20. 3. 2008

Next gen ?!

Na internete nájdete hafo článkov filozofujúcich na túto téme. Má právo sa táto siedma generácia konzol nazývať "next gen" v zmysle o toľko lepšia, ako nikdy predtým ? Nie je next gen všetko co pride po last gen mašine ? Nie je jedinou next gen konzolou Wii ? Ide snád iba o marketingový pojem-dojem, oblbovák, bábe sa prisnilo. Ja tvrdím, že ide o stupeň imerzie, herných mechanizmov, technologického pokroku, a dôrazu na /interaktívny/ detail, ktorý je napríklad na PS2ke dokonale nerealizovateľný. Vysvetlím.

Život s hráčom - pannou. Dám svojej žene do rúk GT4. Na jej prvú otázku kde je dočerta volant, radšej nereagujem, samozrejme sa v prvej zakrute vyvalí a zavraždi mantinel s reklamou, auto sa ako superman odrazí a fičí ďalej, rýchlo sa radšej vyhovorím, že teraz máme model poškodenia auta vypnutý /heh/. Rýchlo zistí aj to, ze auto sa nedá prevrátiť a asfalt nedokáže pogumovať. Beriem jej to radšej z rúk, a dávam tam GTA SA. Leti si s cesnou v oblakoch, kým nezbadá v diaľke Golden bridge a nenapáli to doňho v 600 kmh. Neumýselne, je proste "šikovná". Most je však zo zmesi titanu, berýlia a mimozemských zliatin, vyviazne bez zranenia. Takto dokáže zosmiešniť rad radom všetky hry ktore som jej dal do ruky. Finálnu bodku predstavoval Battlefield 2142, kde sa tankom zarazila o drôtený plot, ktorý by v skutočnosti zvalila rukou, a kráter do zeme nedokázala urobiť ani po usilovnej pol hodine. Tož sklamaný laik. Asi vidíte o čom by skutočný "next gen" mohol byť. Ktorá platforma teda má ambície pokúsiť sa o niečo také. Rozoberme si to po systémoch.

PC. Nula bodov. Vývojári zakotvení v bezpečnom prístave dvoch žánrov. FPS a RTS. Podnikanie na tomto mŕtvom trhu je natoľko rizikové, že je nutné najprv predať aspoň 2 milióny kópii hry na konzolách, aby na PC verzii nezkrachovali. Miera pirátsva je neúnosná, na úmyselne šialene vysoké HW nároky nemá 90% hernej populácii. Predaj warezu na úkor originálok znamená, že sa hraje na istotu. Napríklad Starcraft 2 na obzore, huráááááááá. Ďalší Warcraft-Dune klon v trochu lepšej grafike so stále rovnako idiotskou AI, ale nejaký korejec v motorkárskej bundičke to opäť zachráni. Crysis po dlhom vývojí, masívnom hype a s využitím HIGH END tchnológií ukázal celý svoj potenciál v možnosti zoťať strom a hodiť korytnačku do vody. PC je teda out. Na konci roku 2009 budú vyvojári bojovať s dilemou, pre aký systém vlastne hru "optimalizovať". Single core CPU, dual core, quad core, NV 7600T-8800GT-9800GT. Totiž, akékoľvek tlačenie na pílu znamená, že z celkového počtu 260M PC hračov, odstrihnu rovnú polovicu alebo 2/3 alebo 9/10, len preto, že títo ten HW nemajú. Technický pokrok herné PC vlastne pochoval. Hráči s nim krok nedokážu udržať. Pirátenie to dokázalo ešte skôr. Kto to teda vlastne kupuje : rozmaznani idioti s bohatým fotrom, emocionálne ploché typy, warez teenageri, zberači odpadkov, teenageri, teenageri .. to je ozvena.

XBOX. Dobre, máme tu platformu s hárdverom, ktorý je po celú dobu životnosti stále rovnaký. Chválihodné. Originálky sa predávajú ako mandarínky v 1982 na mikuláša. Máme tu však malý problém. Ako chcieť next gen kvalitu od konzoly, keď Mass defekt sa hýbe v exteriéroch bežne na úrovni 10fps a všadepritomné loadingy z toho robia živú inscenáciu na motivy "Čakania na godota". Po nahrati sa dostanete do banálnej 3rd person akcie, opať s debilnou AI. WTF, opäť bezpečný prístav ala PC. Pretože DVD kapacitne nestači, je väčšina infa o živote, planétach a vôbec v podobe textu. Áno, textu. Next gen. Absencia hardisku, priemerne výkonný HW a nedostatočná kapacita na uloženie dát teda z tohto Xboxu robia trochu lepší Dreamcast. Chcete v roku 2008 nočné trate v nemenovanej závodnej hre, smola, textúry sa nám na DVD nevošli. Tristné zistenie. Kto to teda kupuje: deti, deti a ešte raz deti, v drvivej väčine prebehlíci z PC, chudobina ježišova bez mozgu s fotrom somrákom, ktorý vlastnému dieťaťu nedopraje PS3, a ten malý bastard mu navyše zatajil RRoD problém, a platený LIVE, a drahý MS hardisk a iné skryté náklady. Bigotne jednoduchá akcia forever. XBOX má svoju klientelu, predáva sa dnes najhoršie, a MS je zdá sa celkom spokojný ?!

Wii. Odvážny IGN wiifanboy redaktor, ktorý sa ako jediný prinutil hrať to s wiimote, za "TO" doplňte napríklad Mario galaxy. Pri wii kart prešli jednohlasne na joypad. Pri Wii použilo Nintendo rovnakú taktiku ako pri NDS. Jej cieľom bolo nalákať najprimitivnejšie vrstvy hráčov a nehráčov /áno, ešte simplexnejších ako pri XBOXe/. Wiimote, alebo NDS touchscreen-dual screen je gimmick, je to pasca na herných idiotov. Jej využitie je v praxi problematické, otravné, obmedzujúce, smiešne, za vlasy pritiahnuté. Najpredávanejšou "hrou" je drzá kópia Kinetic sports z PS2, len namiesto EYE kamery to ovládate "diaľkovým ovládačam". Next gen revolúcia sa nekoná ani omylom, Patapon na PSP si vystačí so 4 tlačítkami, asi nepočul nintendo drísty o tom, že klasické ovládanie svoj potenciál dávno vyčerpalo. Nintendo online je tragikomédia, za friend kódy by tých sráčov počas vojny odstrelili ako nemeckých špiónov. Third party hry sú nepredajné. Istá hra od Atlusu dosiahla predajnosť za prvý deň o tejto sile : NEMERATEĽNÉ. Kto to teda kupuje: herná lúza, herní ignoranti, >herný nintendo snob<, ľudia čo si myslia, že elvis ešte žije, a havel nie je vychcaný slobodomurár.

PS3
. Posledné útočisko bieleho kultivovaneho muža nad 25 rokov. Wii alebo XBOX hráčom totiž skutočný next gen nechýba. Pre MS a Nintendo nie su nároční HARDCORE hráči zaujímaví. Vývoj hier pre nich je totiž nevkusne drahý. Kašlať na ambície. Táto krajina nie je pre starých. Starší hráč je nepotrebný, nestarajú sa o jeho blaho. Hry iba od 5 do 20 rokov. XBOX na to vlastne ani nemá hárdver. Wii kart-mario- "nestojí to ani korunu, predali sme to už na Gamecube"-som ps2 remake-som desať minutový gimmick sú druholigové bazmeky, a mali by sa predávať v tescu za 5 dolárov v oddelení so ženskými vložkami. SONY je teda poslednou nádejou. Spĺňa isté predpoklady: PS3 je jediná platforma s hárdverom schopným skutočné next gen hry rozbehať, expanzívny a relatívne otvorený online servis, a niektoré hry, ktoré sa črtajú na obzore. Aj keď tak skoro to nebude. Je nutné sa asi zmieriť s tým, že čakáme na skutočného pionera, ktorý sa o to pokúsi.

Next gen hra je totiž projekt, kde sú všetky dielčie časti /AI, fyzika , gameplay, grafika/vyvážené a neodfláknuté. Kde vyvojári pochopia, že hry nehrajú iba XBOX deti, alebo Wii idioti. V next gen assasinovi skočím do furíka so slamom, potom to zapalím a odpútam pozornosť. Zaplatím nejakého osla, nech ma v tom fúrika a v tej slame skrytého odvezie cez branu. Hra, kde AI funguje, a nie je stále na úrovni ZX gumáka, a všetkým na smiech. Dobrá fyzika je samozrejmosťou. Veci padajá, a pri páde búrajú iné veci. Hra, ktora je tak nelineárna možnosťami, že jeden jej level mi vystačí do konca života. Dajte mi dopekla lopatu, a ja sa pod prekážku aj podhrabem, vyleziem po strome, zaplavim mesto vodou, len nech mi to engine umožni. Next gen nie je o prašivej GTA4, MGS4 a spol. Ja totiž chcem ten most vyhodiť do vzduchu aj s "cieľom", chcem potopiť tú ľoď. Rozmýsľať a konať ako v reálnom prostredi a hľadať riešenia. A ten výkon, čo to umožní tu dnes je. Ak vám niekto dá trabanta a okruh v brne na pol dňa, budete sa baviť ako nikdy v živote. Ohnete plechy, prevrátite auto, pokosíte trávu, rozhádžete pneumatiky z bariér, prejdete sa po trati /ale po vlastných/, pogumujete asfalt a on ostane pogumovaný, zvuk poctivého dvojtaktu, nie zvuková slučka samplu, ktorý zneje reálne iba pri otáčkach 1000rpm. Hafo ďalšich drobných detailoch, kvalitný interkom s boxom, reální hráči stojaci za mantinelom vo vlásenke, ktorí mi zamávajú, až ich budem mínať. Toto je tá next gen imerzia, ktorá v hrach stále nie je. PS3 však má výkon asi 1000 000 krát vyšší ako Atari 2600 na ktorom bežal Pole position v 1983, pred 25 rokmi. Next gen je teda o záchrane ohrozeného druhu, extra náročného a ostrieľaného hráča .. zachrániť, nie utopiť ho v mori minihier, a nalakovaných oldschool sračiek.

Update: Pozerám si staršie kotaku.com články, a našiel som toto : "Vidíme ako množstvo hier exceluje po grafickej stránke na úrovni nedosiahnuteľnej v minulej generácii. Ale koľko hier dokážete vymenovať, ktoré by ten starý hádver neutiahol ? Kde sú teda tie nové next gen herné mechanizmy ?"