10. 10. 2020

Medzi nami, úplne všade

Bolo to dávno čo som hral posledné GTA /ešte na PS2ke/, takže ostali skôr tie lepšie spomienky na dobré GTA Vice City s famóznym "80s" soundtrackom a atmosférou tesilových polokošiel so stojatým golierom a vyšumeli tie na otupujúcu stratu zábavy v neskoršej GTA San Andreas. Sranda je preč, lebo sa GTA už nikde herne neposúvalo. Boj so zbraňou bol slabý, boj zblízka bola slabý, AI bola slabá, herné skriptovanie snažiace sa urobiť z sandbox hry tunelovku boli hnusné. Epic nedávno rozdával posledné GTA 5 zadarmo, takže som to po veľkom premáhaní skúsil. Ani fotón tak rýchlo neletí ako sa mi v plnej sile vrátili všetky tie až škaredé, násilnícke myšlienky. GTA značka je herne stále príšerná a nijako neprekračuje rámec možností hardvéru PS2 triedy. Priestor pre tých čo to dokážu /teoreticky/ lepšie. 

Leslie Benzies, škótsky fešák, progiš, herný dizajner a šéf producent stojaci aj za všetkými doterajšími "3D" GTA hrami. Aktuálne na voľnej nohe vo vlastnej firmy Build a Rocket Boy a s ďalšími odidencami z R* pracuje na revolučnej AAA sandbox hre pre tých, ktorým už rigidná narácia GTA lezie krkom. Projekt EVERYWHERƎ na Lumberyard engine /Amazon licencoval CryEngine a pohral sa so zdrojovým kódom/. A drobnosť na okraj. Leslie sa súdi s T2 o ušlý zisk na nevyplatených "royalties", keď pracoval na GTA a robí to cez 150 mega !!  Ak súd vyhraje, či čiastočne vyhraje tak budú prašule na vývoj hry. Dev tím je v tomto momente malý, niečo okolo 30 ľudí a robia ďalší nábor.

Než sa spýtate - nemajú, nemáme žiadne obrázky, video. Hlavnou témou hry, definujúcim bodom hrateľnosti, má byť narácia generovaná hlavne aktivitou hráča, nie hrúbkou dopredu napísaného scénara. Predstavte si Minecraft v adventúrnom režime, kde sú vaše aktivity a denný scenár vynútené aj nepredvídateľnými správaním prostredia, neherných panduľákov a vašou vlastnou akciou a chybami. V inej klasickej hre Mafia je dopredu známe, že tento panák zdechne, tento ma zradí, tento skonči v base, tento utečie za kopečky a opätovné hranie už žiadne prekvapenie neprinesie.

Štandardné GTA od začiatku určuje pevne aj tón hry. Farebne mafiánske, viac odľahčené GTA VC, negersky sociálne GTA SA. Humor, cynizmus, pop kultúrne odkazy. EVERYWHERƎ by to mal robiť opačne, hráč by mal vtlačiť svoju pečať, model správanie hre a nie naopak, teda otrocky prevziať jej diktát. Vlastne množné čislo - hráči. Hra je stavaná komunitne, kooperatívne, aj pre online. Hovoria, že ich veľmi inšpirovalo staré ELITE a rečnia o technológiách blizkej budúcnosti. Kopa sladkých rečí, ktoré sme za posledných 20 rokov počuli mnohokrát a Lumberyard engine schytáva zničujúce kritiky, takže tuho rozmýšľam ako do článku napasovať "emongas" ako mi povedal môj malý, ktorý túto striktne online gamesu urputne sleduje.

Spomenul som hru MAFIA, kde je vždy jasne scenárom dané, čo sa stane. Nuž v mini, pidihre Among Us to neviete, musíte to v priebehu hrania zistiť a úplne každá nová hra je unikátna a neopakovateľná. Banda astronautov na kozmickej lodi, kde jeden alebo viac členov posádky je "číre zlo" v tele človeka a postupne ostatných vraždí a sabotuje chod lode. Táto hračka je stará asi dva roky ale len od tohto leta vďaka jednému YT influencerovi sa dostala pod svetlá reflektorov a stala sa úplným fenoménom. Hra má pekelnú dynamiku, falošné obvinenia, dobré alibi, nesprávne vystrelenia chybne určeného enemáku skrze vzduchový prielez /hrajete ďalej ako duch aj po smrti/. Skupina priateľov sa bude kráľovský baviť. Je to rovnaký koncept ako film Vec. A do ventilácie sme vojsť práve iba "vec", viď obrázok nižšie. Smejem sa už týždeň. Yellow is sus !!

Zhrnime si to. Jeden z najskúsenejších ľudí v gamebize, ukrivdené mocné ego, zlanári ďalšie esá z R* a spoločne robia na hre /vo firme s logom rakety stúpajúcej ku nebesám/, ktorá ma prekonať limity zjavne zastaralého GTA IP, tak ako ich poznáme dnes. Na engine, ktorý nefunguje. V tíme je 30 ľudí versus 3000+ pri GTA next. Stále bežiaci súdny spor s T2. Vidím to ako scam projekt odsúdený na zánik podobne ako iná AAA sandbox hra Star Citizen /detto na Lumberyard engine, hoho/. Teraz bežte hrať "emongas", kým trvá jeho 15 minút slávy. Leslie nech nabehne a poprosí Kojimu o voľnú konzultáciu, zmení engine na Decima a masívne herne vylepší Death Stranding - traverzovanie, interakcia so scénou, dynamické scripty /ako MMO/. Jednoznačne menej priblblého GTA, viac progresívneho Roblox, Minecraft a Among Us.