Solid, MediEvil, Tenchu: Stealth Assassins, Dead or Alive, Gran Turismo, Final Fantasy Tactics, Spyro the Dragon. Hra o ktorej však budem hovoriť svojou komplexnosťou a progresívnym technickým spracovaním ďaleko predbehla to, čo by ste si mysleli, že Psone dokáže. Bol to skutočný next gen projekt na prvý pohľad skôr vhodnejši pre nastupujúcu SEGA Dreamcast alebo SONY Playstation 2. Human Entertainment a ich PSone hra Mizzurna Falls /video, prvých 10 minút hry/, ktorá nie náhodou prišla do predaja 23.12.1998.

Skoro ráno v prvý sviatok vianočný je lesoch obklopujúcich maličké mestečko Mizzurna Falls v podhorí Rocky Mountains /Colorado/ nájdené na smrť dobité telo mladej Kathy Flannery. Pokryté krvou a so stopami podobnými útoku medveďa. Ani nie o hodinu neskôr je na naliehanie Sarah Rowland vyhlásené  pátranie po jej dcére Emma Lowland, spolužiačka teraz už nebohej Kathy. Polícia rozbehne dve nezávislé vyšetrovania, aj keď má podozrenie, že obidva prípady navzájom súvisia. V pozadí totiž už dlhšiu dobu rieši iné problémy - sektu, ktorej cieľom je rituálna cesta do Krajiny Mŕtvych a šírenie novej syntetickej drogy EPOC. V hre ovládate 18 ročného Matthew Williamsa. Blízky priateľ Emmy Lowland, okolnosťami donútený amatérsky "detektív", ktorý sa bude snažiť prísť na to, čo sa to do psej matere v tomto meste vlastne deje.


Popis hry samotnej musím začať technickou stránkou. Je to lahôdka. Svoju postavu sledujete z pohľadu tretej osoby a k dispozií máte celú sandbox mapu mesta a blízkeho okolia. Denný a nočný cyklus, reálne bežiaci čas s vplyvom na život v meste a jej AI NPC. Obchody teda majú svoje otváracie hodiny, do nemocnice sa na návštevu o tretej ráno len tak ľahko nedostanete. NPC konajú svoju dennú rutinu, chodia do práce a z práce domov. Grafická stránka je proste bezvadná, detailná, so západom slnka a rozsvecovaním svetiel na domoch a autách. Jedného malého volkswagen chrobáka vlastníte aj vy, takže nie je nutné sa všade trepať po vlastných a občerstvíte si aj základy veslovania. Do chaty na druhej strane jazera sa inak nedostanete. A musíte aj jesť a späť, vaše auto zas potrebuje natankovať. Pozor na funkčné semafóry, ktoré sa hompáľajú na natiahnutom oceľovom lane, ako je v amerike dobrým, zvykom. Hra je skutočne nádherne detailná a autentická.


Herne ide o predchodcu dobre známeho Shenmue alebo ešte lepšie Deadly Premonition, ktorý sa teraz v režisérskom zostrihu valí na PS3ku. Mizzurna Falls ako pravá oldschool hardcore záležitosť teda beží v reálnom čase a to so všetkými dôsledkami. Ak teda v určenej dobe /niekoľko dní/  nezistíte čo a ako sa vlastne má, tak sa stane niečo zlé a dostanete bad ending. Jeden takýto herný deň máte detailne opísaný v tomto odkaze aj s názornou grafikou. Vy ste prvý "podozrivý", pretože ste bol priateľom nezvestnej a jej fotku máte na nočnom stolíku pri posteli. Takže poďme pekne na policajnú stanice. Výsluch. Následne rozbiehate vlastné paralelné vyšetrovanie.

z áut zaparkovaných pred kostolom má každé svojho konkrétneho majiteľa, ktorý na ňom aj na konci omše odíde !!

Sandbox mapa, detektívna práca, mini RPG elementy, akčné vsuvky /bitka v krčme/, Twin Peaks atmosféra, no čo by ste ešte chceli. Hra sa s vami maznať nebude ako so už spomenul. Je citlivá na to, aby ste boli na dôležitých miestach v správnom čase /a ten neúprosne beží/. Nie je to zas až tak drakonické ako smutne známy Maupiti Island. Mimochodom ak vám dôjde benzín niekde v kopcoch nad mestom, je dobré si niekde napísať číslo na miestny autoservis. Dynamika hry vám nedovolí len tak hodiny bezmyšlienkovite lelkovať po krajine. Je tu mnoho dobre prekreslených postáv, ktoré musíte vyspovedať, kúsky skladačky zapadajú do seba, narácia pomaly plynie, finálne rozhrešenie. Paranormálne javy tu však nečekajte, hra hovorí o ľudskej tragédií, smrti a nešťastí.


Povedal by som vám toho ešte oveľa viac, avšak všetko čo o tejto hre viem mám sám iba z druhej roky. Mizzurna Falls nikdy v inej ako japonskej verzii na trh neprišla. Amatérsky anglicky preklad /patch/ neexistuje. Human Entertainment zanikol o rok neskôr v 1999 /predaje Mizzurna Falls boli slabé/. Zbytočne teda budete zakladať petíciu aby to SONY mrsklo ako PSN hru pre PSV. Je to škoda a zjavne už v 1998 tu dostatočne veľký trh pre komplexnejšie hry na konzolách nebol. Situácia sa ďalej zhoršovala na PS2 a kulminovala na PS3ke. Dnes sám krstný otec akčné/adventúrneho horroru Resident Evil hovorí, že tu proste podobnej hry niet takže nám tu nasáčkuje pre PS3 a PS4 aspoň trochu banálnej a lineárnej horror akcie The Evil Within. Ako cena útechy nech vám teda poslúži ten Deadly Premonition: Director's Cut, ktorý sa celkom zjavne v mnohom Mizzurna Falls inšpiroval a po ikstý krát si opakujte, že vyšší výkon na dobrú hru proste nepotrebujete. Psone úplne stačí a PS3 je toho času najviac nevyužitá SONY konzola v jej takmer 20 ročnej histórií.  Potenciál čo vyletel hore komínom a hráči, ktorým stačia jednoduché FPS/TPS výblitky.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****