4. 6. 2009

Trojhlavá opica za chrbtom

Guybrush Ulysses Threepwood. Mal by som pri posledných spravách z jeho sveta skákať od radosti, ako hlava obeseného piráta na sťažni. Vypiť všetok rum v okolí, a búchať drevenou nohou po vlastnej truhle. Obraz v znaku tohto blogu tiež hovorí jasnou rečou. A predsa cítim v duši skôr smútok. Pri prvom diely som si prial, aby to nikdy neskončilo. Ak by som mal tu možnosť, vzdal by som sa všetkých dnešných moderných požitkov, a civilizačného smogu. A ztratil sa navždy v tomto karibiku 17 storočia. Aj samotní autori pochopili, že stvorili geniálne dielko. Druhý diel sa v priemere hodnotí znalcami o chlp horšie, ide však o okrem iného aj jedno z vrcholov pixelart umenia toho času. Vďačí za to aj nevídanému počtu floppy diskiet. Dnes by tomu proporčne zodpovedali asi štyri natrieskané DVD disky, možno päť.

Monkey Island fenomén vytvoril obrovskú komunitu fanúšikov, a celé podhubie sajtov do detailu mapujúcich všetky doteraz vyšlé časti série /1-2-3-4/. Verne zotrvávali na stráži aj dlhé roky po tom, ako bolo jasné, že žáner point@click dobrodružstiev odsunul neľutostný biznis, a vkus manistreamu-detí na vedľajšiu slepú koľaj. Tam ako posledná pevnosť stojí adventuregamers.com, ktorý nám stále pripomína, že tento žáner ešte žije.

"Next, I will announce that I am closing 'World of Monkey Island'.This was a hard decision and I've been thinking about it for over a year." Monday, December 31, 2007

Takto s nami vtedy rozlúčila sajta World of Monkey Island. Potom ako ubehlo sedem rokov od poslednej časti série. Lucas Arts sa odmietal baviť o pokračovaní ságy skôr ako v roku 2015, keď podľa astrolábu, a po obetovaní čiernej mačky, nastane ten pravý čas. Len pripomínam, že tretí a štvrtý diel sú puristami pomerne odmietané. Nepracovala na nich totiž pôvodná svätá trojica Ron Gilbert, Dave Grossman a Tim Schafer. Ron dodnes na svojom blogu tvrdí, že skutočné vysvetlenie Tajomstva opičieho ostrova, a regulérny tretí diel je možný iba pod jeho vedením. Po dvoch jalových odsekov sme došli končne ku bodu zlomu. Ako fénix z popola sa hibernovaný ScummBar, Worldofmi, Mojo a mnoho ďalších prebúdza k životu, dokonca s jásotom a novým designom ScummBar v2.0. Tým dôvodom je bombastická správa o dvoch zásadných a prevratných novinkách.



The Secret of Monkey Island: Special Edition. Skuseným harcovníkom je dobrá známa možnosť spustenia pôvodnej takmer dvadsať ročnej hry pod ScumVM "emulátorom" bez ohľadu na operačný systém alebo platformu. Mac, nokia mobil, PSP - všetko jedno. Po novom vám Lucas Arts ponúka remake s kompletne prekreslenou grafikou, hudbou v najvyššej kvalite /FM MIDI syntéza na starých Soundblasteroch stojí za starú belu/, rýchlejším ovládaním a návratom "hlasov", ktoré dabovali už tretí diel. Dominic Armato ako Guybrush, Alexandra Boyd ako Elaine Marleya, Earl Boen - arcizloduch LeChuck. Práve ku tej novej grafike sa však vzťahuje jediná moja namietka, a ahem .. nie len moja. Chceme späť Steve Purcella /blog/, a jeho mäkkú a teplú kresbu. Je tu, ale stále možnosť kedykoľvek počas hry, a za behu sa vrátiť ku tej pôvodnej 256 farebnej a pixelózne staromódnej.



starý versus nový, trochu škrípe veľký detail na fasádu Guybrusha v novej verzii ..

Hrať to budete môcť už toto leto na platfomách Wii, Xcrap, PC. V prípade tých prvých dvoch ide o hádzanie čierných perál špinavým sviniam. A určite to celé minie ich nepodarenú kauzálnu a detskú klintelu, čo v čase najväčšej slávy Monkey hier ani nebola na svete. Všetkým však odporúčam prekonať "odpor" z archaickej hrateľnosti a skočiť rovnými nohami do najúžasnejšieho pirátskeho "herného" príbehu všetkých čias. Zatemniť miestnosť, napchať fajku. Možno pochopíte, o čom ja starešina celý čas meliem. Bizarné situácie, romantika, šermiarske súboje, kultové hlášky, všadeprítomný monty pythonovský humor. Mimochodom, minimálne hudba a ambientný podmaz sa vám bude páčiť celkom určite. Originálna Roland MT 32 syntéza, vtedy nedostížna audio kvalita. Druhý diel bude asi následovať, možno to bude stáť a padať aj na predajnom úspechu rimejku.



ten text sedí aj dnes, nová podoba Guybrusha je trochu .. meh

Tales of Monkey Island.
Toto je ten hlavný výstrel z dela do plachiet. Snáď nie vlastných. Kompletné nové epizodické príbehy pre PC a Wii odohrávajúce sa po imaginárnom piatom teda neexistujúcom diely. LeChuck a Guybrush sú pochopiteľne na palube, a kopa ďalších dobre známych postavičiek. Celé to začne 7.7.09 epizódou - Launch of the Screaming Narwhal, následovať budú v mesačných odstupoch The Siege of Spinner Cay, Lair of the Leviathan, The Trial and Execution of Guybrush Threepwood, Rise of the Pirate God. Už len názvy kapitol vás musia zraziť na kolená. Ale prejdem ku tým doležitejším veciam. Kto na tom pracuje ?! Naštastie sme chytili dobrý vietor - Dave Grossman, Mike Stemmle /MI3/, Michael Land /hudba/, a v úvode aj s asistenciu Bill Gilberta !! Dave stojí mimochom aj za nemenej známou a úplne šialenou adventúrkou Day of Tentacle. Ovládnutie sveta dvoma zmutovanými chápadlami. Späť ku Tales of MI. Celé sa to spácha pod patronátom Telltale Games. Ex Lucas Arts zamestnanci už dlhú dobu držiaci nad vodou inú adventúru /čo iné, že/ Sam and Max. Nezľaknite sa radikálnej zmeny v grafike, prechod do 3D /podobne ako Monkey Island 4/. Používajú vlastný proprietný engine, ostatne na ich stránke si už trailer nájdete aj samy. Existujú dokonca aj prvé dojmy z prvej epizódy, a sú .. nadšené. Až sa mi to dostane do pazúrov, bude recenzia.

Bodka na záver. Všetci traja veteráni sa nakoniec po predlhých rokoch dopracovali skrze búrlivé počasia ku finišu na svojich neortodoxných hrách /na dnešné časy/. Po cca 20 rokoch od spoločnej práce na The Secret of Monkey Island. Bill Gilbert dokončuje svojho titul Deathspank /jeho blog/, Tim Schafer po obrovskom úsilí vydá Brutal Legend, a Dave Grossman má ďalšieho Guybrusha.