19 Feb 2021

Kto miluje peniaze, nikdy nemá peňazí dostatok


Kazateľ 5:9. Čisté obchodné imanie je hodnota všetkých nefinančných a finančných aktív vo vlastníctve jednotlivca alebo inštitúcie mínus hodnota všetkých jeho nesplatených záväzkov. SONY je z tohto pohľadu v roku 2021 niekde okolo sumy 45 miliárd. Trhová kapitalizácia je trhová hodnota nesplatených akcií spoločnosti s verejným obchodovaním. Trhová kapitalizácia sa rovná cene akcie vynásobenej počtom akcií v obehu - tzv. market cup. A v tomto konkrétnom momente tam svieti asi 140 miliárd. A takzvané cash-on-hand, čo sú v podstate prachy, ktoré ste schopný dať dokopy do 90 dní je u nich údajne na úrovni 45 miliárd. Realisticky však ide "len" o nejakách 18 miliárd, zvyšok je blokovaný rôznymi ochrannými mechanizmami federálnych úradov alebo sú umorené na účtoch v ich vlastnom bankovom systéme.

SONY pred rokom nalialo 250 mega do Epic Games. Okolo vianoc 2020 kúpilo za 1.2 miliardy Crunchyroll, čo je streamovacia služba pre anime filmečky. A najnovšie info hovorí o investícií 330 mega rozloženej do 7 rokov ako mäkkého vankúša na vývoj PS only hier od non-first party herných firiem. Ako vidíte, tie miliardy sa vedia rýchlo rozkotúlať a SONY jasne zbrojí hlavne "mediálnym" soft smerom. Nie je to síce kaliber toho, čo dal MS za Zenimax /7.5 miliardy/ ale treba si niečo nechať ešte na Square-Enix, však. Také fámy totiž idú.

Covid-19 epidémia mení profilovanie každého biznisu na planéte. Otázka stojí, ako na to bude reagovať gamebiz. Výhoda na jeho strane je zjavná. Viac sa sedí doma a hranie je o telke, konzole, handhelde a mobile a na nič z toho neplatí karanténa ako na kiná, reštaurácie a fitnes centrá. SONY ide stále na istotu ako pri PS4ke a snaží sa za rozumné peniaze produkovať rovnomerne v čase rozložený prúd hier od first/second/third party firiem. Podobne ako pri filme sa berie projekt ako rentabilný, keď zarobí trojnásobok vloženého budgetu. Z tých 330 mega teda chce SONY nazad vidieť aspoň jednu miliardu, inak išlo vlastne o zlé biznis rozhodnutie.

Všetko vyššie uvedené sú také technické kecy, konzument sa chce hrať a čisla, omáčka okolo toho ho neberie. Ja hry nehrajem, čo ale neznamená, že mi občas v okne net prehliadača nebeži nejaká tower defence vecička. Pravidelne, už roky, dohrávam excelentný Kingdom Rush a všetky jeho datadisky a druhým do partie je Cursed Treasure 2. Veľmi pekná grafika, ešte pod flash playerom. Existuje aj remasterovaná HTML5 verzia. Vrelo ju odporúčam, skvelá hra na odreagovanie a neomrzí ani po 10 prejdeniach !! Chystá sa aj rebalancovaná Ultimate Edition, ale pôjde v nuansách herne o trošku odlišnú hru, aj keď asi herne lepšiu, pre veteránom je už legacy CT2 príliš ľahká /rok vydania 2013/. Kedže je CT2ka objektívne stará gamesa, obohratá platňa, tak som zisťoval, kde je trojka, lebo som bol pevne presvedčený, že dvojka je mimoriadne obľúbená.

Čím sa vlastne dostávam k téme článku. A to sú prachy a ako si SONY rozmaznáva svoje potenciálne žolíky. CT3 totiž nemá prašule na vývoj, je už tretí rok vo vývojárskom pekle a rozpracovaná alfa - ako surovo sebakricky priznáva ruský dev tím, trochu stratila správny smer a nechali sa uniesť v mnohých smeroch /famózny vizuál a ladenie experimentálneho squad systém/, na ktoré zjavne nebolo dosť financií a ani času. Lížu si preto rany s ďalšou a ďalšou reedíciou CT2ky. Škoda.

Určite vám neušlo, že to bola aj Tesla, ktorá mohutným nakupovaním kryptomeny dvihla, respektíva udržiava cenu Bitcoinu nad 40 000 euro za kus. Situácia okolo toho, kde dnes bezpečne alebo s profitom investovať nie je veselá. Veľkí investori teda hľadajú už aj takého obskúrne cestičky. Islám na to ide ešte radikálnejšie a saudi práve teraz vrazili 3.3 miliardy do akcii EA, T2 a Activison. Budúce GTA, Diablo a Call of Duty teda budú politicky korektne halal, opakom je haram. A drogy, prostitúcia, homosexualita, alkohol je haram. Zvykajte. Obrovské peniaze do hier začína tlačiť aj čina. Osobne som síce avizoval, že v dalšej dekáde sa do gamebizu musí naliať o rád viac kapitálu, lebo proste po každej stránke stagnujeme a technológia a kvalitní ľudia /game dizajn, herná mechanika, scenár, herci mocap, audio/ chcú dobre zaplatiť. Dopredu som sa však bál práve červenej kultúrnej revolúcie a proroka Mohameda.