12. 8. 2009

Na dĺžke vždy záleží


"Zabúdam staré triky takou rýchlosťou ako sa učím nové. A som smrteľne unavený z toho, že sa opäť rozpustím v pekle prác na ďalšej hre. Roky zatratenia, a na konci tej snahy bude asi 10 hodín zábavy veľmi pochybnej kvality."
- nemenovaný vynikajúci prográmator

"Tá hra je posrate krátka. Sedem levelov, 750 mega dát. Dopekla, veď som to prešiel skôr než povieš - ešte jedno RROD a kupujem PS3. Žiadna znovuhrateľnosť. Mám nápad, ak ma teda teraz niekto počúva. Urobte 2D space shooter, a povedzme 50-60 úrovní k tomu. A potom ich nám predhoďte za sebou v náhodnom poradí. Nazvime to Gradius 6, OK ?" - upravený úryvok z recenzie na Gradius 5

Na spectre som dokázal čestne a bez podvodu prejsť mimoriadne kvalitnú a nadčasovú RTS - Nether Earth za 15 minút. V osem bitových časoch sa dala drvivá väčšina hier prejsť od 30 do 240 minút. Ten zvyšok bol bez cheatov nehrateľný, alebo v kolonke "česť vynimkám". V rokoch 1990 až 2000 sa dĺžka hier znateľne predĺžila vďaka narastajúcej obľube RPG a adventúrneho žanru. Do popredia sa prediera doktrína - čo je krátke to smrdí, a keď za to vyvalím toľké prachy chcem hodiny a hodiny srandy. Ak dnes recenzent porazí hru v ľubovoľnom žánri za jeden alebo dva dni. Nedaj boh na jedno posedenie, letí jeho finálne hodnotenie strmhlav dolu ako útočiaca nemecka štuka.

Samozrejme sme hráči rôznych chuti, pracovného vyťaženia, a s variabilne nedostatočným voľným časom a niekedy tu krátku hru aj uvítame, aby sme sa mohli vrhnúť na ďalšiu. Argument ceny však nepustí, a keď počúvame toho hazlíka z Activision, čo sa až potí pod pytlíkom, ako by rád zdvihol cenu hier aspoň na 70 USD - potom aj naše nároky na dĺžku/kvalitu hry sú zakonite a spravodlivo vyššie. Zopár príkladov.
  • dokonalá konverzia z automatu, tri hry v jednom balíku Raiden Fighters vyfasoval od Gamespotu 6.5/10 s poznámkov - hodina hry je málo. Irónia. Stojí to celé "iba" 20 USD. Star Soldier R na to ide z druhej strany. Wii shop vás VARUJE, skôr než to kúpite, pred 5 minútovou dĺžkou hry. Pri Super Aleste na SNESe však fanúšikovia strielačiek dudrali, že je to príliš dlhé.
  • Luigi's Mansion, Pikmin, Wario World, Wario Land Shake /povinne pozrieť/, Wii music, Lostwinds - všetko nintendo hry čo fasovali nízke hodnotenia z dôvody krátkosti bez ohľadu na hernú kvalitu.
  • ICO - cca 6 hodín pri prvom prechádzani, osem ak sa príliš kocháte okolím. BRAID. Neverhood /grg dlhší ako samotna hra/. Jade Empire, Gears of Joke. Story mód v Soul Calibur 4, ktorý vyžadoval až päť súbojov namiesto 8-10 v predchádzajúcich dieloch. Tomb Raider : Legend - samotní autori priznávajú, že je to kraťas a nabudúce sa polepšia. Anniversary bolo NAOZAJ dlhšie. Underworld ešte kratší, ako Legend a kritika sa opäť sypala ako lupiny z mastnej billovej kebule. Dead Space. De fakto jeden jediný level o dĺžke 45 minút s dvanástimi malými obmenami stále v tom istom NEMENNOM prostredí. Urážalivo krátky Portal. Mirror's Edge's - beh na 5-6 hodín. Mass effect to isté. Ninja Gaiden.
  • God of War, napriek svojej relatívnej krátkosti bodoval na celej čiare. X-play : "je to krátke, ale niet toho čo by odolal zahrať to po dokončení ešte raz". PSP GoW si to však vyžral na plnej čiare, obsahovo to však bola iba cca 1/2 jeho bratov na PS2ke.
  • fenomenálna, neznesiteľne ultraľahká JRPG - Rhapsody: A Musical Adventure, muzikál, rochnil som sa v každej jednej pesničke. Po 8 hodinách je po všetkom. FF7. Prvykrát som to hral s výhľadom na 85-100 hodín ambrózie nebeskej. Môj konsternovaný šok, keď bolo po 58 hodinách po všetkom bol nemerateľne veľký. Tales of the Tempest nazvaný urážlivo "Tales of Ten Hours". Chronotrigger aj keď jeho prejdenie netrvá o nič dlhšie je však stále numero UNO, lebo sme všetci "oklamaný" nadhernými postavami, dejom, hrateľnosťou.
  • The House of the Dead : overkill za 4 hodiny je po všetkom, čo je na rail shooter "slušné", berúc do uvahy, že predchodcovia boli game over do 30 minút. Mad World. Ďalšia štvorhodinovka. Kritika si na oboch pošmákla. Chutnuššká rybišška.
  • The Legend of Zelda: Twilight Princess. Herná doba cca 25-50 hodín. Vlna sklamania. Nadržaní bigN "OH my gooooood" chudáci však čakali aspoň stovku !!! Paralela s FF7 vyššie. Kultový Link´s Awakening SNES. Nikomu nevadí, že to zmáknete pod 8 hodín, ľahko.
  • Left 4 Dead - zúrivo krátka story kampaň. Heavenly Sword, po hype prišla 5-7 hodinová "sprcha". MGS1 za 7-9 hodín, MGS 2 to isté, MGS3 do 15, MGS4 cca 20-25. Ak v štvorke preskočíte všetko neherné a filmečkové, máte to za 1/3 času. Monkey Island. Nekritický zbožnovaný a za 6 hodín ak viete čo robiť, celú večnosť ak .. nie. Plants vs Zombies. "Story kampaň" na jedno dlhé posedenie. Zvyšných 85% nadupaného obdsahu na jeden celý mesiac. Možno dva. Znovuhrateľné, takmer ako Tetris. Chuťovka na koniec, lebo pokračovať sa dá ešte dlhé hodiny. Modern Warfare. Kampaň za 4-6 hodín. Infinity Ward reaguje - najprv sme mali príbeh, potom sme na to nalepili hru, a príbeh stačí akurát na tých zopár málo hodin. A nechceli sme to umelo dusiť. Joe sa teraz naozaj nesmeje.
Podľa týždenníka The Economist dosiahol Rupert Murdoch v posledných 11 rokov - 2.1 USD miliardový zisk, ale nezaplatil z nich dane z príjmu. Údajný boss a autorita svetovej žurnalistiky. Nezaprie svoje židovské korene. Táto osoba dnes v čase beznádejne kolabujúceho trhu novín, sa snaží dostať z kaše von spoplatnením online verzií svojich plátkov. Ostatní čakajú, či mu tento plán vyjde. Tož skôr pôjdeme ja a Godot na pivo, než sa toto podarí. Iní zas hovoria o prichode spasiteľa. Akýsi Bill Gates potlačeného papiera, ktorý nájde nejaké zázračné riešenie. To isté platí pre herný priemysel. Hľadanie nového efektívneho biznis modelu. Iný žid Bobby Kottick z Activision už svoj plán má. Zobrať viac ako desať rokov starý engine, podhodiť nám ďalšiu štvôrhodinovú hru v dehonestujúco nízkom rozlíšení. Ušetriť každú penny, lebo hodina hrateľnosti navyše je v dnešných časoch pekných pár miliónov z kapsy von. Zinkasovať ročný plat bez odmien vo výške 0.35 miliardy USD, a sionistické sa rehotať ako s tými gójim nulami vyjebal. Takže voľte svojou peňaženkou.

"Signifikantne dlhšia príbehová kampaň. Pridali sme tam kompetetívny a kooperatívny multiplayer mód. Dva krát viac animačiek, tri krát toľko lokácii v porovnaní s prvým dielom. Viac lezenia, skákania, akcie, hádaniek. Hodiny konzulácii o technologickej stránke hry s Guerrilla a Insomniac Games, a preto teraz všetci vyzeráme tak unavene. " - Uncharted 2.