1. 10. 2020

SONY's Thirteen

Oficiálny zoznam trinástich "first party" herných štúdií, ktoré SONY vlastní. Hierarchia hernej divízie Sony sa vyvíjala v čase. Sony Computer Entertainment Worldwide Studios (SCE Worldwide Studios) bolo založená na jeseň 2005 a šéfoval tomu Phil Harrison /neskôr skončil v microsofte a dnes pracuje pre Google, kde dozoruje Stadia projekt/, od roku 2008 ho strieda Shuhei Yoshida. V roku 2016 sa spája Sony's Sony Computer Entertainment (SCE) a Sony Network Entertainment International (SNEI) pod názvom SIE Worldwide Studios. Hermen Hulst z Guerilla Games nahrádza Shuhei Yoshida /dnes v sekcii indie hier/ ako prezident SIE WWS od jesene 2019. Tohoročnou novinkou je uvedenie značky PlayStation Studios, ktorá zastrešuje všetky hry vydané pod SIE WWS. Ak teda uvidíte toto logo, má vám byť nadovšetko jasné, že ide o najlepšiu hru pod slnkom vytvorenú pod priamym dohľadom SONY. Po vzore filmových štúdií ala Hollywood, čím sa SONY nijako netají.

Microsoftu bolo roky vytýkané tristný nedostatok vlastných hier. Zareagovali "silovým" krokom a herné značky začali proste kupovať vcelku a vo veľkom. Minecraft, Zenimax /DOOM, Wolfenstein, Dishonored, The Evil Within, Fallout, TES/. Tento krok bol vcelku zákonitý a vynútený. Hrozilo, že to urobí niekto iný a budúce super AAA budú aj tak chcieť veľké investície. Ak má niekoľko miliárd voľných MS, má ich aj Google, Amazon či Apple. SONY rozhodne nie a musí sa spoliehať na to, že vytvorí niečo veľké a úspešné vo vlastnej réžií. Tak sa na to pozrime. Bollywood cirkus.


 
 Demon’s Souls - remake

Japan Studio (založený v 1993). Veteráni, ktorí stoja ako co-developeri za stovkami hier. Ape Escape, ICO, SoTC, Siren, Patapon, Knack. Ikonický Bloodborne, The Last Guardian, Gravity Rush, remake SoTC. Všetkými veľmi vychvaľovaný VR platformer Astro Bot Rescue Mission. Pre PS5 chystajú jeho voľné pokračovanie v rovnakom žánri ako Astro’s Playroom ale pre štandardný dualshock. Hra bude predinštalovaná na každej PS5. Astro je zjavne nový maskot SONY. S kovbojmi z Bluepoint Games /Texas, Austin/ upiekli remake Demon’s Souls. Intenzívne sa šušká o reboote Silent Hillu. Autor LocoRoco - Tsutomu Kouno údajne tiež chystá nové IP. A vraj je na spadnutie aj nový diel Wild Arms. Klasické JRPG naposledy videné na PS2 a PSP.

Polyphony Digital (založený v 1998). Gran Turismo séria putujúca skrze všetky doterajšie PlayStation konzoly. Konkurenčná Forza Motorsport od Turn 10 vznikla ako priama odpoveď na GT. Dnes sa však Forza považuje za progresivnejšiu hru. Prerazili aj so svojou akčnejšou sandbox variantou Forza Horizon /Playground Games/ a dokonca na tomto vylepšenom engine plánuju urobiť aj sandbox RPG Fable. Ak sa vám to zdá ako bláznivá odbočka od racingu tak pamätajte, že PD už pre PS1 urobilo vesmírnu akciu s "gundam" robotmi Omega Boost alebo cartoon akčné autíčka Motor Toon Grand Prix. PD je však už roky známe svojou rigiditou, pomalosťou, nekonečne dlhými uzavierkami. Pre PS4 horkoťažko dokončili GTS čo je iba suché online jazdenie v statických podmienkach /nekoná sa dynamická denná doba ani počasie ani editor tratí známy ešte z PS3ky/. Očakávania pri GT7 pre PS5 sú podľa mňa pri zemi. PD je schopné dať do predaja na 30% dokončenú hru /platformu, eh/ a potom tam ďalších 10 rokov postupne lepiť herný obsah, stále však globálne o niekoľko generácií za konkurenciou.

San Mateo Studio (založený v 1998). Veľkí pracanti, dievčatá pre všetko. Pomáhali pri vývoji Uncharted, Syphon Filter, Jak & Daxter, Sly Cooper, Socom, Ratchet & Clank, Infamous. Aj pri Spidermanovi pre PS4. VR FPS strielačku Farpoint urobili s Impulse Gears. Helldivers s nezávislým Arrowhead Game Studios. Údajne práve Arrowhead už dlho pracuje so San Mateo na ďalšej PS exkluzívnej hre. Hovorí sa, že ak sa chcete dozviedieť o tajných herných projektoch SONY, tak v tomto nenápadnom štúdiu vedia o všetkom. Treba ich opiť a dostať to z nich. Jedna z posledných vecí je Iron Man VR v kooperácií s Camouflaj.

Santa Monica Studio (založený v 1999). God of War. Jednička bola blesk z jasného neba, dvojka nudná, trojka prevarený čajíček. Ascension takmer úplný suterén zábavy aj keď technologicky skvelá vizitka PS3ky. Reboot série pre PS4 v 2018 skončil ako komorná hlúposť s fotríkom a synkom, bez mega epických scén, ďaleko aj za archaickou PS2 a so slabým, nebalancovým bojákom. Norská sága posledného GoW však pokračuje ďalej epizódou Ragnarok a vraj už na budúci rok. Memento mori. Ten mytologický, neherný Ragnarok totiž bola kataklyzmatická udalosť na úrovni biblickej potopy v kombinácií s posledným súdom.  To čo sme videli od Santa Monica na PS4ke bol ale iba trápny čajový piknik s pokrikovaním na AI sidekicka, "boi sem a boi tam". Očakávania sú nízke. A Cory Barlog údajne pracuje na novom kozmickom IP.

Bend Studio (získaný v 2000). Stoja za najhorším 3D plaformerom všetkýh čias - Bubsy 3D. Ich hlavnou franšízou však bol Syphon Filter. Niečo ako akčnejší Metal Gear Solid alebo Splinter cell. Syphon Filter je inak kódové označenie biologickej zbrane. SONY ich neskôr použilo pre menšie spin-off mobilné projektíky hier Resistance /PSP/, Uncharted /PSV/. A nakoniec im bola zverená zodpovednosť za ďalšiu vlastnú, veľkú gamesu. Days Gone na unreal engine. Zombie apokalypsa v otvorenom svete. Je to vizuálne a technologický pekná, dobrá hra. Ako ale vždy pri sony hrách, kliatba čarodejnice, však projekt herne ostáva v priemere. Neustále tu chýba talent človeka, ktorý to dvihne o level vyššie. Ich ďalšia vec je v pre-produkčnej fáze a pretože prejavili otvorený záujem pokračovať v Days Gone univerze, tak asi chlapík na motorke s brokovnicou ešte pár zombíkov vykosí. 

Naughty Dog (získaný v 2001). Korunný princ SONY. Neprávom. Crash je jasne herne horší ako Spyro. Jak & Daxter jasne herne horší ako Rachet & Clank. Uncharted 1 je kostrbatá, neohrabaná blbosť s nevládnutou hrateľnosťou. Dvojka je údajne najlepší Uncharted. Trojka značny úpadok, zo štvorky má nintendo anafylaktický šok. ND jasne strácalo smer a utápalo sa vo filmovom vedení hry a vo smiešných scenároch. Tempo, dynamika hrateľnosti - biedne. Nové IP The Last of Us malo byť veľkolepým postapo eposom. Rozumej ako "I am Legend" s Will Smithom, červeným GT Shelby 500 a nemeckým ovčiakom. Rozhodne k tomu nedošlo, iba jednoduchá hra. Druhé pokračovanie je herne copy/paste prvý diel. Lenivý prístup a pokus o politickú agitku s jasným pro-LBGT posolstvom skončil úplným fiaskom, odmietnutím gay indoktrinácie zo strany hráčov a ponížením SONY. ND teda na celé letné prázdniny dostalo zaracha a nikto o nich nepočul. Pevne dúfam, že si prešli vlastným poučením z krizového vývoja ako komunisti v 1970. Aktuálne tvrdo pracujú na MP komponente pre TLoU2. Škoda práce, už o tri mesiace budú servery prázdne. ND chce zjavne pokračovať politikárčením vo svete TLoU ďalším dielom. 

San Diego Studio (založený v 2001). Európa o nich nemá ani šajnu lebo ich hlavnou náplňou je každý rok dokončiť nový diel basebalovej série MLB The Show. MLB ako Major League Baseball, eh. Vonku je už 20te pokračovanie, takže makajú na 21ke. Jeden by už povedal, že na tom prekliatom jednom štadione, tráve, loptičke, animácií už majú dávno všetko vychytené ale asi nie, lebo to okrajovo sledujem a hráči sa neustále sťažujú na more prkotín, super nuansy. Exsperti však vedia, že niekedy veľmi dávno, v časoch PS2ke dali svetu aj niečo iné ako baseball. The Mark of Kri. Akčná TPS rubačka z polynézie, vcelku brutálna, potenciál rozvoja na God of War hru. A tiež Medieval Moves: Deadmund's Quest  - niečo ako Demons Souls pre deti s PS moves ovládačmi v rukách. Podľa mňa parádna vecička a adept na úžasné VR pokračovanie pre PS5. A ešte jedná fáma. Quentin Cobb /ex Uncharted/ práve v San Diegu poskladal komplet nový tím a tvrdí, citujem: "pre SONY robím na novom IP".

London Studio (založený v 2002) . Záplava malých vecí pre EyeToy kamerku na PS2ke a karaoke séria SingStar naposledy ako SingStar Celebration v 2017. Potom im už SONY dalo rozkazom sústrediť sa na tvorbu obsahu pre VR set PS4ky. Pred štyrmi rokmi mali v obehu PlayStation VR Worlds. Súbor demátkom aj s tým žralokom okolo do vody potopenej klietky. Jedna z tých hrateľných vecí, koncept -  The London Heist sa rozpracovala neskôr do väčšej VR hry Blood & Truth. A asi neuveríte ale pôvodne mala byť celá v téme voľného pokračovania ich slávnej franšízy The Getaway. Tak snáď nabudúce. Predpokladá sa, že London Studio len tak skoro VR hry neopustí.

Guerrilla Games (získaný v 2005). Ak Forza vznikla ako reakcia na GT, tak Killzone vznikol ako reakcia na HALO. Forza uspela, Killzone nie. Posledný diel KZ pre PS4 je doteraz objektívne veľmi pekná hra, jedno z prvých použití screen space alebo soft raytrace reflexií na konzolách. Hernú stránku však GG nevie trafiť, kampaň sa im rozpadá a nemajú ikonickú postavu ako Master Chief. Akčný film potrebuje hrdinu /Arnie, Sly, Lee, van Damme/ a hra ju zjavne potrebuje tiež. SONY to nechápe. GG to nechápe. Problém je však naozaj na strane abscencie vysokej úrovne excelentnej hernej stránky a super MP.  Nekoná sa COD, BF, Fortnite či Counter Strike úroveň. Chlapi teda zmenili žáner, kameru a odišli do otvorenej postapo krajiny s akčnou /RPG, eh/ TPS adventúrkou Horizon Zero Dawn, neskoršie DLC a súčasná cross-gen hra pre PS4/PS5 - Horizon Forbidden West. Prvý Horizon má obrovské rezervy v každom smere, nehanebný polotovar !! Počkám teda, či sa dostanú pokračovaním aspoň na úroveň poslednej Zeldy. Natívny Horizon pre PS5 /Ryzen, 10 TFlops, SSD/ je ešte veľmi ďaleko.

Media Molecule (získaný v 2010). Neškodní hipisáci. Stále si dobre pamätám ako dav nadšením kričal, keď bežalo prvé chutnučké video  LittleBigPlanet a videli sme editor v akcii. Okamžite však bolo jasné, že dev tím nemá poruchy ako robiť hrateľnosť. Nič z LBP teda nekonkurovalo nintendu. Mario 2D, 2.5D, iso 2D a 3D mohli sladko spinkať. Ich ďalšia vec bola rýchlovka Tearaway. Bez srandy krásny "papierový" engine. Opäť to vyšumelo do prázdna. Paper Mario neohrozený. A nakoniec sofistikovaný softvér pre tvorbu hier - Dreams /modelovanie, animácia, audio, scripty/. Jeho možnosti budú hlavne na PS5 úplne bez hraníc a vytvoríte v ňom čokoľvek. Určite však k tomu nedôjde, lebo ak sa garážový 25 členný tím rozhodne 2 roky sedieť nad hrou, tak sa skôr naučia ten Unreal engine. Dreams je teda fenomenálny kus kódu avšak bez reálnej šance naplnenia potenciálu. S Dreams má MM 10 ročný plán rozvoja ale rátam, že na inej, novej veci už pracujú. Už to ale chce praktickejšiu hernú víziu. 

Sucker Punch Productions (získaný v 2011). Večná dvojka. Sly Cooper bol v tieni Jak & Daxter a Ratchet & Clank. inFamous sa ani na päť pokusov /3 x hra, 2 x DLC/ nedostal z priemeru. Na PS4ke však išlo o krásne hry. Využili to pri poslednom projekte pre PS4 - Ghost of Tsushima . Vizuálne nadherná, môžte sa kochať prírodou, lesíkmi, kvetinkami a ďalekými výhľadmi. Herne, ako je pri SP zvykom, druhá liga. Urobia to vždy remeselne, rutinérsky a bez ambície na špičkovú hry. Hra má podobne ako prvý Horizon značné rezervy v každom smere. Pracuje sa na MP komponente. Určite SP pri tomto type hry ešte ostane ale prepána, máte tvoriť a viesť, nie otrocky nasledovať a ešte aj pri kopírovaní brať iba každú druhú položku. 


 Concrete Genie


Pixelopus (založený v 2014). Maličká skupinka, tuším do 10 duší, pôvodne študenti vysokej školy. Prvá vec bola bezvyznamná sub-indie farebne rytmická kravina Entwined v 2014 pre PS3, PS4, PSV. Potom boli dlho ticho a minulý rok prišli s Concrete Genie. Explozívne farebná, akčná adventúrka s magickou štetkou. LSD trip. Kritika ocenili krásny vizuál a atmosféru, pod čiernu zem znosila hernú stránku, hlavne plytký, triválny boják a infantilnú obtiažnosť. Ak vám to zneje povedome, tak ide o ďalší SONY tím, ktorý má nejaký nápad, vie urobiť plnú prdel pekných asetov ale nemá žiadnu predstavu o tom, ako urobiť dobrú hru.

Insomniac Games (získaný v 2019) . Jednu chvíľu veľkí kamaráti so Sony, potom odmietnutie z ich strany, potom zas kamaráti a nakoniec vítajte v stáde. Spyro the Dragon,  Ratchet & Clank alebo Resistance. Posledný menovaný podobne ako Killzone zlyhal pri porazení HALO, čo SONY dosť nasieralo a vzťahy medzi nimi sa naštrbili. Insomniac sa teda trochu pretĺkali životom sami, aj s neúspešnou hrou Fuse, trochu mákli pre Microsoft s hrou Sunset Ovedrive /gameplay od 2:50 min, niečo ako Super Mario Odyssey na kokaine/. IP snaď vlastní IS a skončí na PS5 s kopou fun fyziky a bude to lepšie ako Spiderman. Spidey PS4 bolo to čo ich nakoniec dostalo na hernú mapu. Obrovský úspech, západ tohto marvel hrdinu miluje. Inak herne reskin Batmana od Rocksteady, hra na istotu. IS dnes ide na plné guľe. Rychlokvasný Ratchet pre PS5ku, remaster Spiderman pre PS5ku, expanzia/DLC pre PS4 a PS5. Natívna veľká, hra pre PS5 je opäť veľmi ďaleko, sorry.

-------------------------------------------------------

Potrebuje SONY mať vlastné hry najťažšieho kalibru ako GTA, Assassin's Creed, The Elder Scrolls, Witcher, Cyberpunk ? Rozhodne kladná odpoveď. Prachy, kapitál, výrobné prostriedky, svetová dominancia alebo stagnácia, dekadencia a zánik. Pred rokom sa hovorilo o odkupnej cene poliakov na úrovni 8 miliárd euro. Informačná bublina. A to len preto, lebo ich Witcher 3 a DLC sú jasný super hit s koherentne veľmi vysokou produkčnou úrovňou. U mňa slabý boják a gay scenár a pastavy ale kto som ja, všakže. Hráči a kritici jasajú. Super hra generuje super zisk, čo zvyšuje kapitálová cenu firmu a zároveň aj jej "bezpečnosť a slobodu". SONY potrebuju veľa peňazí, teda potrebuje dobré hry.

Asi nevidím jasne ale kto v tej trinástke hore by to akože mal byť ? Je tam niekto schopný vytvoriť adekvátnu náhradu za Fallout, DOOM, Skyrim alebo GTA. O vlastné GTA sa snaží pekne dlho Ubisoft s Watch Dogs a je to neslané, nemastné, slabé. Nie je to jednoduché, aj keď tam pumpujete prachy ako cigán sociálne dávky do výherného automatu. Namiesto viac ako 500 mega a násobky tohto základu do nejakej akvizície skôr potrebujete agentov, skautov na hľadanie talentov.

Michel Ancel - takmer geniálny herný dizajner. Užasný Rayman, Beyond Good & Evil a vo vývojarskom pekles zamrznutý Wild /PS4/. Dvojka BGE2 je celé veky odkladaná. Wild sa už dlhšiu dobu berie ako "vaporware". Najnovšou správou je, že sa Michel Ance nervovo zhrútil a odišiel ako Johny Rambo do tibetu ku mníchom /proste Michel odišiel do divočiny, žiť v lese, "kto si utiera, haj vaj" a tak./ Ešte pred kolapsom roky najhrubším spôsobom terorizoval svojich podriadených a už sú ňanho aj nejaké trestné podania. K čomu sú doterajšie vety tejto kapitoly dobré ? Na dobrý rock and roll potrebujete prirodzenú živelnosť, ktorý sa klinicky prejaví ako ožratý, sfetovaný análny čuník, neschopný žiť ani dva dni normálnym, usporiadaným, rodiným životom. SONY zamestnáva samých šlušných úradníkov s kufrikom, čistými slipami a pevne utiahnutým uzlom kravaty a preto nemá výsledky. Talent > hra > hardvér.