17. 10. 2020

Vojenský pochod a SONY

Viac krajín na svete je schopných zostrojiť kozmickú raketu a dostať náklad na orbitu ako postaviť špičkový /vojenský/ letecký motor. Môže sa to zdať neuveriteľné ale mimo fúzneho reaktoru alebo hadronóveho urychľovača ide o jeden z najväčších inžinierských problémov dneška. V skratke - v obludne vysokej horúčave držíte nekonečne dlho rotujúce mechanické časti. Problém, ktorý dnes zvláda vyriešiť amerika /GE, P&W/, rusi /Klimov, NPO Saturn/, francúzi /Safran/ a anglicko /Rolls-Royce/. Nespochybniteľné ekonomické veľmoci ako nemecko, čína, japonsko si teda požičiavajú motory od američanov, britov, rusov. Ešte menej krajín ako tá štvorica je schopná vyvinúť bojovú stíhačku poslednej 5 /5.5/ generácie a šestku s ACE prúdovým motorom /nadpozemská vec !/ budú mať američania o roky pred celým svetom. Je to technologická hádanka porovnateľná s cestou na mars.

Vykašlime sa potom na super drahý vývoj a nakúpme to od amíkov ako vždy doteraz a za hotové. Položíte si ale hneď otázku prečo nemecko, francúzi a váhajúci španieli podpísali zmluvu, na ktorej konci má byť naša vlastná, čiste európska stíhačka 6. generácie. Drak, motor, avionika. A pre tých, ktorí sa vojenskému letectvu nevenujú a téme ich upĺne míňa. Nehovoríme tu len o nejakom splašenom lietadielku ale o systéme komplexnosti lietadlovej lode schopnom operovať napríklad aj v kŕdli s desiatkami AI riadenými dronmi. Hovorím tu naozaj o scifi projekte. Zbrane posledného súdu ako v terminátorovi.

            Curtiss P-36 Hawk /1938/                                     North American F-86 Sabre /1947/

Stále však nie je jasný prakticky zmysel tak nekresťansky vyhodených peňazí a preto sa musím vratiť ku bojovým stíhačkám z druhej svetovej. Vyššie máte klasiku P-36ku s ktorou išla amerika do vojny. Rachotina by vydržala v obehu aj ďalších desať rokov, ak by nedošlo ku vojne. Vojna však prišla. V tomto momente sa tam naliali miliardy a najlepší inžnieri a mozgy zostrojili legendárnu North American P-51 Mustang. Piestové lietadlo tak fenomenálne, že neskoršie verzie s mega motormi a aerodynamikou vedeli ubehať aj prvé prúdové stíhačky. Pritom ešte pred koncom vojny už lietali aj prototypy ďalšej prúdovej legendy Sabre 86ky. Za necelých desať rokov urobili skok, ktorý by v mieri trval určite vyše 20 rokov. Dokážete si predstaviť aj v civilnej praxi aplikované všetky tieto nové vedomosti.

A presne o to dnes nemcom ide. Práca na vlastnej stíhačke od A po Z posunie ich vedu, výzkum neuveriteľným spôsobom vpred. Od metalurgie po neurálne siete. Know how nevyčisliteľnej hodnoty. Koncentrácia ľudského potenciálu, celé nové odbory na školách a húfy nových odborníkov. Základňa na ktorej môžte postaviť hodný kus ekonomiky štátu na celé desaťročia. Nemci idú inak aj do tanku novej generácie /rusi s tým trýznivo, zatiaľ neúspešne bojujú/ a ďalších vecí, ktoré nemecko posunú o storočie /žiadna hyperbola/ pred agrárnu republiku akou je Slovensko. Teraz neobhajujem vojnu ale nie som naivný a dobre viem ako tieto veci, ekonomické vzťahy, tok kapitálu aj ľudského funguje.

Celý tento článok je v skutočnosti o tom, akú nepochopiteľnú chybu robí SONY ignorovanám svätej nutnosti mať minimálne vlastnú GTA, FPS, WRPG platformu. Neustále sa spoliehanie na to, že to budú mať za hotové spôsobilo šokujúce zbohatnutie práve týchto firiem a úplnú odkázanosť SONY na ich milosť a nemilosť. V momomente ako ich silnejši hráč ako MS od týchto hier odstrihne /kúpa Zenimax/, musia to vnímať ako jasné bezpečnostné riziko. SONY musí byť ako nemecko. Dolu s ružovými okuliarmi. Nie herný hárdvér, dokonca ani hry dnes nie sú výrobným prostriedkom kapitalistu. Je ním schopnosť vlastniť ľúdí, čo to úspešné IP vedia vytvoriť a udržať pri živote v istej kvalite. SONY mešká za svetom dobrých 6-7 rokov, celú jednu generáciu. Obchod je vojna - hovorí sa v ázií. Toto je posledné varovanie, ktorého sa im dostane.