12. 7. 2013

Final Fantasy 7 - čas krízy


Určite ju nájdete v každom TOP 20 najvplyvnejších hier všetkých čias. Sama o sebe symbolizuje neuveriteľný úspech jednej sony HW platformy a hlboký hrob pre konkurenčnú druhú /od nintenda/, absolútny vrchol inej softvérovej firmy /Square Soft/ a zároveň začiatok jej konca, úspešný prechod zo 16 bitového 2D sveta kártridžov do 32 bitového 3D priestoru s CD mechanikou. Prienik JRPG žánru aj ku hráčom, ktorým sa o podobných hrách ani len nesnívalo.

Hru Final Fantasy 7 /štart v roku 1997, sedmičku v hre ako symbol nájdete na mnohých jej miestach, viď aj vzácny "7777 útok", Siedmy sektor, alebo bar Siedme nebo/ - začínate in media res, obľúbený to herne-filmový gambit, hurá do akcie, radšej sa na nič nepýtať, za vlajkou do útoku. Predstavte si ako stojíte s kanistrom benzínu v ruke nad do ucha streleným fúzatým ujom v rozbitom berlíne a nemáte ani najmenšiu šajnu čo sa za posledných 5 /50-500/ rokov stalo. Bolo by to vskutku pikantné a nie inak je tomu aj s FF7kou. Jej univerzum je veľmi prepracované /vrátane detailného popisu udalosti pred FF7 alebo po FF7 - v iných spinoff FF hrách/. Ostatne nižšie máte veľmi cenzúrovaný a úmyselne silne zostručnený sumár toho čo sa stalo predtým, než ste ako JRPG panic prvýkrat vložilo CD s FF7 do PSone mechaniky /alebo spustili digitálnu PC verziu/:
  • skočíme viac ako 2000 rokov do minulosti, veľmi vyspelá, putujúca a starobylá civilizácia Cetra v spirituálnej jednote s planétou - ktorá je živá. Koncept Gaia. Kde spočinie ich noha, tam zemský raj to na dohľad. Tesne predtým, než postúpili na vyšší stupeň existencie a dosiahli "zasľúbenú zem" na nich, a to doslova, spadne kalamita z nebies vytvoriac tzv. Severný kráter.
  • pluripotentná, primordiálna, zárodočná entita, takmer nesmrteľná, schopná premeny na akúkoľvek, už existujúcu biologickú štruktúru, antikrist, monštrum bez stopy po základnej morálke. Jenova
  • vzájomný stret epických rozmerov /Cetra, Gaia, Jenova/ končí takmer úplným zničením Cetra, Jenova rozsekaná s hubou v blate, ale nie anihilovaná, Gaia ťažko ranená. Šancu dostali aborigéni, natívni pozemšťania. A šance sa chopili veľmi zručne.
  • rýchloposun o 2000 rokov dopredu. Spoločnosť Shinra objavila zdanlivo nekonečný zdroj energie. Mako energia. A to nie je nič iné ako miazga a krv aka lifestream planéty Gaia. Zásadné narušenie lifestreamu však zo sebou nesie fatálne dôsledky. A to pre všetkých, vrátane samotnej planéty. Osobne som zažil tzv. Omega riešenie /nie v hre FF7 !!/ tohto problému a verte mi, že nič bombastickejšie vaša prdel v živote nevidela, oči by vám vytiekli a srdce prasklo. Ale situáciu som zvládol a svet zachránil.
  • Profesor Gast vykopal hnilé zbytky Jenova, mysliac si, že ide o pozostatky Cetra.
  • o 30 rokov neskôr Profesor Hojo podá svojej tehotnej žene Lukrecii špricku Jenova buniek. Narodí sa dedič trónu, synátor Sephiroth. Silný ako slon, rýchly ako gepard. Foter Hojo mu nakuká, že je bledolícim árijcom a jeho matka je nejaká Jenova. Lukreciu z toho trafí šlak a ochorie, stihne však ešte malý románik z jedným laborantom. Podržtaška Vincent. Hojo ho picne a na jeho tele veselo mengeluje. Lukrecia využijúc dostupné technológie /mako a spol./ Vincenta oživí a tento zombík s prečudesnými schopnosťami je hlavným účastníkom Omega incidentu. Iná story, neskôr.
  • dokončenie gigantického mesta Midgar, na náklady Shinra corporation. Dôležité.
  • výstavba Mako reaktorov po celom svete, drancujú lifestream, omega, game over, ak sa teda "niečo" nestane. Wutai si však u seba ropné veže stavať nenechal a postavil sa na zadné. Sephiroth sa tu krvavo preslávil a nielen tu. Hlavný veliteľ špecialných vraždomatických jednotiek Soldier.
  • Profesor Gast náhodou zákopne o jednu zo skutočných Cetra /šťastlivec, najprv jenova teraz toto/. Tá cetra je ženská - Ifalna, takže okupácia, teda kopulácia a máme tu dcerušku. Shinra ich však vysnorí a pošle šupito presto ich duše do lifestreamu, teda až na to bejby. Ifalna vykašliavajúc krvé sliny vloží do jej plienky najmocnejšiu mágiu sveta a poručeno pánu bohu. O sirotu sa postará iná dobrá ženuška, ktorej starý padol práve v bitke o Wutai.
  • samozrejme paralelne s tými udalosťami sa dejú aj iné históriu prepisujúca aféry, aj inde zomierajú ľudia, úplne iné dievča je v kóme a zatiaľ neznámy blonďavý chlapec so špičatými vlasmi je tomu na vine.
  • sformuje sa aj prvé, ekoteroristické hnutie Avalanche, chlapci po zafajčení gandže, prekukli celý systém s mako energiou a ťahajú sa za prsty so Shinrou. Shinra ich ochčije a mierne "zredukuje" ich počty. Avalanche však ešte stihne posrať aspoň jednu dedinu, jeden fakt dôležitý štart rakety a mimoriadne naserie jedného chlapíka s cigaretľou a kopiou, tiež vnesú smútok do sŕdc ľudí z Corelu a ďalší mako reaktor v ľufte sa rovná ešte viac sirôt, najde sa však jedna dobrá duša veľkosti vyžraného Grizly, ktorý sa o ňu postará a na troskách starého Avalanche zakladá nové občianske združenie s rovnakým názvom..
  • fucking Nibelheim incident - niečo v štýle konfliktu Cetra-Gaia-Jenova. Masové /našťastie lokálne/ vymieranie druhov. Hubu budeme mať pekne na zemi, prdel stiahnutá, udalosti si prežite z rôznych uhlov pohľadu, dosť odlišných, kde je potom vlastne tá pravda. Je do toho zapletená aj dievča v kóme, ten blonďák a samozrejme Sephiroth.
  • Profesor Hojo naháňa ďalšie vzorky na výzkum, ktoré majú aspoň čo to spoločné s Cetra, tentokrát zvieracieho charakteru, chytia Nanakiho.
  • medzitým sa tajná služba v civile Turks patriaca pod Shinru /niečo ako nazi SS jednotky/ stále snaží dolapiť dcéru profesora Gasta a cetra Ifalny. Devucha sa inak má dobre, žije v Midgare, predáva kvety, ďakujem za opýtanie. Turks pritom dobre vedia kde presne, v ktorej chajde sa nachádza, niečo tu smrdí.
  • Hojo nelení medzitým experimentuje na vybraných členoch jednotky Soldier. Hraje sa ďalej s jenova bunkami, mako ožarovaním a skúša vytvoriť nového Sephirotha. Výsledky sa skutočne dostavia a absolútne zásadne ovplyvnia veci budúce. Vysledky sa však nedostavia podľa očakavaní herr profesora Hoja. Blonďák v uniforme Soldier 1.triedy, Buster meč v ruke, s penou u huby, zakrvavené kanady a amnéziou totalis stojí v daždi. Bolo aj lepšie.
  • blonďák sa doplazí do midgaru, stretne dievča v kóme a to ho zavedie ku grizly chlapíkovi čo založil neo-Avalanche. Ich tajná skrýša je v Sektore 7, v podzemí baru Siedme nebo. Banda ide do akcie, smer mako reaktor, vyhodíme niečo do vzduchu, sloboda pre Gaiu..
  • a v tomto okamihu sa začína hra Final Fantasy 7.
Aktuálna otázka dňa však zneje, ktorej verzii hry venovať svoj čias - sú tri a všetky som prešiel / pre PSone, PC a tzv. Ultimate PC/. Hra ako taká je vyslovene optimalizovaná pre CRT 480i telku, kde digitalizované CG 2D pozadia podávajú suverénný výkon. LCD display = hyper pixelizovaná, ultra low-res príšernosť. Na PSone je prechod medzi 2D pozadím a CG animačkou takmer nepostrehnuteľný. PC verzia toto šťastie proste nemá. Druhým a oveľa závažnejším problémom je audio. Midi syntéza robí dobrú polovicu zážitku hry a je zbytočne hovoriť, že na PSone doslova exceluje. Na mojom starom W95 PC s SB AWE 64 s  4 mega audio RAM a custom sample bankami nebol problém dosiahnúť niečo podobné ako na PSone šunke. Dnes s integrovanou zvukovkou a soft audio syntézou je to však iba smutné vŕzganie.

Veci sa teda majú takto. Originálna PSone na CRT TV - najlepšia kvalita 2D grafiky a audia, avšak dnes ťažko realizovateľné /potrebujete originálne železo - telku, konzolu a 3xCD/. Druhá možnosť - emulátor epsxe + PSone verzia FF7. Akceptovateľné 2D /možnosť postefekt úprav/, originálne audio, a "akcelerovaná" 3D grafika. Ľahko realizovateľná varianta. Posledná možnosť - PC verzia /buď steam - neodoporúčam/ alebo garážovaá Ultimate. Jej špecialitou totiž nie je nič iné ako napasovanie pôvodného Psone audia /!!/ tuším vo formáte mp3 alebo ogg na klasickú PC verziu, plus sú tam aj nejaké mod bonusy pre lepšie 3D modely panduľákov a podobné somarinky. Voľba je na vás, nepodceňujte však hlavne audio podmaz, vokálna verzia kultovej skladby One Winged Angel /PSone/ často v origo PC verziách proste nie je na programe dňa v rotujúcich playlistoch.


Motá sa nám tu nejaký obrázok. Ide o porovnanie tej iste scény v podaní FF7 /PSone/ a FF7: Crisis Core /PSP/. Bystré oko si všimne, že na PSP je to vymodelované v plne 3D grafike. Technicky teda ide o ten 3D rimejk o ktorý tu Square už viac ako 15 rokov na kolenách prosíme. Playstation 4 zvládne pôvodne CG pozadia určite v reálnom čase s voľnou kamerou /!!/ bez väčšieho zadýchania. Ale späť ku FF7. Až ju prejdete, okamžite odporúčam pokračovať s Final Fantasy VII: Dirge of Cerberus /pre PS2 platformu, akčný RPG TPS shooter/, ktoré pokračuje tam, kde FF7 skončila a práve v tejto hre si naplno prežijete tzv. Omega incident. Ak vás viac zaujímajú udalosti pred FF7 potom tu máme už spomenutú PSP a FF7: Crisis Core alebo FF7: Before Crisis pre japonské 2D mobily z roku 2004. Square už 10 rokov sľubuje jej konverziu do modernejšieho 3D enginu ale skutek utek. Patetická firma v rozklade, veru.