16. 1. 2009

Battlefield 2142 - Killzone killer

Hlavne neprepadať panike. Všetky doterajšie návyky z iných MP fps hier odložte na chvíľu bokom. Nezúfajte, ak sa vám nedarí, a komplexnosť hry vás úplne zahlcuje. Sám som príkladom toho, že je možné prežiť celú hru /cca 15-40 minút/ bez jediného úmrtia, a stále v paľbe. Ďalej odporúčam výkonnú PC zostavu, hra je v basicu, takže tam vrazte to najlepšie CPU a GPU. Všetky nasledujúce riadky sa týkajú iba DEMO verzie, a TITAN módu. Na fullovka by to chcelo napísať celú knihu, je to bláznivo komplikované. Demo hrajem z jednoduchého dôvodu. Nie sú tam pristupné všetky tie scifi vychytávky, čo mi maximálne vyhovuje. Mám rád konvenčné zbrane. Nechýbaju mi prenosné osobné silové polia, predátor obleky, a iné kraviny z roku 2142. Čo je vlastne aj podtitul hry. Nebudem sa venovať CONQUEST módu - stupídne fragovanie, a boj o vlajky. Na jednej titán mape sa bude motať až 48 hráčov. Chcelo by to, ale aspoň dvakrát viac. Intro - iba cool zostrihané zábery z hry, nech sa dostanete do tej správnej bojovej nálady.

Takže malé, povrchné, stručné "ako na to" pre začínajúcich. Dalšie info sa doladí podľa individuálnych otázok. Bojové triedy si volíte na začiatku hry. Snajper, medik- výborná útočná puška, technik - ľahký samopal a bazuka, operátor ťažkých zbraní /jediný čo nesie muníciu, ako pre pešiakov, tak pre ťažkú techniku/. Odporúčam v tejto chvíli ignorovať prvú, a poslednú možnosť. Medic má schopnosť hádzať používať lekárničky, a liečiť ako seba, tak ostatných. Nielen to sa boduje. Technik má schopnosť opravovať stroje, ak nechcete behať veľkú časť hry po vlastných, nemáte inú voľbu. Počas boja JE možné povolanie zmeniť. Stačí prísť ku akémukoľvek padlému, a zobrať jeho ruksak. Strieľajte na väčšiu vzdialenosť ZÁSADNE priblížením cez mušku, inak sa nečudujte, že všetko ide pánubohu do okien. Malý hint. Ja ako tankista, keď sejmem nejakého hajzla, a na scéne je kľud, bleskom vyskočím z mašiny, vymením si s padlým výbavičku. Ak je to operátor ťažkých zbraní, nesie STRELIVO. Hodím ho zem, prepnem sa naspäť do technika /výmena je možná asi po dobu do 1 minúty/. Sadám do tanku, dopĺňam náboje. Podobných trikov je v hre nekonečné množstvo. Vody sa nebojte, viete plávať. Brodivosť techniky je individuálna, vyskúšajte si to sami. Pri páde z veľkých výšok vám neraz aj zachráni živost, ak netrafíte button pre vyhodenie padáku /rovnaký ako pre skok/. Malá rada, pádak sa dá použiť aj pri úteku-skoku z budov, stači aj z prvého poschodia /je to špeci scifi padák, uvidíte/. Používajte streľbu dávkou /prepínač/, nielen ratatata tatata ako v ruskom filme. Ak podrežete súpera nožom, získate jeho dog tags, psie známky.



dobrý čech, mŕtvy čech - používajte mieridlá !!

Otázka ktorá vás určite napadne po prvom zásahu, ak nie ste medic. Ako si doplniť zdravie ? Riešenia. Použiť okamžite QUICK command menu, a zakričať, že potrebujete lekára. Tí sa vám okamžite vysvietia na minimape, ak nie sú svine, problém je vyriešený. Ďalšou možnosťou je okradnúť mrtvolu. Úplne rovnaký postup ako pri strelive. Požiadajte vrchného veliteľa nech vám zhodí na padáku SUPPLY BOX /v písomnej engrish forme: fucking bitch noob asslover drop supply box/, tam nájdete aj náboje. Používajte verejný kanál, ktorý vidia všetci /dezinformačný boj/, alebo ten určený iba pre spojencov. Commanderom môže byť vo vašom tíme iba jeden, nebudem sa tejto téme venovať. Mali by to robiť iba úplne tí najlepší. Hlavný veliteľ je boh, veľká kopa mocných právomocí. Bohužiaľ to často obsadí nejaký vylízaný imbecil, a hra v podstate pre ostatných končí. Každý idiot dá z funkcie odvolať, alebo vykopnúť z hry. Ak sa teda nazbiera dosť hlasov. Vytvárajte squady - podskupiny, kopa výhod. Nebudem o nich teraz hovoriť.

Vehikle. Pozície v nich meníte F klávesami. Džíp - najrýchlejšie žihadlo, je možné ešte použiť niekoľko sekundový nitro boost /automaticky sa po čase dobíja/. Unesie tri osoby. Tí zvyšní dvaja, mimo šoféra, sú naďalej akcieschopný. Jeden ovláda hlavný protipechotný guľomet, druhý vlastnú zbraň. Ak sa prevrátite, opustťe ho, hra ho do pár sekund zničí ala GTA. Bojové vozidlo pechoty - APC. Unesie celý regiment. Muž za kormidlo však už páli z guľometu, a EMP vrhača. Hlavná strelecká vež obsluhuje granátomet, vrhá naraz trojicu mimoriadne nepríjemných bazmekov. Bočné strieľne pre každého na palube. Pechota a džipy si musia dávať pozor. Tiež lietajúce stroje. EMP okamžite vyradí ich elektroniku, a náraz do zeme v rýchlosti 300kmh je okamžite smrtiaci. APC je mimoriadne nebezpečený, a odolný stroj. Ochromí vás, vyskáču z neho technici s bazukami, a za pár sekúnd zničia čokoľvek. Vždy mu venujte maximálnu pozornosť. Tanky. Klasická verzia na pásovom podvozku. Niet k nej čo dodať. Kánon, a guľomet. Jeden zásah iného tanku, alebo panzerfaustu do motora v mieste výfukov stačí na jeho deštrukciu. To je jeho hlavná slabina. Inak je pancierovanie mohutné, a dostačujúce. Priechodnosť veľká. Zásahové zóny vlastne rešpektujú realitu. Maximálna odolnosť zpredu, a celá otočná vež. Slabšie z boku.

Špeciálna verzia - hoover tank. Antigravitačný podvozok. Náročný na pilotáž, nutná správna kontrola váhy, zotrvačnosti, momentu hybnosti. Kanón je pevne lafetovaný v pozdĺžnej osi, mierite teda celým tankom. V rukách majstra extrémne smrtiaci, mimoriadne pohyblivý a takmer nezničiteľný /umožnuje strafovanie !!!/. Môj miláčik. Mechwarrior. Veľmi náročný na pilotáž, ovládate nezávisle smer pohybu, a otočnú vežu. S tým ma pochopiteľne každý druhý veľký problém, takže sa pozerajú jedným smerom a bežia druhým. Do priepasti. O blbcoch sa však baviť nebudem. Gear je predátor, prekliato nepríjemný súper. Odporúčam bojovať na dištanc. Jeho kopilot ovláda primárne protiletecký EMP vrhač, ale šikovní hráči ho vedia použiť aj na pozemné ciele. Absolútne smrtiace kombo je nepriateľké APC, a toto monštrum. Zakrákate do troch sekúnd. Špeciálny tip, skúste sa stojac pod dobitým near death gearom trafiť streľbou samopalu do jeho výfuku. Je tam, kde má každý chlap svoje gule. Efekt bude podobný.

O lietajúcich strojoch iba zbežne, kým ich zkrotíte, a dostane do ruky ubehnú roky. Nákladná helikoptéra sa, ale ovláda nádherne, len to musíte vedieť. Proste drill-skill. Da fakto ide o lietajúce APC. Hlavná výzbroj sú dva rotačné kanóny na bokoch ala Vietnam Bell Huey. Pasažieri môžu použivať svoje osobné zbrane. Ovládanie a špeciality útočnej helikoptéry nebudem rozoberať. Pre začiatočníka veľmi veľmi ťažké. V rukách profíka - stupídne nepríjemný lietajúci sviniar. Na všetko je však protizbraň.



dva skúsené hoover tanky, nepriechodná prekážka - noob a pokus o lietanie

Základná herná taktika. Mapu sa proste treba naučiť, zemepis. Hráči ako ja, poznajú jej dva štvorcové kilometre naspamäť. Veľká výhoda. Všetky rebríky, úkryty, triky, skoky, skratky. Po štarte teda vidíte obrovské bojové pole. Hlavné pozemné základne sú na opačných koncoch mapy. Vidíte ešte aj dve lietajúce pevnosti - titány /ovláda ich hlavný veliteľ, rýchlosť cca 5 kmh/. Permanentný respawn je možný vo vlastnej základni a na POHYBLIVOM titáne. Dynamické respawny na každom zajatom raketovom sile /je ich päť/, v každom zajatom APC, dopravnej koptére, a na veliteľovi podskupiny. Takže to ako nováčik radšej odštartujte na zemi, titan zatiaľ vynecháme. Okamžite si hľadajte voľný vehikel, lebo vám ich rozoberú. Varovanie : dôkladne zvážte respawn na zajatých vozídlách /APC, koptéra/. Môžte to byť pasca /vysvetlenie neskôr/, alebo po respawne zistíte, že daný vehikel je obkľúčený pod paľbou, a sekundu pred výbuchom. Nestihnete újsť.

Cieľ hry /v deme nechajte bežať úvodné tutorial video/. Zničiť neprateľský titán. Ako na to ? Fáza I - musíte si poradiť s jeho obranným štítom. To znamená obsadiť a čo najdlhšie udržať aspoň tri raketové silá, ktoré každé dva minúty pošlú vrúcny pozdrav smerom ku ich titánu. Hore v strede obrazovky máte pekne vizualizované koľko toho ešte ich, alebo váš chlapec znesie. Bitky o silá sú zúrivé, a neľútostné. Naozaj nikdy neviete čo vás tam čaká. K silu neutrálnemu, alebo toho v moci súpera stačí prijsť, a preprogramovať ho /táto činnosť sa skladá z 2 časti, zrušenie ich nastavenia a nahratie vlastného kod/. Deje sa to automaticky. Maličkosť. Vydržať TESNE pri sile asi jednu minútu. A tu je pes zakopaný, nepriateľ sa totiž v tomto mieste respawnuje. Kritických je prvých asi 30 sekúnd keď im vlastne likvidujete respawn point. Ak vás behom ďalšich 30 sekúnd niekto sejme, silo ostáva neutrálne. Ako pri sile prežiť ?

Byť tam ako pešiak je prejav zúfalstva, koledujete si takmer o okamžitú smrť. Vždy sa nájde nejaký snajper zakopaný 100 metrov ďaleko, ktorý čaká len na vás. Ak tam stojíte s tankom, dávajte pozor na stacionárne a defaultne prítomné delá pri každom sile. Ich pozíciu, a útočný perimeter si nabite do palice. Dajú sa zničiť. Naskočí tam chlapík, kým sa pozeráte na inú stranu, a je vám amen. Platí preto jasná zásada. Akúkoľvek funkčnú techniku, ktorú tam nájdete musíte poškodiť. Nie zničiť. Poškodené zariadenie slúži ako pasca pre obráncov. Tí sú občas pekne prešíbaní, ticho ako voš pod chrastou len čakajú, kedy naskočia do Geara, ktorý sa každú sekundy v danom mieste respawnuje.

Správne používajte niekoľkosekundový obranný EMP štít /automaticky sa POMALY nabíja/. Neprenikne ním takmer nič, ak však útočnik nestojí tesne pri vašom stroji, teda pod štítom spolu s vami. Ako cieľ, keď ste ožiarený laserovým zameriavačom, budete počuť vystražný bzučiak. Zachovajte chladnú myseľ. Može to byť veterán, ktorý vas chce prinútiť zbytočne ho použiť, aby o desať sekúnd vypálil na váš bezbranný vehikel naostro. Manévrujte !!! Ním odpálené raketa nedokáže rovnako rýchlo zmeniť smer letu pri vašich prudkých pohyboch. Ak dôjde k najhoršiemu, postavte sa k tomu čelom, kde máte najhrubší pancier. Eventuálne zničenie vozidla, a veľký výbuch využite na nenápadny odchod do miesta, kde vás nevidí a vráťte mu to aj s úrokami.

Asi vám to nikto nepovie, ale naučte sa reflexne ľahať na zem. ak počujete lietať guľky. Zmenšite svoju plochu. Zaľahnutie a odpálenie EMP štítu sa dajte na jednu a tú istú klávesu. Lekárnička /dosť veľká krabica/ sa dá použiť ako efektívny úkryt. Počúvajte okolie, dupanie Geara, alebo výstrely približujúceho tanku je počuť veľmi zreteľne. To isté platí o vystreloch ukrytého snajpera, zábleskoch zbraní, alebo o dymovej stope za vystrelenou raketou. Dvakrát si rozmyslite ako veľmi chcete hlúpo prezradiť svoju pozíciu. Ak už silou mocou túžite byť snajperom, meňte často svoju polohu. Nikdy si neľahajte na VRCHOL kopca proti svetlému pozadiu. Zabil som stovky takých bláznov. Využívajte farbu uniformu, ako maskovanie na vhodnom podklade. Nepodceňujte pomstychtivosť aj blbého nepriateľa. Odrazíte ho 2 krát, a do tretice priletí ako šialený kamikaze. V smere možného príletu sa snažte položiť im do cesty nejakú prekážku. Čokoľvek. Stĺp verejného osvetlenia je vďačný objekt. Poučte sa z každej svojej smrti, analyzujte, kde ste urobil chybu. Prvé týždne behajte hlavne po zemi, a získavajte správne pracovné návyky. Ako sa prihlásiť do bojovej skupiny atď. Rutinne tiež musíte zvládnuť tzv. APC skoky.

Čo si zaslúži samostatný odsek. Alfa a omegou každek vojny je aj rýchly presun po bojisku. Povedal som, že pre nováčika je najlepšie sadnúť do džípu. Nie je to celkom tak. Skúsení hráči používajú túto fintu. APC transportér je vybavený vystreľovaciou kapsulou, ktorá vás v prípade núdze dostane ďalej do bezpečia. Asi takých 15-20 metrov. Ale .. ak sa APC nachádza vo vzdialenosti zhruba 100 metrov od AKÉHOKOĽVEK titánu, automaticky sa prepne do módu - výsadok, a lietate STOVKY metrov ďaleko. Takže to môžte robiť ako medziplanetárne družice, ktoré využívajú zrýchlenie pri prelete okolo veľkých planét. Presne to chcem, aby ste sa naučili.

Správne postavený titan, niekde v strede mapy vám umožní sa dostať svetelnou rýchlosťou na jej druhý okraj behom piatich sekúnd. Malé upozornenie. Vo výsadkovom režime vás kapsula pošle automaticky na najbližší titán /ak sú na cudzom ešte funkčné obranné štíty - zomriete/. Nebojte sa, je možne ju počas letu pohodlne ovládať. Letíte po balistickej krivke - nasmerujete sa tam, kde chcete pristáť. Dobrá rada - kapsula, ak sa trafíte .. zabije pešiaka, zničí džíp, dorazí ťažko poškodené vozidlo !! A ešte jedna pomôcka. Na každom titáne môžte použiť identické zariadenia, natvrdo nastavené na režim - výsadok. Praktický zmysel. Zabijú vás, ukradnú vám silo, nikde v jeho blízkosti nemáte respawn point, váš titan je asi 200 metrov ďaleko. Oživíte sa teda na ňom, a skočíte tam. Robí to ale aj súper, bacha na to, niekedy odtiaľ sráči pršia ako dážď. Za kapsulou je vidieť jasne viditeľnú bielu stopu. Čumte teda občas aj hore, či niekto neletí na návštevu. Doležitá poznámka, určite si všimnete, že na spodku každého titánu sú strelecké veže ako na starých bombardéroch /je možné ich ničiť protileteckými kanónom umiestnenom pri každom sile, EMP vrhač je pribalený, teraz sa pomstite útočným koptéram/. Určenie - devastácia pozemných cieľov. Určite sledujte pri zaberaní cudzieho raketové sila, či k vám neletí smrť. Strieľa to salvou. Taktický umiestnený titán vie pokryť veľkú plochu plošným bombardovaním. Horná polovica titánu je chránená dvoma protiliteckými delami.



kapsula, titán, zadná horná a dolná pristávacia plošina - útok na jadro


Fáza II. Štíty padli, čo ďalej ? Ak ste vnímavý, zistite, že zrazu vrava na zemi utíchla, a všetky silá sú jednej farbu. Vašu, alebo ich. Vysvetlenie - všetci utekajú útočiť /útok na jadro/, alebo brániť svoj titán, tých pár čo zostalo ma o to ľahšiu prácu. Začiatočník by sa tam hore nemal pliesť. Je to šialený mlynček na mäso. Základné know how. Na cudzí titán sa dostanete letecky ako pasažier/riskantné, protilietadlové kanóny vás zmetú z oblohy/, APC výsadkom /odporúčam/, respawnom na veliteľovi skupiny, ak sa tam už nachádza. Skokom z jedného titánu na druhý. Pozor titán dokážu zničiť aj samotné raketové silá, stále platí zásada mať aspoň o jedno silo viac, ako nepriateľ. Nie je nutné za každú cenu vyhodiť do ľuftu jeho reaktor, trvá to však oveľa dlhšie.

S kapsulom pristávajte ZÁSADNE na zadnej hornej palube, a ventilačnou šachtou prepadnite dole. Všade su schovaní obráncovia, čakajte naozaj tuhý odpor. Opäť je nutné sa naučiť topografiu, začnite pri obrane vlastného titánu. Sám reaktor, ktorý je cieľom, je chránený štyroma počítačmi na štyroch rôznych miestach. Konzola jedna otvára silové pole ku dvojke, trojka ku štyrke. Ak padne posledný, dvere do jadra su voľné. Tam vás čaká ďalších desať po odhodlaných šialencov. Ako hovorím, dobíjanie titánu je besný adrenalín. Špeciálne postupy, a finty nemá zmysel pre začiatočníkov vysvetľovať. Proste tam nelezte, boli by to pre vás strašne frustrujúce, hehehe. Naučte sa najprv brániť vlastnú materskú loď. Článok je už neunosne dlhý. A verím, že som vám toho naložil na začiatok až až.