17. 7. 2013

SONY - sila samuraja, rýchlosť nindžu, múdrosť budhy


Vymenujte tri alebo štyri tváre z najvyššieho vedenia SONY, ktoré nejakým spôsobom formujú imidž Playstation, aktuálne PS3 a PS4. Na prvom mieste vás asi napadne Mark Cerny /šéf architekt PS4/, alebo Kaz Hirai /šéf SONY/, veľmi verejne aktívny Shuhei Yoshida /séfuje všetkým herným dev tímom/, možno aj Andrew House /šéf hernej divízie SONY, nahradil tam Kaz Hiraia/, menej známy Jim Ryan /šéf SCEE/, známejší Jack Tretton /šéf SCEA/ a Allan Becker /zakladateľ tímu Santa Monica - teraz dozoruje produkciu hier pre SCEJ, ktorej šéfuje Hiroshi Kawano/. Maskotom SONY sa však v týchto mesiacoch, počnúc SONY meeteingom pred cca polrokom, kde prvýkrat predstavili PS4 - zámerne stáva Mark Cerny.

Je absolútne všadeprítomný a denne vidím nejaký jeho komentár hlavne smerom ku PS4ke. Ako som povedal, ide celkom jasne o premyslený marketingový ťah a súčasť reklamnej kampane pre PS4 a hlavne novú "nearogantnú tvár" SONY. Mark je vynikajúci herný vývojár, inteligentný človek, jemný, kultivovaný, hovoriaci po japonsky /pred mnohými rokmi makal pre SEGU/. Podľa mňa vlastne ide aj o snahu SONY nájsť si po "odídenom" Ken Kutaragim - rovnako populárnu postavu ako Shigeru Miyamoto v Nintende /tiež herný vývojár a tiež kafrá do vývoja HW/. SONY s PS4 navyše jasne zavelilo otočiť plachty smerom na západ. Konzola nebola po prvýkrát dizajnovaná japoncoom, to isté platí pre jej HW, API, celé SDK a ešte aj japonskú pobočku SCE im stráži ostrieľaný nejaponec.

Mimochodom, malá odbočka do redmondu, tušíte kto je - Todd Holmdahl, Aaron Greenberg, Phil Spencer, Phil Harrison alebo Julie Larson-Green ? Malá nápoveda - ide o kravaťákov z MS motajúcich sa okolo xcrapu a vôbec okolo celej jeho hernej divízie. Nuž Todd je ich hlavný HW inžinier a Julia je štetka, ktora sa pretrtkala až na post séfa "Xcrap iz done" titanicu a bude formovať jeho budúcnosť. Predtým sa stihla "vydarene" podpísať nielen na MS Office 2007 a WinOS8. Dobrá práca !!

MS sa snaží dostať zo sračky, kde samo skočilo a vytvorilo nové heslo vo wikipédii s názvom - najhoršia PR/reklamná kampaň pred uvedením nového HW v celej známej histórií ľudstva, hlavne ak zohľadníme veľkosť firmy a jej neobmedzený budget. SONY sa zatiaľ snaží stať druhým Apple. Áno je to tak. Každý chvíľku ťahá pílku. Apple bolo niekoľko krát pred bankrotom a dnes sa nesú na vlne, ktorú vytvoril ešte nebožtík Jakób, nič však netrvá večne. Samsung je podobný from zero to hero zlepenec. SONY sa teda môže vratiť do podobnej pozície ako vo svojich najlepších časoch. Kaz Hirai stavia na troch pilieroch. Hry /playstation divízia/, kamerky-foťáky /aj drahá medicínska "optika"/  a mobility. PS3 to má rozbehnuté na 100M+ vyrobených kusov, s PS4 ide zatiaľ všetko až "nad plán", kamerky alebo telky sa snažia dostať aspoň "na nulu".

SONY mobility sú dnes na treťom mieste za Apple a Samsung a chcú sa posunúť na druhé. A pomôcť im v tom nemajú len klasické mobily alebo tablety /najnovšia SONY Xperia Z línia je výkonna, dizajnérska bašta a predáva sa výborne/. Ide aj o nové produkty a inovácie, mimo prehusteného stredu. O čom apple len rozpráva má SONY už v druhej generácií. SONY SmartWatch 2 patria do nového trendu "wearable" mobilít, do ktorých teraz firmy investujú kopa prachov a čakajú ako to výpali. Či už ide o Google okuliare /ale aj budúce hodinky/ alebo SONY "hodinky", ktoré komunikujú s SONY phabletom vo vašej kabelke. Trh odhaduje celkový obrat tohto nového produktu behom 12 mesiacov na nejakých 350+M USD. A SONY tam môže Apple a Samsung o kus predbehnúť. 

Spomenul som však SONY phablet. Ide o priamy útok na Samsung Note II. Apple túto triedu zatiaľ úplne ignoruje. V prípade SONY výrobku hovoríme o dizajnersky luxusnej, super tenkej mňamke so spičkovým výkonom. Xperia Z Ultra /6.4 inch display versus 5.5 pri Samsung Note II/. A ak to spáruje s SONY Smartwatch 2 /NFC funkcionalita, priložením hodinky ku senzoru pokladne s tým môžte aj platiť/ a SONY BT headset - ste v okamihu dokonale vyzbrojený kyborg. Skynet úroveň jedna. SONY by tieto výrobky malo propagovať ako neodeliteľnú súčasť ich mobilu/tabletu/phlabletu, nech sa to nepovažujú iba za zbytočné "luxusné" doplnky.

Aktuálna pozícia SONY je následovná. Kaz Hirai dostal po prvýkrát prémie za návrat SONY do "čierných čísel". SONY mobility rastú ako divé /medziročný nárast +102%/. Xperia rada je terno, nové produkty ako hodinky a phablety budú víriť vodu a znervózňovať konkurenciu. SONY filmy a bankovníctvo /rast o +16 ev. 11%/ by mali ďalej pomôcť vykrývať stratu v SONY TV segmente, kde sa pokúšajú aspoň o tu nulu, alebo malý zisk. Herná divizía sa po slabšom roku 2012/2013 spojenom aj s prípravami na nábeh PS4 vráti už v budúcom roku v plnej paráde. PS3 sa ďalej predáva výborne a hier je more. PS4 je očakávaný veľký úspech, PSV nie je stratová a výhľad je jemne optimistický /skutočne !!/.


V jeseni minulého roku som vám radil nákup akcií SONY, jedna akcia za 9.75 USD mesiac pred vianocami roku 2012. Dnes už od vás budú pýtať 22.0 USD, nárast o viac ako 100% - tomu sa hovorí dobre zhodnotená investícia. Banka vám dá na terminovaný vklad na 9 mesiacov úrok asi 0.9% alebo menej, čo vám neprokryje ani len tú infláciu, plus poplatok banke - ste jasne stratový, tie prachy ste si rovno mohli doma vopchať do matrace. Naspäť však ku hrám, teda tam kde sme aj začali.

-----------------------------

Shuhei Yoshida /na začiatku spomínaný šéf Worldwide Sony Studios/ na adresu konzol, ktorú sú už v novom veku mobilít údajne iba smutný prežitkom, povedal: "Nejde o úpadok konzol ale ústup jednej hráčskej generácie." A naozaj tomu tak je. Ja som vyrastal celé detsvo, základnú aj vysokú školu bez toho aby som vlastnil mobilný telefón, nie to ešte výkonný smartfón alebo tablet. Pre dnešné deti je to takmer rutinérska povinnosť. Ja som chodil do arkáde herní a smažil hry na Zx spektre /"konzola"/: Herne sú dnes kaput a smartfón alebo tablet stačí "úplne na všetko". Ide vskutku o generačný rozdiel a v japonsku úplne vymrela generácia hráčov, ktorá na konzoly nedala dopustiť, ostatne práve japonsko je klasické rodisko konzol. Spomeňme iba SNES a Megadrive.

Yoshida ďalej hovorí, že "konzoly ešte stále dokážu inovovať". Myslí tým živé, bohaté, variabilné herné portfólium a nepochybne naráža na znovuzrodenie "strednej triedy" vývojárov alebo tzv. revolúciu odspodu. AAA hry stratili kontakt s realitou a o COD sa oprávnene hovorí, že zničil jednu celú generáciu hráčov. Mark Cerny pritvrdil vetou: "PS4 ako nový zlatý vek hrania." A zabezpečiť to má nie svojím výkonom a 8 giga fucking GDDR5 RAM ale banálne jednoduchou tvorbou a maximálnym uľahčením vydávania hier bez početných byrokratických medzikrokov. Vo svetle všetkých týchto pekných slov však všetci vedia, že budúcnosť je aj tak v hernej kabelovke, herných termináloch a hlavne v boji o zakáznika. Ak je totiž dobrého tovaru až príliš veľa, zakonite nastane problém ako sa zviditeľniť, niečo predať a nezbankrotovať. Ponuková inflácia kvalita, alebo ako to nazvať. Softvérový videoherný crash si už teraz vyberá svoje početné obete.