25. 10. 2019

Ekonomika divokého západu


Veľkosť dev tímu, ktorý Rockstar San Diego dalo dokopy pri vývoji Red Dead Redemption 1 presiahlo číslo 800 duší. Herní analytici odhadovali celkové náklady na hru na úrovni 80-100 miliónov USD. Na konci novšej RDR 2 pri záverečnej "ďakovačke" všetkým, ktorí sa na hre kedy podieľali, tam už svieti 3024 mien. Otázka teda stojí, koľko kópií tej hry musí R* predať, aby nezbankrotovalo a prečo vznikla PC verzia, keď pri RDR 1 tomu tak nebolo ?


R* nám presné čislo, koľko ho RDR 2 stálo určite neprezradí, takže si ho "vymyslím". V jednom článku venovanom téme nezdravých nadčasov mimo zákonnik práce /crunch time/ sa Rockstar z tej praktiky diplomaticky vyzliekal, oni také veci rozhodne nerobia ale mihlo sa tam info, že v knihe dochádzok zaknihovali odpracovaných 67 000 človeko-týždňov v jednom roku. Vydelím a mám asi 1300 robošov vo fiskálnej 2018ke. Na RDR 2 sa pracovalo 7 rokov ale som realista a uspokojím sa s piatimi, keď sa určite robilo naplno a najdrahšie. Dostávam teda 1300  x 5 = 6500 človeko-rokov.


Svete čuduj sa - našiel som mzdovú tabuľku v R* a medián cifier tam lieta, veď sa pozrite sami, okolo 70-110K USD ročne. Použijem sumu 100K /aby som dostal do rovnice všetkých 3024 zúčastnených/. Na mzdách teda za 7 rokov mal R* utopiť cirka 650 mega USD. Náklady na reklamnú kampaň sa odhadujú na ďalších 200-300 mega. Použijem väčšie číslo a sme po súčte 650+300M tesne pod jednou miliardou.

Ak si tu miliardu vydelíme 40 USD za jeden kus hry /svoje berie distrubúcia atakďalej/ potrebujeme predať 25 000 000 kópií RDR 2. Tak sa na to pozrime, kde sme na tom s predajmi dnes. Úplnou náhodou presne tento biznis cieľ dosiahol R* v lete tohto roku. Sme teda na "nule" a je ešte nutné niečo zarobiť. V Hollywoode myslím platí, že film dosiahne minimálnu ziskovosť, keď zarobí aspoň dvojnásobok vloženého vkladu. Tam ešte RDR 2 rozhodne nie je a bude to chcieť more práce, niečo vydojiť z RDR 2 online a z tej PC verzii. Dovtedy si pospevujme: "It's a Long Way to Tipperary .."

Z vyššieho uvedeného zároveň vyplýva, že schopnosť produkovať tak kolosálne nákladné projekty bude mať iba niekoľko nadnárodných holdingov schopných takejto investície. Musí zároveň isť automaticky o multiplaformové hry a pri eventuálnej RDR 3 teda už o PC verziu nebude treba ponížene žobrať. Zároveň je možné, že sandbox hra ako Death Stranding /80 ľudí, tri roky práce/ zarobí svojich prvých čistých 10 mega rýchlejšie ako tá RDR 2. Vo finale samozrejme R* prečúra všetkých.